Foto Recensie: Arkansas Dave – Arkansas Dave

Arkansas Dave – Arkansas Dave
Format: CD – Digital / Label: Big Indie Records
Releasedatum: 20 april 2018

Voor ik iets ga vertellen over Arkansas Dave, wil ik eerst iets kwijt over Lynyrd Skynyrd, en Sweet Home Albama. In dit nummer zit een verwijzing naar de Muscle Shoals Sound Studio`s en dan speciaal de huisband van deze studio de Swampers. Deze Swampers nemen op de cd van Arkansas Dave het leeuwendeel van de nummers voor hun rekening. Aangevuld met The Muscle Shoals Horns and Background Singers. Wie vaker cd’s voorgeschoteld krijgt uit deze studio weet dat de kwaliteit van de productie goed zit. Zo ook op dit werkstuk van Arkansas Dave.

Arkansas Dave is een multi-instrumentalist die gezegend is met een zuiver scherp stemgeluid, zowel in rocknummers als zoetige ballads. Komend uit een streng christelijke milieu en worstelend met een drugs verslaving was het plotselinge overlijden van zijn opa de trigger om zijn leven op de kop te zetten. Hij volgde een cursus geluidstechnicus en bouwde daarmee een reputatie op rond Austin, Texas. Hij drumde een tijdje in de band van Guitar Shorty, die hem bijbracht wat het is om een professioneel muzikant te zijn.

In 2016 had hij een set nummers geschreven maar zocht hij naar de juiste plek om het geheel op te nemen. Dat werden de Muscle Shoals Sound Studio`s waarna hij de zangpartijen zelf inzong in de Arlyn studio waar hij als technicus werkte.

De dertien nummer die hij opnam voor deze cd kennen een vreemde opbouw. In volgorde opent hij met een zestal gevarieerde, edgy en up tempo nummers waarna het geheel overschakelt in R&B aandoende ballads die de cd doen uitgaan als een nachtkaars. Van Bad At Being Good tot Squeaky Clean heeft Arkansas Dave mij te pakken. Bad At Being Good, Think Too Much en twee fijne Southern rock tracks met mooi lapsteel gitaarwerk. On My Way, Bad Water en Squeeky Clean drie lekkere bluesrock stampers en dan verrassend de Tom Waits cover Chocolade Jesus.

Wat volgt zijn een serie lowtempo haast ballad-achtige nummers. Deze zijn niet slecht maar het is het net niet. Ik veer nog even op bij Rest Of My Days vanwege het fijnzinnige basloopje en bij de mooie ballad Something For Me, een hoogtepuntje op deze cd waar de Muscle Shoals saus zijn werk doet.

Arkansas Dave levert een mooie plaat af, perfect geproduceerd en met zijn eigen fijne zangstem. Echt een goede zanger die nummers kiest die bij zijn stem passen. Ik had graag gezien dat het lef wat hij in de eerste zes nummers liet zien had doorgetrokken op de rest van de cd, maar dat neemt niet weg dat de overige nummers niet hun kwaliteit hebben.

Arkansas Dave - Squeaky Clean (Official music video)

01. Bad At Being Good
02. On My Way
03. Think Too Much
04. Bad Water
05. Chocolate Jesus
06. Squeaky Clean
07. The Wheel
08. Rest Of My Days
09. Jubilee
10. Something For Me
11. Diamonds
12. Hard Times
13. Coming Home

Website: Arkansas Dave

Note:
In juni en juli toert Arkansas Dave door Europa. Helaas niet in Nederland, dus zie je de kans om onderweg een concertje mee te pikken, ben ik er van overtuigd dat Arkansas Dave je niet teleur zal stellen.

Geen berichten gevonden.