Foto Recensie: Jamie Lynn Vessels – Storm Coming

Jamie Lynn Vessels – Storm Coming
Format
CD – Digital / Label Eigen Beheer
Releasedatumꓽ 19 april 2018

Je bent een onafhankelijke vrouw, je hebt een gedegen studie genoten in criminology en je denkt je weg in de maatschappij gevonden te hebben. Maar je voelt je toch niet gelukkig. Zo moet Jamie Lynn Vessels zich gevoeld hebben. Om die gevoelens een plek te geven schreef ze in 2013 een aantal nummers die zij als singer-songwriter op een in eigen beheer gemaakte EP uitbracht. Nu volgt haar tweede werkstuk ‘Storm Coming’.
Puttend uit de alledaagse dingen en de opgedane levenservaring heeft ze veertien nummers aan haar nieuwe cd toevertrouwd. Een respectabel aantal waar veel artiesten het houden bij een nummer of tien krijg je hier waar voor je geld, wat dat betreft. Over Jame Lynn Vessels zelf, ze is een singer-songwriter die dat goed onder de knie heeft. Haar stijl houdt het midden tussen Joan Osborne, Sheryll Crow en Bonnie Rait.
De cd is opgenomen in New Orleans, met een aantal lokale muzikanten; Cranston Clements: gitaar, David Brouillette: bas, Sam Shahin: drums en als special guests Dana Abbott op cello en Tristan Harrell viool.
Op de foto van de cd hoes laat Jamie Lyn Vessels zich afbeelden als een rockbitch, maar een echte rock cd is dit niet. Het is wel een cd vol lekker in het gehoor liggende mid-tempo nummers die door de veertien nummers genoeg variatie biedt. Van bluesrock, wat slowblues en een vleugje country rock of zichzelf akoestisch begeleidend, met ondersteuning van de cello en viool.

De cd opent met de pakkende mid-tempo rocker Storm Coming, de titel track van deze cd. De laatste twee nummers, Burn en For Kim, waar ze met haar donkere wat lage stem gecombineerd met de cello een kwetsbare sfeer creëert. Die nummers behoren tot de betere van deze cd.  Een song doorspekt vet fijn gitaarspel van Jamie Lynn en Cranston Clemens.
Wat je van Is That You bij blijft is het a-ritmisch drumwerk, al lucht drummend probeer je het te vatten en dat valt niet mee, een fraai staaltje instrument beheersing van Sam Sahin. Wat volgt is een serie meeslepende songs met sterke teksten en dito arrangementen zoals Dear Love, Haunted Soul, Georgia Moon.
Met The Devil In Your Eyes, pakt ze voor het eerst de slide gitaar ter hand, gedreven door een doorstampend bas ritme, tovert ze er weer en juweeltje uit. Voortbordurend op de groove die ze gevonden heeft stuurt ze het met Witness weer over een andere boeg. Dit meer op Amerikaanse stadionrock geënte nummer staat weer vol met lekker gitaarwerk. Met de studio muzikanten treedt ze ook live op en dat kan alleen maar lekker gaan met dit soort nummers.
Dat ze veel stijlen beheerst toont ze met het aan Melissa Etherigde refererende Done Me Wrong, gewoon een tof nummer met een fijne solo. Fool Me Twice is een slow blues vol haat voor een man die haar bedriegt, en waar Cranston Clements gedreven gitaar speelt. Whisky Blues is een blues rocker die aan Gary Eisenbaum doet denken qua stijl. En ik blijf het herhalen, songs kan ze schrijven deze Jamie Lynn Vessels.

Ze mag dan geen wereld zangeres zijn maar bij deze kwaliteit van de nummers zij het haar vergeven. Veertien pakkende songs vol schitterend gitaarwerk ingenieus drum- en baswerk.
Kortom een cd waar ze trots op kan zijn deze Jamie Lynn Vessels.

"Dear Love," Official Video - Jamie Lynn Vessels