Foto Album Recensie: On Solid Ground - On Solid Ground

Format: CD, digital
Label: eigen beheer
Release: 19 oktober 2023

Als je je band opricht in het Corona jaar 2020 dan heb je geen makkelijke start gehad, maar zoals het met vele muzikanten en bandjes de aanhouder wint en zo brengt On Solid Ground hun debuut album uit. Die solid ground heeft zich wel gevormd en vind zijn basis ook in de muziek die zij brengen. Lekker stevige bluesrock met als referentie kader Free, Black Crowes and ZZ Top op, maar ik hoor er veel meer in, Lynyrd Skynyrd en Greta Von Fleet bijvoorbeeld. On Solid Ground neemt de tijd om een nummer uit te werken, stevige grooves worde afgewisseld met a capella stukken en instrumentale stukken en uitbundig solo werk. Echt nummers met een kop en een staart.

Wat je direct opvalt als je dit album opzet, zijn de stem van Jef Lammers, een mengeling tussen Robert Plant en Ronnie van Zandt en het fris klinkende gitaarspel van Martijn Obdeijn. De openingstrack “Roached” kent twee stukken, Part one op een stevige beat en Part two akoestisch en geheel anders van stijl, het zijn stijlwisselingen die je meer op dit album gaat tegen komen. “Hitch the ride”, start men lekker losjes klinkende gitaar rif en zanger Jeff die hier klinkt als Josh Kiszka, ze geven dit nummer die Greta von Fleet feel mee. Jammer is het dat de Hammond wat achter in de mix zit, iets wat bij meer nummers zo is. De titeltrack “On solid ground” zit vol met de hierboven beschreven ingrediënten.

In “Midnighter” bouwt On Solid Ground de spanning langzaam op, startend vanuit een intro dat aan the Allman brothers doet denken vormen een stevige gitaarrif en de Hammond de aanzet naar een daverend einde met lekker twin gitaarwerk die uiteindelijk weer overgaat in wat het begin werd ingezet, die Allman brothers feel. “Red bird” is een lekkere groovy stamper waarbij het intermezzo dat weghaalt uit het nummer, en dat is jammer omdat die groove alles in zich heeft om live eens goed uit te pakken. Dat intermezzo is weliswaar een mooi opgebouwde gitaar solo maar ik had liever gezien dat die vanuit de groove, die stevige basis was gekomen. De nummers die On Solid Ground schrijft zitten vol met muzikale tempo en feel wisselingen die getuige van muzikaliteit maar die niet altijd het nummer te goede komen. Het Who achtige intro van “Won’t come back” bijvoorbeeld leidt af van feite dat het een heerlijk up tempo rocker is met fluitende Hammond in de achtergrond. Soms is het ‘Less is more’. Dat zij mooie nummers kunnen schrijven bewijst de slot track van dit album “Remember”, hier wordt net als bij Midnighter de spanning steeds verder opgebouwd. Gedragen door de urgentie in de zang van Jef Lammers en de Hammond vlammen de gitaar tandem Jeff en Martijn het nummer uit.

Verrassend debuut van On Solid Ground, een band die pakkende catchy riffs en liedjes weten te schrijven maar soms net iets te ver gaat om hun muzikaliteit te onderstrepen, soms is ‘less is more’.

On Solid Ground is:
Jef Lammers: Leadvocals & Gitaar