‘L.A. EDWARDS, A BAND OF BROTHERS’

Deze week verschijnt ‘Pie Town’, het nieuwe album van L.A. Edwards, het gezelschap rondom singer/songwriter/multi-instrumentalist Luke Andrew Edwards en zijn ‘band of brothers’ met daarin Jay en Jerry Edwards. Eerder dit jaar stonden ze als voorprogramma van Lucinda Williams in een volgepakt Paradiso nadat in november van het vorige jaar een uitverkochte Melkweg werd opgewarmd voor de show van Rival Sons. Donderdag is L.A. Edwards wederom te zien in Paradiso.
Het betreft een verplaatst optreden dat 5 november j.l. had moeten plaatsvinden. Een dag later zal de band in Deventer te zien zijn in het Burgerweeshuis. Een goede gelegenheid dus om het nieuwe materiaal van dit album voor een live-publiek te presenteren. De singles ‘Good Luck’ en ‘Gone 4U’ gingen hier al aan vooraf. BluesMagazine zocht de heren op voor een uitgebreide kennismaking.

Foto: L.A. Edwards

Foto’s: Allard Poldervaart / Tekst: Jeroen Bakker

De band is al eerder in Nederland te zien geweest maar dan voornamelijk als support-act of geprogrammeerd op een festival als Take Root in Groningen. Het optreden in Paradiso op donderdagavond wordt in Nederland pas de tweede show als hoofd-act. De daaropvolgende zal vrijdagavond plaatsvinden in het Burgerweeshuis te Deventer. Nadat een eerdere poging om in Europa voet aan de grond te krijgen door een hardnekkig virus onmogelijk werd gemaakt moet het nu dan toch echt eens gaan gebeuren. Via Duitsland en de UK zal de tour worden voortgezet in Scandinavië.

De band begon in 2015 nadat Luke Edwards met voornamelijk akoestische folk en zelfgeschreven liedjes al enige tijd door de USA reisde. Hij vroeg zijn broers om onderdeel te worden van een band om daarmee een stevig geluid neer te zetten waarin rock en America de boventoon voeren. Het familieleven, opgroeiende kinderen, en vervolgens ook de toestanden rondom de COVID maakten de opstart niet gemakkelijk. “We hebben wel zoveel mogelijk in Amerika gespeeld en wanneer het echt niet meer kon zijn we aan nieuw materiaal gaan werken totdat we de tour weer konden hervatten. Er was wel een plan maar niemand wist precies hoe het allemaal zou verlopen. We hebben nu pas het gevoel dat het balletje eindelijk gaat rollen”, aldus Luke. Zijn broer Jerry vult hem aan: “Zo’n tour met Rival Sons en Lucinda Williams is dan heel fijn om in korte tijd aan naamsbekendheid in Europa te werken omdat je iedere avond voor een uitverkochte zaal speelt. Wanneer we kijken naar de reacties van het publiek tijdens en na de shows lijkt het de goede kant op te gaan.”

Foto: L.A. Edwards

De basis van de band ligt in Californië maar spoedig werd besloten om uit te wijken naar Nashville. “Het heeft meerdere voordelen om van daaruit te opereren. Er is daar een sterke muziekgemeenschap. Nashville is centraal gelegen en van daaruit is zowel Texas als de Oostkust goed bereikbaar maar ook Texas is van daaruit prima te doen en dat is belangrijk wanneer je muziek speelt zoals wij die maken. Voor Americana, country en rock zit je daar goed. Evenals Rival Sons hebben wij daar lange tijd rondgehangen maar we hebben elkaar pas sinds kort echt leren kennen.”
Luke geeft aan dat het belang van de juiste connecties eveneens van essentieel belang is wanneer je als band serieuze stappen wilt maken. Voor een muzikant die zwaar beïnvloed is door Westcoast Pop en de muziek van Jackson Browne en vooral Tom Petty kwam de ontmoeting met Ron Blair als een geschenk uit de hemel. Het was tijdens een road-trip langs de Amerikaanse Westkust toen hij de bassist tegenkwam die bekend is van zijn werk voor Tom Pettty en deel uitmaakte van The Heartbreakers. “Wij hebben het geluk gehad om met hem te kunnen samenwerken. Ron is naast een geweldige bassist ook een uitstekende producer die ons in 2018 op weg heeft geholpen met ‘True Blue’, ons eerste volledige debuutalbum.” De basis voor de sound van L.A. Edwards werd daarmee gelegd. Allerlei gitaarklanken, ook het gebruik van mandoline, Hammond B3 en een solide basis van bas en drums maar vooral de harmonieuze samenzang van de broers zouden het handelsmerk worden van de band. Nadat vanuit de lockdown kon worden gewerkt aan ‘Blessings From Home Vol.1’ werd de draad vervolgens weer snel opgepakt. Het album werd geproduceerd door Ron Blair die bovendien zijn collega-Heartbreaker, drummer Steve Ferrone rekruteerde om deel te nemen aan de opnamen voor het album. “Gitarist Mike Campbell had het op dat moment te druk met Fleetwood Mac en zijn eigen solo-werk anders zouden we hem er ook nog bij hebben gehad”, aldus Jerry die als drummer heel veel heeft kunnen leren van Ferrone. “Hij is niet alleen ontzettend aardig maar ook altijd bereid om te helpen als dat nodig is. Hij is mijn mentor, mijn ‘guru’ die altijd met muziek bezig is. Ook wanneer wij op tournee zijn informeert hij naar de laatste stand van zaken”. Voor ‘Vol. 11’ is de band vervolgens verkast naar Seattle om daar te gaan wonen. Op korte afstand bevindt zich Woodinville waar in de Bear Creek Studio is opgenomen. “Het is een soort boerderij die wordt beheerd door een familie en er is ontzettend veel succesvol materiaal opgenomen. Van Soundgarden, Heart, Eric Clapton en Tragically Hip tot James Brown. We bevinden ons in een illuster gezelschap”, lacht Jerry.

