Tekst en foto’s: Andre Wittebroek

Afgelopen vrijdag 18 maart speelde Timo Gross in Bluesclub “Der Schwarze Adler” in  Rheinberg in Duitsland, 50 minuten over de grens van Venlo, Nijmegen, Arnhem).  Eigenaar Ernst Barten  haalt al jaren de beste bluesmuzikanten hierheen. Zelf heb ik  Ana Popovic, Joe Bonamassa, Henrik Freischlader, Julian Sas er zien optreden. Aangezien ik vorig jaar een telefonisch interview met Timo  had voor BluesMagazine (11-06-2010, zie https://bluesmagazine.nl/interview-timo-gross-juni-2010) en ik hem nog nooit live had zien optreden, was dit dus een  uitgelezen  gelegenheid voor een live-kennismaking. Band en locatie leken een perfecte combinatie te zijn voor een mooie bluesavond.

Om 19.00 aangekomen trof ik 3 vermoeid uitziende heren  van een lange, zeer tegenvallende reis aan. Timo woont in Berg Bergzabern in de Pfalz en men  had er maar liefst 7 uur over gedaan tot Rheinberg, waarvan 4 uur file! Om 20.00  zou  het optreden beginnen en de maaltijd moest nog genoten worden, dus onder het eten vond het interview plaats. (meestal met volle mond, wel erg gezellig!)

-Vorig jaar sloten we ons interview af met de vraag wanneer je weer naar Nederland zou komen? Hoe loopt dat zoal?

We zijn nu zo’n 9 maanden verder en het ziet er goed uit. We doen enkele shows in het voorjaar , morgen in Deventer, en er staat een eerste tour gepland in september/oktober.

De aandacht van www.bluesmagazine.nl  heeft volgens mij zeker geholpen. Ook onze Nederlandse manager, Marijn Ooijman, doet veel goed werk en wij….wij maken de muziek! Trouwens ons eerste optreden in Amsterdam was al in 1988!! Dat weet ik nog goed omdat op die avond  het E.K. voetbal was en Nederland Europees kampioen werd. Het gevolg was dat we voor een lege zaal speelden, want men had geen behoefte om op zo’n gedenkwaardige avond ook nog eens naar een optreden van een Duitse band te gaan!

-Jullie  laatste CD Road Worn was genomineerd voor beste bluesplaat   2010 in Duitsland. Helaas net niet gewonnen,  maar staat er al een nieuwe CD of DVD  in de planning?

Helaas hebben we het net niet gehaald maar een nominatie is al een geweldig resultaat, we zijn er zeer tevreden over. Het is toch een erkenning van iets waarmee je al jaren bezig bent. Het gevolg is ook dat we in Duitsland nog meer  werk hebben en dat is een mooie basis om nu ook in andere landen zoals Nederland en Frankrijk te gaan toeren. Engeland  zal erg moeilijk worden vanwege de financiën. Het pond staat erg laag en de reiskosten  lopen sterk op door de hoge benzineprijzen. In het verleden daar wel wat getoerd maar dat heeft zich niet doorgezet, je weet echter nooit hoe het in de toekomst nog zal gaan. Vanmorgen nog de tank volgegooid en als je ziet wat het kost……

Het volgende album komt 1 september uit, vorige week hebben we de hele week geoefend en opgenomen. Zoals altijd nemen we op in de Schiller Studio in Karlsruhe en wordt het in mijn eigen studio thuis afgemixt.  Een DVD is  nu nog niet aan de orde, misschien volgend jaar.

-Wat vinden jullie van het Nederlandse publiek tijdens jullie optredens?

Vorig jaar waren we in Apeldoorn en Utrecht en het publiek was zeer prettig, ze zijn echt geïnteresseerd in de muziek. Bij ons is men vaak meer een avond uit en wordt er vaker doorheen gekletst. Vooral bij hele zachte akoestische stukken hindert dat wel wat;  aan de andere kant wij zijn er om ze te vermaken en als zij op hun manier een mooie avond hebben , is het wel goed. Maar de aandacht voor de muziek is wel veel leuker voor ons. Het Nederlandse publiek bevalt ons wel!

– In Bluesmagazine stond pas geleden nog een prachtige recensie van jouw CD met Gregor Hilden en Richie Arndt;  The Vineyard Sessions 2. Hoe gaat het met die band?

Prima, we doen elk jaar een uitgebreide tour en blijven ook CD’s maken. Het bevalt ons heel goed, we spelen dan minder in , zeg maar de wat ruwere clubs, maar het meest in theaters en Kulturvereine, vanwege de betere akoestiek en een andere stemming.  Het is meer luistermuziek,  dan het meer bluesrockende wat we met de Timo Gross Band maken.

