Foto Album Review: Robben Ford — Night In The City

Robben Ford — Night In The City
Verschijningsdatum 01.12.2023
Tekst: Arthur ter Avest

De man die al meer dan 30 albums op zijn naam heeft staan en aan vele albums van andere artiesten zijn bijdrage heeft geleverd, brengt aan de vooravond van zijn tour door Nederland in maart volgend jaar een live-album uit. Robben Ford neemt ons mee op een muzikale ontdekkingsreis waarin hij -en niet alleen hij, ook zijn bandleden- zijn ziel en zaligheid legt in iedere noot die hij speelt. Dit album is live opgenomen in 2021 in ‚the City Winery‘ in Nashville en was het eerste concert wat Robben Ford speelde na de covid-lockdown.

De man heeft zoveel klasse, dat dit niet een uitbundige, van enthousiasme overlopende plaat is geworden, maar een intensieve luisterervaring waarin minder meer is! Wie van de muziek van onze alle eigenste John F Klaver houdt, is bij Robben Ford ook aan het goede adres. Het album beweegt zich muzikaal tussen jazz-achtige en bluesy stukken, gezongen wordt er maar op twee van de acht stukken.

Het eerste stuk ‚Go’ groovt er lekker jazzy in, alle muzikanten op het podium kunnen zich even losspelen, de blazers, drums en bas en natuurlijk de gitaar. In het tweede stuk ‚Blues For Lonnie Johnson‘ laat Robben Ford even horen waarom hij tot de beste gitaristen behoort, een heerlijke en smaakvolle blues. ‚Cotton Candy‘ heeft dan als derde stuk iets meer tempo en swing, en is het eerste stuk waarop gezongen wordt. ‚Balafon‘ is een muzikaal hoogstandje waarin alle muzikanten improviserend en samenspelend weer even voorbijkomen, jazzy. Het vijfde stuk ‚Anto_Nate_n_Tate‘ is al eerder als appetizer uitgebracht. In het begin spelen Robben Ford en de blazers elkaar de bal toe, even later gaat Robben Ford dan op de gitaar aan de haal.

Zoals aan het begin geschreven, eerder geconcentreerd en intensief expressief dan uitbundig en gierend. De zang komt weer terug in het bluesy zesde stuk ‚Just Another Country Road‘, waarin de gitaar weer een mooie rol vervuld. Het zevende stuk ‚Pure White Rock Beer … 8 Cents‘ begint jazzy, gaat over in een iets swingender rock and roll groove en dan krijgen we een hele mooie saxofoon-solo aangeboden. Het laatste stuk ‚At The Apollo‘ is een soort jam rondom een zich vaker herhalend gitaarmelodietje, waarin bas en drum mooie accenten zetten en Robben Ford en de blazers toewerken naar een mooi slotstuk! Kortom, voor de liefhebber een waardevolle aanvulling van de platenkast.

Robben Ford - Sentimental Mode (Live)

1. Go
2. Blues For Lonnie Johnson