Foto Recensie: Free World - What It Is

Free World – What It Is
Format: CD / Label: Swirldisc
Releasedatum: 5 november 2017

Het kan soms verkeren. De band Free World viert dit jaar haar dertigste verjaardag, is een begrip in Memphis en omstreken en stelt bij ons helemaal niets voor! Maar ik heb zo maar het vermoeden, dat dat na het beluisteren van dit album allemaal gaat veranderen….

Het meest opvallende bandlid is de 87-jarige saxofonist Dr. Herman Green, die onder andere speelde met grootheden als Miles Davis, John Coltrane en B.B. King. Verder kom je de volgende leden tegen: Richard Cushing (bas), David Skypeck (drums), Pete Climie (tenorsax), Andy Tate (gitaar), Jared Dover (trompet, trombone), Freedman Steorts (trombone), Chris Stephenson (toetsen) en Greg Lundy (drums).
De invloeden van deze band lopen uiteen van Booker T. tot John Coltrane, van Frank Zappa tot the Meters tot Steely Dan. En dat is op dit album zeker te horen! Zoals je al uit de bandsamenstelling kon opmaken domineren de blazers het geluid.

Dit album begint met de funky rhythm & blues van Deeper By The Minute, dat qua geluid ergens tussen Tower Of Power, Wet Willie en de obscure Jack Mack & The Heart Attack in hangt. Het wordt gevolgd door de stevige rocker Find A Better Way met zijn Booker T. orgel en wederom de blazers op de voorgrond. Hetzelfde Booker T. orgel staat centraal in de mellow groove van Shrimp N’ Grits. Een instrumentaal nummer met retestrakke blazersriffs. In Dinja Babe gaat de band onverwachts op de powerpop toer met een geluid dat aan Big Star en Todd Rundgren doet denken. Een afwijkend maar wel prachtig nummer!
In It’s Alright is de Steely Dan invloed goed te horen. Een stijlvolle funky rocker met strak groovende ritmesectie en jazzy toetsenwerk. For The Moment is een fusion-achtige instrumental, die weer meer richting Blood, Sweat & Tears trekt maar dan met continu aanwezige funkrites. The Shape I’m In is een cover van het The Band nummer en klinkt hier als een rauwe Southern-Rock song. Er kan ook nog wel wat soulvolle reggae bij…De blazers domineren de instrumental Sideswiped. In Another Sunday Night wordt Dr. Herman Green in het zonnetje gezet middels een uitbundige blues shuffle. In Believe komt de band tot rust in een rokerige jazz ballad.
De afsluiter Eve Waits duurt bijna 9 minuten en is een irritante mix van world music en fusion waarin vooral de kwakende synthesizer al gauw op je zenuwen gaat werken. Ik had mij een betere afsluiter van dit album kunnen voorstellen.
Als we de afsluiter even vergeten blijft er een zeer indrukwekkend, gevarieerd album over waar de ervaring van af spat.

FreeWorld Live - Shrimp N' Grits

01. Deeper By The Minute