At the Villa

Format: CD
Label: Timezone Records TZ2620
Release datum: 5 juli 2024

Bad Temper Joe - At the Villa, albumcover foto

Tekst: Martin van der Velde

Bad Temper Joe wordt op zijn 15e, wanneer hij nog maar net met gitaarspelen is begonnen geconfronteerd met de blues door het album Blues On The Bayou van B.B. King. Het was meteen duidelijk dat blues het pad zou zijn dat hij wilde gaan volgen. Later zou hij ook kennis gaan maken met de muziek van Buddy Guy, Muddy Waters, Little Walter, Howlin Wolf en Elmore James, waarvan vooral de slidegitaarstukken hem het meest aanspreken. Eigenlijk is Bob Dylan de muzikant die het meest invloed heeft gehad op het spel van Bad Temper Joe. Dit gegeven is ook terug te horen in de muziek van Joe want zijn spel bevat naast blues elementen uit folk, country en americana. Joe wil zich niet strikt beperken tot drie akkoorden en twaalf maten. Zijn stagename heeft niets met zijn humeur te maken, maar meer met het feit dat hij niet zeer spraakzaam is tijdens zijn optredens en er zeer serieus bij kijkt. Hierdoor zou men kunnen vermoeden dat hij Bad Tempered is. In 2014 brengt Bad Temper Joe zijn eerste cd Sometimes A Sinner uit. Een goed door de pers ontvangen debuut waarop Joe ons laat kennis maken met zijn liefde voor slidegitaar. Een techniek waarop hij zich helemaal heeft toegelegd en om dit zo goed mogelijk te ontwikkelen is Joe op zoek gegaan naar het juiste instrument met een warme sound. Na het testen van een dobro komt hij bij de Weissenborn gitaar uit. Een gitaar die rond 1920 werd ontworpen door Hermann C. Weissenborn voor het gebruik in hawaïmuziek. De gitaar onderscheidt zich door een zeer eigen geluid dat ontstaat doordat de hals van de gitaar helemaal hol is en geen fretten bevat. De kam is extreem hoog, zodat de snaren ver boven de hals liggen en met een slide bespeeld kunnen worden. De afgelopen jaren heeft hij vele albums uitgebracht, soms wel meerdere per jaar. Dan met band, dan weer in combinatie met een andere artiest of volledig solo. De vijf titels tellende EP At the Villa is niets meer dan een voorafje op een nieuw album dat later dit jaar moet verschijnen. De slide speelt een hoofdrol op If Her Hair Ain’t Longer Than Mine, waarin Joe bezingt dat een vrouw met korter haar dan hem niet echt bij hem past. Slechts twee stukken op de Weissenborn gitaar op At the Villa Reinventing the Blues en het gevoelig gespeelde Man for the Road. Op de overige twee stukken Berlin, Springtime Rain en Bad Name begeleidt hij zichzelf met fingerpicking spel op de resonator gitaar. Op de hoes van de cd staat een QR code waarmee je een video kunt downloaden waarop Joe dezelfde nummers live At the Villa speelt. De vraag is of dit uitstekend voorafje straks onderdeel uitmaakt van zijn binnenkort te verschijnen album. We wachten het af.

1. If Her Hair Ain’t Longer Than Mine
2. Reinventing The Blues
3. Berlin, Springtime Rain