Foto’s: Silfan en Antoinette van der Kaap

Concert for Dreams is een jaarlijks terugkerend evenement waarvan de opbrengst naar de stichting WensAmbulance Oost-Nederland gaat, die terminale patiënten de mogelijkheid biedt een laatste wens te vervullen. Alle inkomsten van dit festival en van de sponsoren gaan naar dit goede doel. Dit jaar vindt het plaats in sportcentrum Het Blauwe Meer in Dinxperlo. Er zijn twee avonden, de eerste is een avond met tributebands en een dialectrockband en de tweede met meer bluesmuziek en daar is Bluesmagazine bij aanwezig.
De organisatie is in handen van Jelena Olijslager en Gerard Kolenbrander en alles is perfect geregeld.

De meewerkende bands vanavond zijn Stepping Stone, AJ Plug, John Klaver Trio, All Star Blues Band, Firehouse Mama met gasten Annika Anderson (FIN) en Neil Sadler (UK) en Strange Kind Of Women (IT)

Er zijn twee podia en op het kleine podium opent Stepping Stone om 18.30 de avond met lekkere stevige bluesrock. Deze band speelt hierna steeds een set wanneer het hoofdpodium wordt omgebouwd voor de volgende band. De muziek bestaat vooral uit covers van Rory Gallagher, zoals Bad Penny, Shadow Play en Stevie Ray Vaughan plus enkele eigen songs. Zanger gitarist Dick Zuurveen beschikt over een zeer aangename stem, speelt prima gitaar, toetsenist Jan van Lieshout excelleert op piano en Hammond terwijl Rob en Hans Meijer de ritmesectie doen. Deze band uit omgeving Deventer is een prima opener en vult de ombouwpauzes uitstekend op.

Op het hoofdpodium is dan de beurt aan zangeres AJ Plug met Klaas Wildgroove op akoestisch gitaar en tweede stem. Ze worden begeleid door Jelle Wunderink op elektrisch gitaar. Er wordt meegedeeld dat er binnenkort DVD opnames zijn in De Boerderij in Zoetermeer en dat er in 2023 na de zomervakantie een theatertour wordt gestart. Mooie vooruitzichten dus!.
Vanavond speelt men veel nummer van de laatste cd Killer King. Als eerste komt Gimme a smile met een puntige solo van Jelle gevolgd door de ballade It will be allright die top gezongen wordt door AJ en Klaas. Uptempo gaat het verder met Free at last en daar komt zangeres Conchita Venderbosch erbij. Het blijft verbazingwekkend hoe goed AJ Plug na haar ziekte nog bij stem is, die lijkt rijper en zachter geworden. Een heel goed, wel kort optreden, door de tijdsplanning. Veel bands vanavond!

Na het tussenoptreden van Stepping Stone komt het John Klaver Trio op de bühne en wat een prachtig optreden. John is een schitterende gitarist, staat zo rustig en met weinig uitstraling op het podium maar meer heeft hij niet nodig . Zijn gitaarspel is van ongekende klasse met prachtige melodielijnen, zeer innovatief spel en hij beschikt ook nog over een fijne stem. De stijl is fusion, blues en jazzy. In dit optreden valt het geweldige diepe basspel, groovy , plukkend en zeer soepel, van Iris Sigtermans op. Een groot compliment voor drummer Lars Middelhuis die vanochtend hoorde of hij kon invallen, de vaste drummer van John Klaver was plotseling verhinderd. Na even oefenen staat hij er. Grote klasse Lars. Men begint met Cannonball Shuffle van Freddie King en eindigt met Spoonful van Willie Dixon. Mooie breaks, soms een jazzy touch, innovatief spel, heerlijke groovy bas en strakke drums kenmerken deze uitstekende set.

