Dario Chiazzolino

Dario Chiazzolino – Red Cloud
Format: CD / Label: Tukool Records
Releasedatum: 29 Februari 2016

Tekst: Filip Heidinga

Dario Chiazzolino is nog maar eenendertig maar heeft al met de beste jazz muzikanten overal ter wereld gespeeld en op meer dan tien albums, van anderen, als gitarist gespeeld. En terecht, de Italiaanse jazz gitarist is een enorm groot talent. Met ‘Red Cloud’ levert hij alweer zijn achtste album af. Een concept album dit keer. Op dit album vertaald Dario verschillende weersomstandigheden naar muziek. Allemaal nummers speciaal voor dit album geschreven.
Het album begint meteen met de titel track Red Cloud. Een mooi nummer met vele tempo wisselingen gespeeld op gitaar (uiteraard), piano, drum en bas. Wat meteen opvalt is de goede samenwerking tussen Dario Chiazzolino en pianist Antonio Faraò. Twelve Colors is wat de titel al zegt: kleurrijk. Dit nummer wordt in het begin vooral gestuurd door Dario’s geweldige gitaarspel. Tegen het einde van het nummer treden de andere drie weer wat meer naar de voorgrond. Vooral drummer Manhu Roche laat horen dat hij één van de vier top muzikanten is van deze band. Het nummer duurt meer dan zes minuten maar weet geen moment te vervelen. Het volgende nummer Lightning is de eerste grote verandering op het album. Maar aan de andere kant past het ook weer precies tussen de andere nummers. En wederom is de titel weer erg goed gekozen. Het nummer is snel, verassend en veranderd vaak van tempo. En is ook opeens na ruim vier minuten afgelopen. Erg mooi gedaan. Na de bliksem komt er een Storm van bijna vier minuten. De storm is chaotisch maar wel erg ritmisch. Vooral de bas van Dominique Di Piazza valt hier erg op. Na de storm klaart het weer op met Placid Sky. Dit is een wat rustiger nummer en klinkt vooral vrolijk. Hierna wordt het donker en dat wordt door Dario muzikaal vertolkt in het volgende nummer getiteld Twilight. Een nummer wat mij doet denken aan een klein jazz concert ergens op een plein in Italië. Een mooie avond met goede muziek en een drankje erbij, zo klinkt dit nummer. Het nummer Eternity is een keer niet wat de titel zegt. Het is namelijk, met nog geen drie minuten, het kortste nummer op het album. Verder is het een lekker rustig nummer, gewoon een mooi nummer zo tussendoor. Solar begint niet zoals andere nummers met Dario’s gitaar maar een keer met de drums van Manhu Roche. Het nummer is een prachtig eerbetoon aan Miles Davis. Starry is een prachtige afsluiter van een bijzonder album. Dario Chiazzolino speelt alleen op zijn gitaar en speelt een mooi dromerig nummer.

Dario Chiazzolino Quartet

Kortom: Dario Chiazzolino is een groot talent en dat laat hij weer horen tijdens ‘Red Cloud’. Een album die elke jazz liefhebber een keer moet hebben geluisterd.

01. Red Cloud