Met ‘Out Of The Heart Of Darkness’ uit 2023 lijkt L.A. Edwards het geluid gevonden te hebben waar het naar op zoek was. “Het is voller van geluid, bevat meer dynamiek en we maakten wat meer gebruik van effecten om de sfeer van de liedjes te accentueren. De teksten zijn ook overwegend donker en daar hoort dus ook een bepaalde sfeer bij”, aldus Luke. Belangrijk op het podium zijn de bijdragen van toetsenist Landon Pigg en ook bassist Jesse Dorman die door Luke worden gezien als broers maar van een andere moeder: “They are very inclusive. You know, brother can be a larger term than just family”. Voor het nieuwe album hebben alle bandleden ideeën aangedragen. Luke: “Ik en Jay schrijven voornamelijk het materiaal voor de albums maar deze keer is de inbreng van de gehele band bepalend geweest. De rollen in de band zijn door de ontwikkelingen iets anders geworden. Omdat wij als live-band naar elkaar zijn toegegroeid heeft dat ook invloed bij het werken aan nieuw materiaal en daarmee dus ook de inbreng van alle bandleden. Het is een ontwikkeling waarmee wij weer een stap voorwaarts kunnen maken. Daarbij is dus ook een rol weggelegd voor Steve en Ron die met hun ervaring precies weten wat er nodig is.”

Foto: L.A. Edwards

Interessant is hierbij dat de teksten van Luke veel persoonlijke elementen en soms diepgaande autobiografische emoties bevatten. Zo is er ‘Peace Be With You’ over het gemis van iemand. “We werkten in de studio en plotseling overleed onze oma. We probeerden allemaal onze laatste herinneringen te delen en daar is deze tekst uit ontstaan. Ze heeft een grote invloed gehad op onze muziek. Het is niet zozeer het muzikale aspect maar meer de familieband die ons heeft beïnvloed. Ook het gemis van mijn gezin is soms moeilijk wanneer ik zolang onderweg ben. Dat is iets waar ik over schrijf. Ik heb nooit de behoefte om al mijn teksten uit te leggen aan de jongens maar we kennen elkaar goed genoeg om van elkaar te weten wat we precies bedoelen.” De nieuwe single ‘Good Luck’ gaat over een persoon waar je nog altijd gevoelens voor hebt ondanks dat je de deur hebt dicht gegooid. Het is een voorbeeld van een tekst waar ik niet zoveel over kwijt wil zodat de luisteraar er een eigen interpretatie aan kan geven. Let the music do the talking, zeg maar.”

L.A. Edwards - Pie Town, albumcover foto

Precies op het moment dat de band de juiste flow heeft weten te pakken komt er wederom pech om de hoek kijken. Zo is het verhaal van het deze week te verschijnen ‘Pie Town’ al op voorhand bijzonder te noemen. “Het scheelde weinig of het album zou er nooit geweest zijn. De basis is namelijk al ruim vijf jaar geleden gelegd maar door een onwaarschijnlijk voorval in de studio zijn we van het ene op andere moment alle demo’s kwijt geraakt.. De pro-tool sessions zijn allemaal verdwenen en we hebben alles opnieuw moeten opmemen. We zijn met elkaar een weg ingeslagen en we laten ons door niets of niemand ervan weerhouden die weg te vervolgen”, verklaart Jay strijdvaardig.
De afspraak wordt gemaakt om ons gesprek op een ander moment voort te zetten. Er is nog veel te vertellen. Het interview begon al later dan afgesproken en het is inmiddels hoog tijd voor de soundcheck.”
Oh had ik je het nog niet verteld?’, vraagt hij verbaasd. “Onderweg van Berlijn naar Amsterdam hadden we pech met de tourbus’….
Wordt dus vervolgd…

Foto: L.A. Edwards


Ook op Blues Magazine ...