Foto Recensie: Boys Called Susan - Pennsyltucky

Boys Called Susan – Pennsyltucky
Format: CD / Label: Cornplanter Records
Releasedatum: 26 oktober 2018

Soms heeft een bandnaam een zeer bijzondere betekenis. Zoals in het geval van het duo Boys Called Susan. Het gaat hier om twee Amerikaanse singer-songwriters, Bryan Russo uit Maryland en Christopher Shearer uit Arizona. Beiden waren solo al geruime tijd actief en kwamen door een zeer bijzondere gelegenheid bij elkaar. Hun grootste fan, Susan Knudson, sprak vlak voordat zij zou bezwijken aan kanker, de wens uit dat de mannen een duo zouden vormen en zo geschiedde.

Hun debuutalbum werd in Nashville, Tennessee, opgenomen onder leiding van producer Phil Madeira (die onder andere lid was van Emmylou Harris’ Red Dirt Boys. Driekwart van die laatstgenoemde band is trouwens ook op dit album aanwezig.

De muziek op dit album valt als Americana te omschrijven. Maar dan wel zeer gevarieerde Americana. Zo opent het album met Slumlords Of Paradise. Een Americana nummer waarin een flinke hoeveelheid rhythm & blues rondwaart. Zo onstaat een geluid dat aan Little Feat doet denken. Een lome, funky swinger met een schijnbaar achteloos swingende ritmesectie en de samenzang van het duo, die nergens te gepolijst klinkt.
De hoeveelheid uptempo nummers en ballads zijn op het album keurig verdeeld. Unfisnished Symphony is een ingetogen, breekbare ballad met melancholisch jankend gitaarwerk en een zacht swingend ritme. Een nummer, dat al zwevend dwars door je ziel heen snijdt. Ook Forbidden Fruit is een ballad. Langzaam wiegend met priemende gitaarinjecties en een geluid dat wat meer richting de country gaat.
In Degrees Of Misery keert het lome funky Americana geluid weer terug. Hierdoor heeft dit nummer veel weg van het oude geluid van The Amazing Rhythm Aces, een band die in de 70’s ook country en rhythm & blues vermengde. Dan is het tijd voor de breekbare Americana ballad Pretty Pantomime waarin het hard twangende gitaarwerk en de ongepolijste zang het geheel van een rauw randje voorzien. Company Man is een luchtige rocker in de beste Dave Edmunds traditie met een lekker pompend ritme en splijtend gitaarwerk. Ook Rodeo Cool swingt lekker op een uitbundige country manier. Zwevend gitaarwerk staat centraal in de ballads Girl From Pennsyltucky en The Home Team.
Na nog zo’n breekbare en intieme ballad, The Ballad Of Little Cherie, wordt het album afgesloten met de onstpannen funky swing van Heaven Knows, dat een licht gospel geluid heeft.

Het duo Boys Called Susan levert met dit album een zeer indrukwekkend debuut af. Een album waarop hun grootste fan, Susan Knudson, trots zou zijn.

Girl from Pennsyltucky