Foto Recensie: Dan Owen – Stay Awake With Me

Dan Owen – Stay Awake With Me
Format: CD – Digital / Label: Atlantic Records
Releasedatum: 17 augustus 2018

Tekst: Filip Heidinga

Dan Owen begon met gitaarspelen op zijn achtste en treedt al sinds zijn veertiende op. Maar toch was muziek niet waar hij zijn geld mee wilde verdienen. Hij volgde een opleiding tot timmerman maar kreeg een splinter in zijn oog en moest zijn carrière opgeven omdat hij met één oog niet meer goed kan zien. Dan maar toch een carrière als muzikant. En ook al trad Owen veel op en bracht hij verschillende EP`s uit in eigen beheer, zijn grote doorbraak kwam maar niet. Tot hij een cover van Bob Dylan’s Ballad Of Hollis Brown op Youtube zette. Opeens had iedereen het over Owen en tekende hij bij Atlantic Records. En hier is dan zijn debuutalbum bij een groot label.

Het album begint groots met veel blazers, iets wat we niet gewend zijn van Dan Owen die op zijn eerdere album vooral alleen te horen was. Maar op dit album pakt Dan Owen volledig uit. Maar Owen wil vooral verhalen vertellen, verhalen over de liefde, het leven en de dood. Verhalen over dat je niet moet opgeven als het om liefde gaat, zoals in het openingsnummer What Is A Man. Over pijnlijke liefde in Made To Love You maar ook over nieuwe liefde in Fall Like A Feather. Maar ook over het leven en hoe moeilijk dat soms kan zijn in Hideaway. Het meest krachtige verhaal is het nummer Icarus over drugmisbruik. En de titelsong: Stay Awake With Me over zijn grootvader die eind vorig jaar overleden is. Er staat nog een ode op dit album namelijk: Splinter naar de splinter die zijn carrière als timmerman vroegtijdig stopte maar zijn muziekcarrière startte.

Het debuutalbum van Dan Owen is een album die je een paar keer moet luisteren om hem te kunnen waarderen. Lekker met een hoofdtelefoon op luisteren naar de verhalen die Owen verteld en veertig minuten lang je laten meeslepen in zijn wereld.

Making the Stay Awake with Me album artwork

01. What Is A Man
02. Icarus