Foto Album Recensie: Robin Trower ft. Sari Schorr - Joyfull Sky

Format: CD, Vinyl, Digital
Label: Mascot Label group/Provogue
Releasedatum: 27-oct-2023

Tekst: Arthur ter Avest

Ongelofelijk, 78 jaar jong en dan nog zo’n plaat maken, met zulk smaakvol gitaarwerk, dansend om de stem van Sari Schorr en de ritmesectie! De carrière van Robin Trower startte al ver voordat hij met Procol Harum bekend werd en na de goed 4 jaar dat hij bij deze band gespeeld heeft (plus nog een tijdje tijdens een reunie-tour in 1991) heeft hij niet de makkelijkste wegen bewandelend zijn eigen carrière opgebouwd. Tussendoor heeft hij nog een tijdje met de geniale bassist en songwriter Jack Bruce gewerkt, zo ook met Brian Ferry. In 2022 kwam zijn plaat ‚No More Worlds To Conquer‘ uit, wat uiteindelijk de opmaat was naar deze nieuwe plaat ‚Joyfull Sky‘. Zoals Sari in dit nummer zingt, geniet van de dag, laat hem niet zomaar voorbijgaan, hoedt de schat van het leven – en zo is nagenoeg de hele plaat. Smaakvol gitaarwerk van Robin Trower wat zich fuzzygeladen, dansend om de stem van Sari Schorr en de ritmesectie beweegt en hier en daar mooie accenten zet.

De plaat begint licht jazzy met het stuk ‚Burn‘, waarin vooral de prachtige stem van Sari Schorr opvalt. Prachtig, krachtig, licht verrookt, dan weer helder en gevoelig, je moet het allemaal maar kunnen, dan wel de zegeningen van zo’n stem tot uitdrukking kunnen brengen! In ‚I’ll Be Moving On‘ ligt de nadruk wat meer op de bluesy gitaar van Robin, welke in de volgende 2 stukken ‚The Distance‘ en ‚Peace Of Mind‘ weer heel anders klinkt. Hierin is de sfeer wat donkerder, dwarser en spaarzamer. ‚Change‘ daarentegen is dan weer wat swingender, de gitaar valt pas later in en Sari zingt: ‚This could be the time…‘. De toon is optimistischer geworden en wordt voortgezet in de volgende stukken, ‚Joyfull Sky‘ en het wat licht reggae-achtige ‚Need For You‘. In ‚The Circle Is Complete‘, het langste stuk van de plaat, wordt op muzikale en in het laatste deel op instrumentale wijze de titel recht gedaan. Een emotioneel stuk. Het stuk ‚Flatter To Deceive‘ pakt de draad dan weer met schwung op en is dansbaar (tenminste voet-wippend). Het laatste stuk, de kroon op deze plaat, is uiteindelijk het begin van deze samenwerking tussen Robin Trower en Sari Schorr: ‚I Will Always Be Your Shelter‘. Robin Trower heeft dit zelf al in een prachtige versie opgenomen, deze versie is gewoon, tsjaa, wat zal ik er van maken, misschien maar gewoon HEEL ERG MOOI!

Nu in de herfst kan ik mij voorstellen dat je deze plaat luistert, genietend van een glas bockbier (dan wel een frisje), zittend bij de open haard en geniet! Wanneer de seizoenen voorbij gaan en de zomer is gekomen luister je hem gewoon in de avondzon met een drankje wat daarbij past erbij en zul je er evenzo van kunnen genieten. Heerlijke plaat!

Robin Trower feat. Sari Schorr - I Will Always Be Your Shelter (Joyful Sky)

1. Burn
2. I’ll Be Moving On