– Wie en wat kunnen we straks op het podium verwachten?

Ikzelf speel gitaar en zing, op drums hebben we Michael Siegwart. Met hem speel ik al meer dan 20 jaar samen, een muzikaal huwelijk zo gezegd en op bas Matthias Scherer, die normaal bij Johnny Rieger (alweer zo’n goede Duitse blueser?) speelt.  Onze vaste bassist is ziek en Matthias neemt het over. Hij is nog erg jong maar is een fantastische bassist.  Vanavond spelen we voor de eerste keer samen en  we hebben er alle vertrouwen in.

M.b.t. de muziek zijn er geen verrassingen. We spelen nummers uit ons  hele repertoire, dus veel van de live CD Road Worn, wat een verzameling daarvan is. Elektrisch, akoestisch, Delta Blues, Chicagoblues, Bluesrock; eigenlijk van alles komt aan bod, ook nog enkele covers die we erg goed vinden en graag spelen.

Intussen is Ernst Baten al 2 maal binnengekomen om te zeggen dat de heren moeten beginnen. Het is inmiddels 10 over acht en in Duitsland is op tijd beginnen normaal. Kunnen wij in Nederland nog vaak  wat van leren…

-Een laatste vraag. Ben je tevreden met wat je bereikt hebt zover of heb je nog speciale doelen in de muziek?

Heel tevreden, met mijn grootste hobby kan ik mijn geld verdienen en dat al 30 jaar lang. Het geeft veel voldoening de mensen een fijne avond te bezorgen en dan daar de waardering voor te krijgen. In het begin van mijn loopbaan moest er vaak andere muziek gespeeld worden want brood op de plank moest er komen: ik speelde bij musicals, de begeleidingsband van Smokie e.d. Nu kan ik leven van de muziek die ik het liefst maak: de blues!

Timo Gross

-Het concert zelf.
De band begint met het nummer Struttin’ en dat is een lekker, vette bluesrocker. Heerlijk gitaarwerk met een strakke ritmesectie erachter. Vervolgd wordt er met het  S. R.V.- achtige Love Sick waarin de ruige ‘whisky-stem’ van Timo prachtig combineert.  In Sugar Mama bespeelt Timo zijn gitaar op de bekende vioolwijze en dat subliem, het publiek wordt erin  betrokken om mee te zingen en doet dat uit volle borst. De geweldige slowblues Don’t Mess Around With Love bevat veel improvisaties: van elektrisch naar akoestisch, van subtiel naar knallend: alles zit erin. Schitterend nummer. Men vervolgt met de klassieker van Otish Rush en bekend geworden door John Mayall All Your Love. Met een anekdote wordt Down To The Delta ingeleid. Een Deltablues zoals die rond New Orleans gespeeld wordt. Hier  geen New Orleans maar de samenvloeiing van Rijn en Neckar, Timo’s delta! Daar zijn ook de foto’s van de CD gemaakt, het lijkt echt het zuiden van de V.S. Drummer Michael Siegwart  valt op  met een ontzettend strakke drumsolo.

Na de pauze gaat de band akoestisch verder met Desire en Travellin’. Intens, gevoelig en prachtig gespeeld. Men zit in een kring in de zaal en het publiek staat er omheen. Timo op dobro, Michael bespeelt een drum met de handen en  Matthias  op contrabas. Huiskamersfeer!
Met Sweet Love , een heerlijke blues komen we bij I Need You Badly, een Ray Charles nummer met jazzy invloeden en een mooie solo, een shuffle blues met strak drumwerk. Circles is mooi gezongen en er is weer een interactie met het publiek, dat vond ik wat minder. De laatste 2 songs zijn klassiekers , covers uiteraard: Some Kind Of Wonderful, rockend en strak gespeeld en de knaller, het overbekende Red House van Jimmi Hendrix. Het laatste met show, gitaar in de nek, spelen met de tanden: natuurlijk overbodig, maar heel leuk voor de show. Het oog wil ook wat!

Conclusie: een prachtig concert waarin veel bluesstijlen voorkomen, net als rock en akoestisch. Zeer afwisselend en meer dan uitstekend gespeeld  met  veel tempowisselingen. Geweldige avond met de zeer prettige medewerking van eigenaar Ernst Barten van de Schwarzer  Adler , die mij zeer, zeer vriendelijk ontvangen heeft.
(Kijk eens op hun site) [email protected]

Timo Gross Band in Nederland – Tourdata 2011:
Foto Interview en concertverslag met Timo Gross