Dan volgt de All Star Blues Band bestaande uit Conchita Venderbosch (zang), Jelle Vunderink (gitaar), Hanneke Kolkman (sax), Michael Riesenbeck (gitaar), Andy Niemeijer (Hammond), Lars Middelhuis (drums) en Michael Bruijniks (bas). In het eerste nummer You can love me like a man valt meteen de warme, diepe stem van Conchita op en het volle geluid in het saxspel van Hanneke. Het tweede nummer Roxanne (niet van The Police) is lekker funky. In de ballade erna komt John Klaver erbij met een schitterende, gevoelige solo. Dan het bekende I’ll love you more than you ever know met mooi saxintro. Goed gezongen door Conchita en de solo met wah wah van Jelle. De volgende songs (helaas niet van alle songs vanavond de titel bekend, er waren er veel) variëren van rockig, funky, groovy en worden zeer strak gespeeld. Ze sluiten af met het bekende I’d rather go blind, echo in gitaarspel, passende saxsolo en een geweldig scheurende solo van Jelle. Ook fantastisch gezongen door Conchita, de frustratie en pijn knalt eruit.
Een prachtig optreden van deze gelegenheidsband. Complimenten!!

Bluesband Firehouse Mama volgt na de break met als gast de Finse zangeres Annika Andersson en een paar songs gitarist Neil Sadler uit de UK. Ze beginnen met retestrakke bluesrock, zware riffs en stevig rockend. Annika komt op het podium, voor de eerste keer in Nederland, en ze heeft een wat donkere, rauwe stem, krachtig en vol. Van het eerste album Reborn komt Twenty Miles North met prachtig gitaarspel van Mischa Preater. Hij is top. De band staat als een huis en bekende nummers als Steamy Windows, Rock and Roll Hoochie koo, Come on in my kitchen, Messin’ with the kid , Tonight volgen. Prachtig gespeeld alleen zijn de meningen over de zang van Annika Andersson verdeeld. Ze begint prima maar hoe verder het concert gaat, hoe meer ze zichzelf overschreeuwt, soms tegen krijsen aan en niet altijd toonvast. Maar met zoveel muzikanten op een avond zit er altijd wel een mindere tussen of iemand die zijn avond niet heeft. Het door Annika geschreven Going out with a bang volgt en de band sluit af met de speciaal voor vanavond door Neil Sadler en Karen Jenkinson geschreven boogie met de passende titel Concert for dreams!

Dan als afsluiter de Italiaanse vrouwenband en Deep Purple tribute Strange Kind Of Women en die knallen! Een zeer passend eind aan een lange avond. Deze beginnen pas om 23.45 maar geen rust bij deze band. Zangeres Alteria heeft een zeer passende stem voor hardrock, hard,ontzettend veel power en het blijft zuiver. Leider en gitariste Eliana Cargnelutti ( die ook in haar eigen band speelt ,meerdere projecten heeft en conservatorium is geschoold) is een zeer goede gitariste. Beiden hebben een aanstekelijke podiumpresentatie, de andere bandleden blijven meer op de achtergrond maar zijn uitstekend. Drumster Chiara Cotugna lijkt klein en fragiel maar wat een kracht heeft ze in haar spel, bassiste Paola Zadra en toetseniste Margherita Gruden eveneens prima. Allen zijn professioneel geschoolde dames.
Zo’n beetje alle bekende Deep Purple nummers worden gespeeld. Men start met het stevige, rockige Black Night , het geweldig gespeelde Mistreated, diepe bas, knallende drums , ‘geknepen’ gitaar, galmende zang. Top. Burn en het zeer rockende Speedy King overgaand in Smoke on the water met topdrumsolo en Child in Time met topsolo van orgel en gitaar en geweldige zang. Je moet maar durven zo’n klassieker te spelen, Deep Purple zelf heeft die al jaren niet meer op de setlist.
Nog even een opmerking over zangeres Alteria. Wat een geweldige frontvrouw, dynamisch, beweeglijk en steeds op een vrolijke manier contact zoeken met het zeer enthousiaste publiek.
Een waardige afsluiter van een prima Concert For Dreams. Een lange zit maar absoluut de moeite waard!!

Foto Concertverslag Concert For Dreams Dinxperlo 05-11-2022

Op vrijdag 9 en zaterdag 10 juni 2023 is de volgende Concert For Dreams. Het bezoeken zeker de moeite waard en ook nog allemaal voor het goede doel: Wens-Ambulance Oost Nederland! Komen zou ik zeggen!!

Bluesmagazine bedankt Gerard Kolenbrander voor de zeer prettige ontvangst, hulp en accreditatie.