The Information I Foresee Trouble

The Information – I Foresee Trouble
Format: CD en LP / Label: Smoking Man Music / Milcow Records
Releasedatum: 27 maart 2015

Tekst: Jan Hogenberg

Het heeft zo zijn voordelen om zo nu en dan een recensie te mogen schrijven voor dit medium. Elke maand wordt er mailing, soms 2x, rondgestuurd met alle releases die ons zijn aangeboden. Met de stille wens dat we er aandacht aan willen besteden. Onze coördinator vraagt iedere maand wederom om ook eens een niet bekende artiest of band beet te pakken. Dit keer voor mij de wens om bekend maar ook onbekend terrein te onderzoeken dus riep; “stuur maar wat op”.

Binnen een week lag de cd van de voor mij volkomen onbekende band The Information in de bus. Prachtig artwork waarbij ik direct moest denken aan de illustraties van Wes Freed die elk album van The Drive-By Truckers heeft voorzien van illustere landschappen. Nog eens verder zoeken levert op dat de band ook nog eens vlak bij mij uit de buurt komt nl. Zwolle en Meppel. En afgelopen maandag lees ik in de Meppeler Courant een interview met Jan Kooiker, frontman en gitarist van deze band. En vandaag, 27 maart, staan ze in het Zwolse Hedon met de albumpresentatie van ‘I Foresee Trouble’ voor vrienden en bekenden en natuurlijk de flinke schare aan fans die ze de afgelopen paar jaar hebben opgebouwd.

Met een droomstart in 2009 op Eurosonics en een aantal prima EP’s op hun naam daarna in 2011 ook nog eens een finaleplek bij de “Grote Prijs Van Nederland” in de Melkweg Amsterdam kan er niets meer fout gaan. Enkel het aantal optredens is nog minimaal. Daarna in 2013 meedoen met de Popronde voor de nodige regelmaat aan optredens doet het zeker goed voor de bekendheid in het alternatieve circuit. Zeker voor een band die nagenoeg alles zelf doet. Zelf de albums opnemen in eigen studio, productie en afmixen. Hun debuut “Sounds Of The Backwoods” wordt dan ook zeer positief ontvangen door pers en publiek.

Direct na hun debuut zijn de mannen niet stil blijven zitten. Veel optredens, natuurlijk op Bevrijdingspop in Zwolle maar ook elders, maar vooral ook schrijven aan nieuwe nummers. Het 2e album I Foresee Trouble lijkt alsof het geschreven is op de stille prairie waar de dood konstant aanwezig is, de zon niet meer wil schijnen in het leven, veel treurnis en ellende.

Jan Kooiker zegt in het interview dat het album donker is geworden maar zeker niet depressief en agressief. Hij heeft bij het schrijven zijn gevoel de vrije loop gegeven en kwam daarbij vanzelf op de donkere kant van het leven terecht. Geen nummers die direct door radiominnend Nederland worden opgepakt maar wel direct binnenkomen vanwege de dynamische muziek. Alternatieve rock, zoals bv Drive-by Truckers, maar ook Calexico, met veel folkinvloeden maar dan met de scherpe kant van rock. Zelf beschrijven ze het als gruizig en dat is het zeker, het maakt de plaat zeer spannend hen houd je vast tot het eind. Lage Landen rock, betere heb ik tot nu toe niet gehoord in dit genre. De festivalprogrammeurs doen er goed aan deze band te boeken en gelukkig zijn er al een aantal die dit al in de gaten hadden.

1. Safe House
2. Grave Blues
3. I Foresee Trouble