Foto Concertverslag: Tommy Castro and the Painkillers
Bluesmoose Cafe, 7 september 2022

Foto’s: Andrew Helder

Bluesmoose Cafe is een begrip voor liefhebbers van live muziek. Gestart in 2004 als Bluesmoose radio hebben Rob van Elst, Gerrie Janssen en Eric Jacobs via het Bluesmoose Cafe de blues liefhebber ook jarenlang getrakteerd op de mooiste live concerten. De lijst van artiesten terugkijkend, is het ongelofelijk te zien wie er allemaal op dit podium hebben gestaan. Maar aan alles komt een einde, Tommy Castro and the Painkillers zijn de laatste in deze lange rij. De onderlinge vriendschap, daar is het de drie om te doen. Bluesmoose radio, link, blijft bestaan maar aan de live concerten komt hier een eind.

Bluesmoose cafe, Rob, Gerrie en Eric, bedankt voor de jaren van live blues die jullie ons gegeven hebben.

Optreden Tommy Castro and the Painkillers
Voor Tommy Castro was het de start van hun 6 weken durende tournee door Europa. Ze vieren hun 30 jaar bestaan als band en een beter start konden zij zich niet wensen. In een afgeladen Bluesmoose cafe, zat de sfeer er vanaf het eerste nummer gelijk goed in. The Painkillers, bassist Randy McDonald, drummer Bowen Brown en toetsenist Michael Emerson, zijn een gedegen band die Tommy de ruimte om te excelleren. 67 jaar oud, zat op zijn stem wat sleet, op zijn performance in het geheel niet, volop genietend van de enthousiaste reacties uit het publiek leefde hij zich uit op zijn gitaar. De altijd vrolijke bassist Randy McDonald het er ook duidelijk zijn in. De drummer Bowen Brown (ex Johnny Lee Hooker) is een ervaren rot in het vak die weet hoe je live lekker door moet stampen. De toetsenist Micheal Emerson is ingetogen in zijn performance maar wist op zijn Hammond de toetsen goed te raken, een genot om naar te luisteren.

In de dertig jaar dat Tommy Castro and the Painkillers bestaan hebben ze zo’n twintig albums uitgebracht. De set bevatte dan ook een mooie mix uit hun oeuvre met nummers zoals She wanted (2014), Make it back to Memphis (2009), love don’t care (2007), Shaking the hard times loose (2001), Cant keep a good man down (1997) en Nasty habits (1996). Naast dit oudere werk ook nummers van hun succesvolle laatste album, When a Bluesman came to town zoals de titel track, Blues Prisoner en Hustle. Het was genieten en dit enthousiasme van het publiek werd door de band goed opgepikt. Na de toegift Gimme some loving keerde het publiek tevreden maar ook met weemoed over het stoppen van Bluesmoose cafe naar huis.

Tommy Castro and the Painkillers
Tommy Castro
Randy McDonald