Foto Recensie: Bobby Thompson - Retrospect

Bobby Thompson – Retrospect
Format: CD – LP / Label: Root Nine Records
Releasedatum: 22 september 2017

Tekst: Frank Schatorjé

Nooit is hij bij mij muzikaal voorbij gekomen, Bobby Thompson. Toch een muzikant die in Washington D.C. furore maakt in het blues en rock circuit. Hij leerde de kneepjes van het vak kennen in de bluesclubs van DC. Via veel sessies en als begeleider van artiesten wist hij zich een plek te verwerven in de scene. Dit album is eigenlijk een overzicht van zijn gehele loopbaan. Het is natuurlijk in de titel ‘Retrospect’ al te vermoeden. De periode tussen 2007 en 2017 komt aan bod in een gevarieerd aanbod van songs. De tracks zijn van verschillende projecten zoals: Bobby Thompson solo, The Bobby Thompson Project, Blueheart Revival, and Revelator Hill. De reputatie als gitarist en songwriter leverde hem in 2015 al een nominatie op voor de DC area Musician of the Year.

Zijn muzikale spectrum is breed. De opening van de cd Walk Through The Valley geeft de indruk dat Calexico een bluesalbum opgenomen heeft. De muziek waant zich tussen, soul Soul Love en Nobody’s Fool, maar ook met stevige bluesrock zoals Don’t Bury Me Yet en Going Back To You weet hij de spanning vast te houden. Pure blues speelt hij in Leave It Up To You en Setting Sun. De blueslijnen vormen zijn basis, gaat Bobby Thompson in de blueshoek snerpen, is duidelijk de invloed van ene Jimi Hendrikx te horen. Het best in Hard Road, waarin je even het gevoel hebt dat ‘Hey Joe’ uit zijn gitaar wordt geslingerd. Invloeden van grootheden zijn er natuurlijk, maar gewoon even niet denken aan JJ Cale en Clapton, maar gewoon genieten van Busy Avenue, een heerlijk nummer om vrolijk van te worden. Het album bevat van sommige tracks alternatieve versies van eerdere uitvoeringen. Het slotakkoord is een prachtige akoestische versie van Spoonful.

Kortom een heerlijk overzicht van alle kwaliteiten die bij Bobby Thompson aanwezig zijn, pop, blues, soul en rock. Een album, dat hopelijk een mooie voorbode is van een eigen studioalbum. Ik ben benieuwd wanneer hij in Nederland te zien en te horen is. Deze heer Thompson maakt me bijzonder nieuwsgierig!

Bobby Thompson & Revelator Hill • ‘Spoonful’ (Live in the D Room)

01⋅ Walk Through The Valley
02⋅ Busy Avenue