CONCERTVERSLAG GUY DAVIS
Streeckgenoot, Doetinchem, 13 mei 2023

Tekst en foto’s: Harry Pater

De inmiddels 71-jarige Amerikaanse singer-songwriter Guy Davis trad in mei verschillende keren op in ons land, Blues Magazine was bij het laatste Nederlandse concert, in de sfeervolle zaal achter café Streeckgenoot in Doetinchem, waar hij vanaf het begin voor een enthousiast (vooral ouder) publiek in z’n eentje optrad, op uitnodiging van de organisatie Het Nieuwe Dijkhuis, die een dag voor dit optreden bekendmaakte dat men eind dit jaar gaat stoppen, vanwege te hoge kosten èn te weinig inkomsten.

Foto Guy Davis

Het nieuwste album van Guy Davis is het in 2021 uitgebrachte Be Ready When I Call You, dat voor een Grammy Award was genomineerd, maar die hij helaas niet won. Inmiddels heeft hij sinds 1995 al vijftien albums uitgebracht en trad al meerdere keren in ons land op. Ondergetekende zag hem binnen acht dagen in november 2019 twee keer in Hoogeveen (het jaarlijkse Bluesfestival in theater De Tamboer) en in Het Nieuwe Dijkhuis in Doetinchem. Omdat beide optredens veel indruk maakten wilde ik hem graag nog een keer zien.

De zaal is goed gevuld, maar niet uitverkocht. Ook deze tour speelt Guy in z’n eentje, hoewel hij op zijn nieuwste album door verschillende muzikanten werd begeleid. Na een gloedvolle aankondiging door organisator/programmeur Gerco Mons neemt Guy plaats op zijn stoel en begint het concert met Limetown, gevolgd door Got Your Letter In My Pocket, van zijn nieuwste album. Hierna een medley van bluesklassiekers van Muddy Waters en John Lee Hooker.

Foto Guy Davis

Hij vertelt voor elke te spelen song òf een anekdote òf iets over deze song. Zijn aankondigingen zijn behoorlijk humoristisch, wat zeer in de smaak valt bij het publiek. Op het lage podiumpje (ca. 10 centimeter hoog) staan drie instrumenten, een akoestische gitaar die op een versterker is aangesloten, een ook versterkte banjo èn een akoestische gitaar die niet is ingeplugd, maar via een extra microfoon wordt versterkt. Hij wisselt regelmatig van gitaar, al speelt hij vooral op de ingeplugde gitaar. Regelmatig doet hij zijn mondharmonicabeugel over zijn hoed heen om, waarbij hij ook vaak van mondharmonica wisselt. Die hoed blijft de hele avond op zijn hoofd, pas aan het eind van het concert doet hij deze even af, dan is te zien dat zijn hoofd kaal is.

Guy krijgt het publiek al vrij snel aan het meezingen, zeker vanaf de Bob Dylan klassieker Just Like A Woman. In de aankondiging van deze song vertelt hij dat hij nu een song gaat spelen van de beroemde zwarte Amerikaanse songwriter Bob Dylan, wat uiteraard weer tot hilariteit zorgt.

Na een klein uur volgt een pauze, waarin hij met verschillende bezoekers praatte en door hen gekochte cd’s signeert.
Als de pauze voorbij is begint hij heel zachtjes met een tweede Bob Dylan song, Lay Lady Lay. In de tweede set meerdere blues klassiekers, zoals Catfish Blues en Spoonful. Het indrukwekkende Palestine, Oh Palestine staat op het nieuwe album en gaat over het al jaren durende conflict tussen Palestina en Israël; ook nu krijgt Guy het publiek flink aan het meezingen. Veel hilariteit volgt als hij de song It Was You aankondigt, dat gaat over een (fictief) bezoek aan het Witte Huis in Washington, ten tijde van President #54, Donald Trump dus. Dat Guy Davis geen fan van deze president is werd meteen duidelijk. Het publiek zingt het refrein met veel volume mee.

61 Highway (The Loneliest Road) en Shortnin’ Bread besluiten het optreden maar omdat het publiek méér wil horen komt er nog een toegift: All My Faults. Het optreden duurde in totaal ruim twee uur en het was een zeer geanimeerde avond. Het was meteen het laatste Nederlandse optreden, hierna zijn België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk aan de beurt, waarna Guy Davis teruggaat naar de Verenigde Staten.

Foto Guy Davis

SETLIST

SET 1: