Keith Richards – Vintage Vinos

Keith Richards – Vintage – Vinos

Formaat: CD / Label: Mindless records / Release: November 2010
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Keith Richards is de laatste tijd veel in het nieuws, en dat is dan ook niet zo raar, want er is veel rond hem te doen. Eigenlijk altijd al, want dit is zonder twijfel het meest besproken en opvallende Stones lid vind ik. Keith is natuurlijk de ster gitarist van de Stones , die al vanaf het begin mee draait. In het begin van de Stones was de echte spil Brian Jones, maar Jagger en Richards zijn toch de namen die de Stones hebben gemaakt tot wat ze nu nog steeds zijn. Ze hebben weer een tour aangekondigd en komen ook weer met een nieuw album, doch afzonderlijk van de Stones gebeurt er in het leven van deze illustere persoon toch ook heel veel.

Een tijdje geleden een soort opleving om gezonder te gaan leven, toen de biografie Life, die werkelijk geweldig is, en iedereen zou moeten lezen. Ook muzikaal telt Richards vooral erg mee, en maakt gewoon het Stones geluid.
Dat hoor je dan ook terug in zijn solo platen, die allemaal niet meer te krijgen zijn helaas. De albums  Talk Is Cheap, Live At The Palladium en ook Main Offender dus, geven aan waar deze man eigenlijk toe instaat is. Dat zijn goede composities schrijven , een heel eigen geluid hebben, en vooral ook nog eens goede teksten. Kortom een hele klus, maar voor Keith iets wat hij vooral graag en goed doet.
Met de live optredens mag Keith wel eens een nummertje zelf zingen, maar nu is er dan een soort van verzamel album van deze gitarist.
Het album is erg de moeite waard, en het is fun om te luisteren wat deze man allemaal in zijn koker heeft. Het album heet Vintage Vinos, en bevat dus een selectie van eerder songs van deze drie albums en een speciale track Hurricane.
Wat geschreven is naar aanleiding van de Katrina ramp, en vrijwel alleen op een site te koop was. In dit verzamel album kan je vooral goed de stijl horen die Keith hanteert, en dat is niet misselijk. natuurlijk horen we veel rock a rock ‘ n roll, maar ook reggae dingen en Bluesey lick’s. Ook klinkt zijn stem bij tijden helemaal niet verkeerd, en ja zijn solo en slag partijen zijn ongeëvenaard denk ik, en zo vreselijk eigen allemaal. Dit album mag er wezen vind ik, en luistert gewoon heerlijk weg, en laat een man zien die erg mee telt in de muziek, en beïnvloed is door mensen als Chuck Berry, Little Richards maar ook de blues mensen van weleer. Je hoort het allemaal terug.

Ok,  14 track’s op deze schijf dus, opener Take It So Hard, knalt er meteen lekker in, en brengt je meteen waar je wezen moet, het geluid van Keith qua gitaar dus.
Big Enough doet denken aan Hott stuff, funky stuff dus.
Dan You Don’t Move Me, typisch Stones nummer ala Mixed Emotions enz..
Dan een heel mooi soul getint nummer Make No Mistake., heerlijk relaxed.
Too Rude is een live opname en lekker Reggae getint, heerlijk nummer, en dan Time is On My Side, is een hele mooie samenzang uitvoering met op de voorgrond een zangeres van allure. ja, Happy, kent iedereen natuurlijk, het nummer van Keith tijdens de optredens. wat er in gaat als koek.
Dan ook weer een beauty, Wicked as it seems, weer die eigen, eigenwijze, stijl van Keith. Tot slot noem ik dan nog de vreselijk mooie track Locked Away, en het indrukwekkende Hurricane, wat nergens anders op staat, en dus echt voor de fans is. Vrienden, een aanrader van jewelste dit album denk ik zomaar. Trek je niest aan van al die verhalen er omheen want het gaat er om wat deze man kan, en dat is heel veel. Koesteren dit soort mensen vooral ook!

01.Take It So Hard
02. Big Enough
03. You Don’t Move Me