Foto Album recensie: The Hurricane party - Cat2.

Format: CD, Digital
Label: eigen beheer
Release: 19 augusutus 2023

Om een plekje in de muziek business te verwerven kan een route soms raar lopen. Waar vele muzikanten naar de muziek mekka’s als Memphis, Nashville, Austin vertrekken bleef zanger Rocky Pleasants in Richmond. Wetende dat onder de radar Richmond University een uitgebreid jazz programma kent en er dus vele musici rondlopen. Rocky Pleaseants was een zanger vol ideeën die hij maar niet kwijt kon, een trip naar goede vriend en writing partner Rob Marlowe in Gainsville, de woonplaats van Tom Petty, leidde tot een karrevracht aan nummers om uitwerken met de juiste muzikanten. Deze vond hij in Richmond met name in zangeres Jenny “Buttafly” Vazquez en drummer Kelli Strawbridge. deze Kelli is een kenner van de Richmond muziek scene vond de rest van de band. De band sloeg aan het oefenen en wat leidde tot dit album Cat2.

Een beetje ongewoon album, er is geen lijn op te vinden. De nummers gaan van hot naar her, dan weer super funky, dan weer tegen de new wave aan scheurend, vol allerlei tropische invloeden. Nummers met referentie naar Barry White en Mothers finest. Als er toch een lijn gevonden moet worden is dat de baslijn, deze geeft samen met de drums de basis voor alle fratserij die Rocky Pleasants heeft bedacht. Als muzikale arrangeur heeft hij zich uitgeleefd in deze potpourie aan nummers.

Om Rocky Pleasants nu als een goede zanger te bestempelen gaat me wat ver, zijn stem heeft wel wat weg van Early Times, zangeres Jenny “Buttafly” Vazquez daarentegen heeft zeker wel de blues en de soul in zich. Zoals zij de Mothers Finest kraker “Truth will set you free” naar de hand zet, heerlijk. Het origineel dicht volgend een fijne track. Ook in de blues ballads “The flame of love” en “You gave up on us” staat ze haar mannetje. De muzikale ideeën van Rocky zijn interessanter om te volgen; klassieke blues in “Small Waist”, een ode aan Barry White waarin hij uitlegt hoe hij met Barry white de meisjes versierde. Muzikaal interessant zijn de funky openingstrack “The Hurricine party”en “The Fire place”, een nummer met muzikaal complexe ritmes en spetterend blaaswerk.

Conclusie: Door de grote variatie aan stijlen een lastig te vatten album, maar wel een album met muzikale freewheelerij wat dusdanig afwijkt van het klassiek blues paden dat het weer interessant is om naar te luisteren en pik datgene eruit wat je mooi vind.

Small Waist

The Hurricane Party is:
Matt Walton – guitar