Foto EP Recensie: Cassius King and the Downtown Rulers - Last Call for the blues

Format: Digital
Label: Big Ear Audio LLC
Release: 24 oktober 2023

Elke muzikant droomt ervan om van muziek zijn levensonderhoud te maken. Maar zeer weinigen hebben de mogelijkheid om van hun kunst te leven. Cassius King is geen uitzondering, de afgelopen 25 jaar zich beziggehouden met entertainment als audio engineer en productiemanager voor enkele van de grootste namen in de wereld. “Eerlijk gezegd moest ik een moeilijke keuze maken tussen het voeden van mijn gezin en het najagen van mijn droom. Aan het eind van de week is de Honderd dollar per avondoptreden niet genoeg.” Aldus Cassius. Toch heeft zijn droom om ooit zijn eigen album te maken nooit opgegeven. “Ik bleef schrijven en bleef spelen in mijn vrije tijd wetende en vertrouwen hebbend dat het op een dag misschien mijn beurt zal zijn”, zei hij.

Zijn breakout-debuut, “Last Call For the Blues’ is een verzameling rauwe, authentieke blues, die op één na alle eigen nummers zijn. De EP getuigt van zijn jarenlange ervaring in studio’s. Met een topgezelschap West Coast-blues musici en de hulp van Grammy Award-winnende producer Dave Darling, is “Last Call for the Blues” hopelijk de eerste in een reeks van vele albums.

Als een band je naam draagt verwacht je dat de persoon in kwestie, Cassius King, zijn stempel zwaar drukt op deze debuut EP, Niets is minder waar. Weliswaar is hij als zanger het boegbeeld van de band, maar de keyboards die hij bespeelt bevinden zich vooral in de achtergrond van de muziek. De persoon die de echte blikvanger is van de band is gitarist Chalo Ortiz. Of het nu de vrolijk vormgegeven opening tracks zijn of het ruigere werk hij brengt met zijn gitaarspel een smile op je gezicht. een ontdekking deze man.

De geluid van dit album is top dat kun je wel Cassius overlaten als sound engineer. De nummers reflecteren op zijn leven zoals hij in de openingstrack “Do it all again” verwoordt dat er brood op de plank moet komen. De blues gitaar van Chalo Ortiz klinkt zoals verwacht van de west coast blues kort en vinnig. Het enig nummer wat niet van eigen hand is “If you love you”, een slow blues, waarbij de stem van Cassius me aan die van Early Times doet denken. Op een donker slow ritme klinkt de gitaar solo geweldig op dit nummer. “Feel good Music” kent een vrolijke Caribbean groove, Cassius verwoordt het als een road trip waarin hij bezingt dat hij het ‘on the road’ zijn graag behoud. In de achtergrond hoor je flauwtjes wat keyboards, maar ook hier steelt Chalo Ortiz de show met zijn puntige gitaarspel.

Geheel anders is “Better man blues”; bij dit nummer wordt er flink in de bus geblazen, met flink wat distortion op de gitaar, en met stevig ingezet drum en bass werk kent het nummer een totaal andere aanpak dan de drie tracks hiervoor. Dat je het betere scheurwerk ook wel aan Chalo kunt overlaten blijkt wel in dit nummer. De titeltrack en laatste nummer van deze EP “Last Call for the blues” is weer van een geheel andere orde. Meer in de lijn van de Chicago blues zou ik willen zeggen. In het nummer Cassius horen we met de Hammond en piano voor het eerst meer op de voorgrond, het geeft het nummer wat meer body. toch, ook hier levert Chalo Ortiz weer monsterlijke solo af. Als je deze EP zo hoort zou je willen dat Cassius zichzelf een belangrijker rol had toebedeelt met zijn keys het zou de muziek verreiken en meer tegenwicht bieden aan het superbe gitaarwerk van Chalo Ortiz.

Last Call for the blues kent ondanks de vijf nummers meerdere gezichten, waarbij naar mijn mening Cassius zichzelf toch wat tekort doet en Chalo Ortiz met zijn magistrale gitaarspel de show steelt. Ik hoop dat het voor Cassius zijn gewenste doorbraak wordt naar een leven als muzikant.

Santana by Cassius King and The Downtown Rulers. Chalo Ortiz on Guitar at Old Stump Brewery

1. Do It All Again 3:40
2. If You Love Me 3:51