paul carrack these days

Paul Carrack – These Days
Format: CD – Vinyl – Download / Label: Carrack UK
Releasedatum: 7 september 2018

Tekst: Joop van Rossem

Als Paul Carrack zou besluiten om zijn carrière af te ronden, dan zou zijn plekje in de muziekhistorie al vast staan. Op het uitgebreide curriculum vitae van de in 1951 in het Engelse Sheffield geboren muzikant staan samenwerkingsverbanden met de band Ace (wereldhit ‘How Long’), met bluesrocker Frankie Miller, Roxy Music, Squeeze en Mike & The Mechanics, het zijproject van Genesis-gitarist Mike Rutherford; daarnaast is hij een graag geziene gast om met zijn machtige stem achtergrondvocalen in te zingen bij plaatopnamen van onder meer The Pretenders, Elton John en Roger Waters. En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over zijn solo-activiteiten die daar tussendoor lopen en een imposant oeuvre vormen.

Onderhavig album ‘These Days’ is dus al zijn zeventiende studioplaat waarop hij in een intieme setting samenwerkt met gitarist Robbie MacIntosh (onder meer Paul McCartney), zijn vaste bassist Joe Meek en drummer legende Steve Gadd terwijl saxofonist Pee Wee Ellis, bekend van zijn werk bij James Brown, de blazersbijdragen op de plaat stuurt.

Gaat Paul Carrack de wereld versteld doen staan van zijn nieuwe cd ? Nee, dat gaat zeker niet gebeuren maar wat is zijn blue-eyed soul weer een lust voor de oortjes. Bij vijf liedjes kreeg hij assistentie van zijn oude Squeeze-maat Chris Difford. Grote hits heeft Carrack nooit gehad, het is wel jammer dat het titelstuk niet eerder is uitgekomen want het met een lekker reggae-ritme opgesierde liedje zou hem zomaar een verrassende zomerhit hebben kunnen opleveren. De resterende tien tracks zijn eveneens van grote klasse; Paul Carrack moet dus maar niet stoppen!

Paul Carrack - In The Cold Light Of Day

01. Amazing
02. Life In A Bubble