Foto Album Recensie: Tas Cru - Riffin the blue

Format: CD, digital
Label: Subcat records
Release 3-Feb-2023

Riffin the Blue is het vijfde album van Tas Cru in zeven jaar. De blues die Tas maakt is zeer toegankelijk en gevarieerd. Met medewerking van Mike Zito (2 nummers) en meester toetsenist Bruce Katz is Riffin the blue een heerlijk album.

Het album opent met de titeltrack “Riffin the blue”; op een stuwend ritme tovert Tad Cru samen met Mike Zito een perfecte opmaat naar meer frisse blues op dit album te voorschijn. Dit zet zich door in de uptempo piano boogie “Brown liquor woman”. “Stand up!” brengt een totaal andere feel, de beat referent naar de jaren zeventig disco, met Tas die hierop lekker weg soleert, heerlijk feel good nummer. Het piano intro van Bruce Katz opent de slowblues “One more time”, de tekst is prachtig; het verhaalt een man die vertwijfeld probeert uit te leggen dat hij veel van zijn vrouw houdt. De solo is van een rustige verstilde schoonheid. In een rustiek zuid Amerikaans aanvoelend ritme is “Throw it all away” ook een schoonheid van een nummer. Deze Tas Cru kan nummers schrijven. Loom jazzy gaat “Crazy Getting in my way” van start, de fluitende Hammond en spits gitaarwerk brengen die fijne feel van dit album goed over. Lekkere nummers om naar te luisteren.

Zoals aangegeven beheerst Tas Cru de vele facetten van de blues in “Heal my Misery” tovert hij een funky ritme te voorschijn met een simple gitaarrifje dat refereert aan Nile Rodgers (Chic). Heel anders gaat het er aan toe in “House of Blues”, in een mooi samenspel met de Hammond van Bruce Katz speelt Tas Cru in deze slow blues sterk op de jazz geïnspireerd zijn gitaar. Schoonheid van een nummer. “Let it happen” is een vrolijke shuffle. Het verteld wat je moet doen met dit album, niet na denken opzetten en laten gebeuren. De vlotte piano boogie “Miss this man”, is de opmaat naar het slot “Memphis Gone”. De heimwee naar de bakermat van de blues krachtig verwoord in een verstild intro, het slide gitaarwerk en zijn donkere stem. Zo eindigt dit fijne album, nergens schreeuwende zang of over gedoseerde gitaren; heerlijk wegluister blues met tal van prachtige nummers van Tas Cru en Bruce Katz.

Unleashing Empowerment: Tas Cru's Stand Up! (Official Video)

1. Riffin’ The Blue
2. Brown Liquor Woman