Scoop

Scoop – Songs From The Shed

CD / ATS-Records / Released 30 april 2014

Tekst: Paul Scholman

In eerste aanleg is het debuutalbum van Scoop ‘Songs From The Shed’ vergelijkbaar met wat we van Jeff Beck gewend zijn. Althans dat was mijn ervaring toen ik ‘Songs From The Shed’ voor de eerste keer beluisterde. Zeker als je de nummers met elektrische gitaar beluisterd (bijna allemaal) is de vergelijking treffend. We kunnen het er kort of lang over hebben…

“De instrumentale muziek van het Oostenrijkse trio SCOOP combineert blues, rock en jazz op originele manier, variërend van rootsy akoestische dia gitaar stukken te kunstig samengesteld fusion muziek te ordinair rock ´n roll, het debuutalbum van de band BB´s “Songs from The Shed” geeft grote veelzijdigheid en muzikaliteit, evenals een zelf vrij gevoel voor stijl. Alle acht nummers zijn geschreven door gitarist en oprichter Christian Reich. Gesteund door de krachtpatser ritmesectie van Wolfgang Maier op drums en Sebastian Kreil op bas, is Reich graven diep in de Texas blues-ader met een licht jazzy aanpak. Voorts kenmerkt het album christelijke b. op tenorsaxofoon en Martin Gasselsberger op toetsenborden, twee van de meest gerenommeerde jazzmuzikanten Oostenrijk BB´s”, zo staat er op hun website te lezen. Teaser:

Laat ik 3 weken geleden Jeff Beck in het verbouwde muziekcentrum te Utrecht hebben bekeken en vooral beluisterd, dus ik weet waar ik het over heb. Ik draai Jeff Beck al een jaartje of 35 à 40. Dus als de heren van Scoop menen het op de eigen website te moeten hebben over een originele manier van het combineren van blues, rock en jazz, kan ik het niet laten een verwijzing te maken naar de veel geprezen Jeff Beck.

Daarmee is niet gezegd dat ‘Songs From The Shed’ geen prima cd is. In tegendeel zelfs. In het genre is het zelfs een prima plaat. Alle nummers zijn instrumentaal. Jeff Beck in een geremastered jasje zal een compliment zijn, lijkt me.

Wellicht komt Scoop een keer de lage landen bezoeken en zal een kaartje wat goedkoper zijn dan dat van Jeff Beck in het MC… Ga ik uit nieuwsgierigheid toch ff kijken vrees ik, heus niet alleen omdat het een paar knaken zal schelen!

1. Big Time
  2. Serotonin Sun
  3. Native Prayer