Foto Recensie: Rory Gallagher – Blueprint

Rory Gallagher – Blueprint
Format: CD – LP – Digital / Label: Universal
Releasedatum: 8 maart 2018

Tekst: Paul Op den Kamp

De titel slaat op de blauwdruk voor een gitaarversterker, de afbeelding ervan subtiel verstopt in de hoes. Het kan ook worden gezien als het album waarop de man zijn blauwdruk voor de blues liet horen. Misschien nog niet zo volledig als op ‘Tattoo‘ maar de ontwikkeling sinds zijn eerste muzikale avonturen aan het vinyl werden toevertrouwd ging onverminderd voort.

Eigenlijk markeert de periode 1973 tot drie jaar later markeert het midden van zijn carrière. Er zijn al successen geboekt, de nodige gitaarsnaren vervangen en menig publiek veroverd. De ontwikkeling van de vroege blues en folk tot zijn eigen mix van stijlen nadert haar hoogtepunt. Rory Gallagher is het qua leeftijd niet maar door de vele muzikale kilometers die hij in een paar jaar maakt is hij nu al een volleerd bluesman. Een zanger met vuur in zijn lijf en gravel in zijn stem.

Het werken met meer muzikanten is misschien de sleutel waardoor Gallagher zijn groei kon doorzetten. Juist omdat er meer mogelijkheden waren om te spelen kon er een stap voorwaarts worden gezet. Misschien ook de reden waarom hij vanaf eind jaren zeventig een stapje terug leek te zetten, het minimaliseren van de band deed hem ook qua kwaliteit een stap terug zetten.

Op dit album heb je van die muzikale bochten waarop ik moest denken aan de vroege Rolling Stones, misschien door het stevige gitaarwerk en dito blues gevoel. Gallagher lijkt in zijn eentje de bluesboom van de jaren zestig te willen continueren. Misschien maakt hem dat de Don Quichot van de popmuziek, de gitarist die tegen zijn eigen muzikale windmolens vecht. Toch hoor ik liever een artiest die trouw blijft aan zijn bron dan iemand die krampachtig hip wil zijn. Denk dan maar aan diezelfde Rolling Stones…

Voor de fans een bekend album, voor diegenen die nu pas beginnen met Rory Gallagher hebben een ideaal startpunt in ‘Blueprint’. Dit album zal je niet teleurstellen!

01. Walk on Hot Coals
02. Daughter of The Everglades