DANNY BRYANT – RISE
Datum Release: 29 September 2023
Label: Jazzhaus Records

Danny Bryant Rise album cover

Alweer twaalf albums gingen er aan vooraf maar vanaf deze vrijdag presenteert Danny Bryant zijn dertiende en zal Rise officieel wereldwijd verkrijgbaar zijn. De weg die is ingeslagen na Rage To Survive heeft nu met Rise een vervolg gekregen. Ook nu werd niets aan het toeval overgelaten. Na eerdere samenwerking met producer Ian Dowling die verantwoordelijk was voor hitscuccessen van One Direction en Adele, en zelfs enkele Grammy Awards heeft gewonnen, is wederom er voor gekozen om samen de handen ineen te slaan.
Een tomeloze inzet gepaard met een rotsvast vertrouwen in eigen kunnen heeft er toe geleid dat Bryant zich geleidelijk heeft ontwikkeld tot een toonaangevende muzikant in de Britse bluesrock.

Afgelopen juni werd de titeltrack al losgelaten waarmee een eerste indruk kon worden verkregen van wat er zoal te wachten stond. Een stampende drie-minuut-durende bluesrocker voorzien van stevige power-chords, blazers en lyrisch toetsenwerk van Jamie Pipe deed reikhalzend uitkijken naar het nieuwe album. Met drummer Dave Raeburn, bassist Paul Mallatrat, gitarist Marc Raner en bovengenoemde Pipe is een solide begeleidingsband geformeerd en durft Bryant wat vaker dan dat we van hem gewend zijn af te wijken van zijn gebruikelijke werkwijze.Ook Louise was al eerder te beluisteren. Een hartverscheurende bluesballad waarin hij vocaal opvallend sterk voor de dag komt en waarin de bijbehorende gitaarsolo’s natuurlijk niet ontbreken. Hoewel hier maar weinig vernieuwends te bespeuren is valt op dat Bryant zich als schrijver sterk heeft ontwikkeld. Je zou bijna vergeten dat hij maar nauwelijks 43 lentes jong is. Het meeslepende Into The Slipstream is hiervan een prima voorbeeld. Bryant goes Gospel. Begeleid door extra vocalen kunnen we zowaar spreken van een hoogtepunt op Rise waarin Bryant daadwerkelijk boven zichzelf lijkt uit te stijgen. Hebben we dus indirekt meteen de albumtitel verklaard gekregen. Louise had vanwege de machtige gitaarpartijen, in plaats van zo een abrupt eindje, een nog veel langer outro verdiend, hetzelfde geldt overigens voor de titeltrack en Animal in Me waarin de drie minuten-grens niet eens wordt aangetikt. Die eindjes blijken vaker een probleem te zijn op dit album. Iets dat met zijn aanstaande live-optredens onherroepelijk en ongetwijfeld aangepast gaat worden.
Kregen we op zijn voorganger een gefrustreerde, boze en soms ook hyper-energieke Bryant te horen die als een losgebroken tijger uit zijn Lockdown ontsnapte, lijkt hij nu gehaast te zijn en soms wel heel kort door de bocht te willen.
Daarentegen is er wel voor gekozen om uitgebreid aandacht te besteden aan Bob Dylan’s I Want You, een heerlijk rustpunt op Rise.

Maar liefst zes minuten lang laat Bryant zich gaan in een bevlogen vertolking van de ballad die de meester in 1966 schreef voor de klassieker Blonde On Blonde. Overbodig wellicht? Misschien wel maar we hebben inmiddels veel mindere uitvoeringen gehoord waarin het gevoel ontbrak en de plank volledig werd mis geslagen. Daar is hier dus geen enkele sprake van. De akoestische gitaar op een licht orkestrale fundering is werkelijk prachtig gespeeld, ontspannen en met veel gevoel uitgevoerd. De fans van het eerste uur kunnen zich ongetwijfeld nog Girl From The North Country herinneren zoals die met de RedEyeBand vaak live werd gespeeld. Dylan heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Bryant als muzikant en nog altijd wordt die waardering op respectvolle wijze uitgesproken.

Aan de liefhebbers van de loggere bluesrock is eveneens gedacht. Hard Way To Go en de slowblues van Silver and Gold klinken vertrouwd en ook de afsluiter, het instrumentale Drown (Jam) laat de muzikant horen zoals we graag gewend zijn.

Bryant heeft hier al vanaf het prille begin een hondstrouwe fanschare opgebouwd. Met zijn vader aan zijn zijde kon de RedEyeBand zich al razendsnel beroepen op een uitstekende live-reputatie. Papa Ken is er niet meer bij, hij overleed kort na zijn pensioengerechtigde leeftijd, maar zeer binnenkort zullen Bryant en zijn band weer in het land te zien zijn om het nieuwe werk live te presenteren waarmee ongetwijfeld weer veel nieuwe fans gewonnen gaan worden.

De conclusie na beluistering van de tien tracks op het nieuwe album is dat de rek er bij Danny Bryant nog lang niet uit is. Met Rise heeft hij de lat wederom ietsje hoger weten te leggen zonder ook maar ergens de plank mis te slaan.

01 Rise 02:54
02 Animal In Me 03:36
03 Louise 03:57