Foto Album Recensie: Tokyo Tramps - Fearless Heart

Format: CD, Digital
Label: Eigen beheer
Release: 1 januari 2023

Hoewel het album van de Tokyo Tramps al in januari van dit jaar uitkwam is het album Fearless Heart recent bij mij onder de aandacht gekomen. Ik las in de bio iets over Japan en moest meteen denken aan het item over de Japan wat eerder dit jaar verscheen up Bluesmagazine.

TOKYO TRAMPS, afkomstig uit het Land of Rising Sun (Japan), maar die resideert in Boston, het zijn Amerikaanse rootsmuziekfanaten. De kern van de Tokyo Tramps zijn Satoru Nakagawa (Guitar and Vocal) en Yukiko Fujii (Bass and Vocal), op hun 9 de album worden ze bijgestaan door drummer Josh Dion. Het album is geproduceerd door Jim Weider (The Band, Levon Helm Band, The Weight Band).

Komend uit Japan begon Satoru Nakagawa aan een muzikale reis naar Louisiana om op zoek te gaan naar de geest van Rock’n’Roll maar al snel vond hij in plaats daarvan de blues. Yukiko verliet een lucratieve baan in Tokio en zette de stap om haar hart te volgen en in Amerika muziek te gaan spelen. In 1999 werd TOKYO TRAMPS ontstonden in Boston. Satoru ontleende de naam van de Tokyo Tramps, aan het nummer Born To Run -van zijn idool Bruce Springsteen, uit de tekst van dit lied “Tramps like us, baby, we are born to run.” Origineel gestart met zijn vieren opereren de Tokyo Tramps nu hoofdzakelijk als duo. In 2014 deden zij als duo mee aan de International blues challenge en haalde daar de halve finale.

Wat de muziek van de Tokyo Tramps zo mooi maakt is de ongekunsteldheid, het spontane, hun blues roots stijl kent zijn oorsprong uit de roots muziek uit de swamps van Louisiana vermengt met de britse bluesrock uit de jaren zeventig en het fuzzy gitaar geluid van Jimi Hendrix. Alvorens je vervolgens waagt aan het recenseren, werk je jezelf toch even door hun oeuvre heen en daarin vallen een paar zaken op, het verfijnde gitaar spel van Satoru en zijn prettige accentloze Engelse zang, dat accent is iets wat je bij Yukiko wel wat terug hoort. Er zitten juweeltjes van nummers tussen de 9 albums die ze al maakten in een geheel eigen stijl.

De openingstrack “Sweet melody” opent het album met een sterke southern rock riff, waarbij die southern rock feel versterkt wordt door de slide gitaar. Hier doet zich ook een ander sterk punt van de Tokyo Tramps zich gelden en wel dat Satoru en Yukiko beide de zang partijen voor hun rekening nemen, en die duo zang heeft iets bijzonders een hang naar de flower power. In die dubbele zang, en de slide gitaar ligt de kracht van het nummer “Mississippi and New orleans”, hoe Satoru in dit nummer naar het eind soleert erg goed. Het door Yukiko gezongen “Where do you hide your love”, is vocaal niet het beste wat ze laat horen op dit album, een wat minder nummer dat beter wordt zodra Satoru zich er met zijn gitaar ermee gaat bemoeien en op een straffe basgroove van Yukiko in dit nummer heerlijk soleert. Dat mindere wordt vervolgens goed gemaakt met “Blues leave me alone” opeen aanstekelijk ritme vloeit de duo zang samen met het weergaloze gitaar spel van Satoru, een heerlijk nummer, zo ontspannen en relaxet gespeeld.

In “Open the door”, geleid door de duo zang, zijn het de Allman brother achtige gitaar inzetjes en de solo die dit nummer opstuwen, vooral de solo in de outro van het nummer is super. Dat duo zingen geeft de nummers wat authentieks mee zo is “Can’t find my way home” wat wij in nederland een smartlap zouden noemen. “Loneliness is a social disease” heerlijk stukje up tempo southern rock, het toont ook de flexibiliteit in het gitaar werk van Satoru Nakagawa op dit album. Het door Yukiko gezongen titel track “Heart of life”, een schoonheid van een nummer over de zoektocht naar de essence van het bestaan. De slow ballad “I don’t see my star tonight”, behandeld het klassieke thema van de blues n het terug verlangen naar je geliefde. Het gemis dat Saturo uit in een krakende jankende solo. “Young Lyon” kent een groove die sterk doet denk aan Layla van Derek and the Domino’s.

Zo zijn het fijne gitaarwerk, de drive in het baswerk, de duo zang, de speelsheid en vrolijkheid van de nummers die dit zo’n lekker en aantrekkelijk album maken. Een ontdekking deze Japanse band uit Boston.

TOKYO TRAMPS Live From Home #158 - “Open The Door”

1. Sweet Melody, 2. Mississippi and New Orleans, 3. Where Did You Hide Your Love?, 4. Blues Leave Me Alone, 5. Open the Door, 6. Can’t Find My Way Home, 7. Loneliness Is a Social Disease, 8. Heart of Life, 9. I Don’t See My Star Tonight, 10. Young Lion.

Socials: