Buddy Miller - The Majestic Silver Strings

Buddy Miller – The Majestic Silver Strings

Format: CD / Label: New West Records / Distributie: Sonic Rendezvous / Release: Februari 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

The Majestic Silver Strings is de naam van een project dat Buddy Miller ruim een jaar geleden opstartte met behulp van gitaristen als Marc Ribot, Bill Frisell en Grag Leisz.
Het idee bestond om enkele country-klassiekers van o.a. Lefty Frizzell, Roger Miller en George Jones eens ‘onder handen te nemen’ en daar een geheel eigen interpretatie aan te geven. Het resultaat hiervan vinden we op een album dat dertien tracks bevat waarbij zowel Ribot als Frisell een eigen compositie heeft aangeleverd. Op de bijgeleverde dvd zien we Miller die deze heren bij hem thuis in zijn studio heeft uitgenodigd, vol van trots vertellen dat hij zich geen beter team kon wensen om deze klus aan te gaan.
“Wanneer ik met deze jongens een cover speel benader ik het roots-gevoel dichter dan wanneer ik een zelfgeschreven nummer uitvoer’, aldus Miller.
We zien vervolgens een stel bevlogen muzikanten aan het werk die de indruk wekken al jaren met elkaar te zijn verbonden. Volgens Frisell is er sprake van een sterke synergie waarbij de mannen elkaar naar een grote hoogte hebben gebracht. Frisell zegt hier over: ‘We zijn allemaal gewend om met anderen samen te werken maar wat hier gebeurde was wel heel bijzonder’. Belangrijk hierbij is tevens de rol van drummer Jay Bellerose en bassist Dennis Crouch die we al eens aan het werk hebben gezien bij het gelegenheidskoppel Robert Plant en Alison Krauss.
Samen met Emmylou Harris, Patty Griffin, Shawn Colvin, Lee Ann Womack en zijn vrouw Julie bevindt Buddy Miller zich momenteel hoog in het linker rijtje van de Country-/ Americana-divisie. We vinden Buddy en ‘zijn vrouwen’ allemaal terug op The Majestic Silver Strings. Lee Ann Womack horen we in het door Ribot geschreven ‘Meds’ en het door Dean Martin bekend geworden ‘Return To Me’. Die laatste is eveneens overgoten met melancholie maar minstens zo gevoelig als die van de voormalige ‘Ratpacker’. Indrukwekkend is ook Stonewall Jackson’s ‘Why I’m Walking’ dat gezongen wordt door Emmylou Harris die als geen ander de kunst verstaat om haast vergeten liedjes nieuw leven in te blazen. Verfrissend is de instrumentale ‘Freight Train’ dat volgens Miller behoort tot het basismateriaal van elke beginnend gitarist maar dat toch altijd tot de nodige problemen zal leiden. De traditional ‘Barres De La Prison’ heeft een sfeervolle metamorfose ondergaan onder leiding van Marc Ribot die deze voor het gemak ook maar van vocalen heeft voorzien en daar op fraaie wijze mee wegkomt. De liefhebbers van pedal-steel en sferisch akoestisch geweld komt volledig aan hun trekken maar in ‘No Good Lover’ zweept zangeres Ann McCrary de boel aardig op en laat de band een puike partij rockabilly horen.
Tot één van de hoogtepunten hoort toch zeker de afsluiter ‘God’s Wing’ed Horse’. Wie op zoek gaat naar het ontstaan van deze country- juweel komt voor een verrassing te staan. Het muzikale deel is van Frisell afkomstig en Julie Miller heeft er even rap een stuk tekst voor geschreven.

Nu eens kijken of de agenda’s van deze rasmuzikanten het toelaten om dit samen nog eens dunnetjes over te doen tijdens een tour. Het voorproefje op de dvd van het vorig jaar opgenomen ‘Why Baby Why’ in The Belcourt Theatre te Nashville smaakt namelijk naar heel veel meer.

01. Cattle Call
02. No Good Lover
03. I Want To Be With You Always