_MG_4774

Guitar Greats
Sportcentrum Bruinsma, Stadskanaal
14 februari 2015.

Tekst en foto’s: Herman Keverling Buisman

Naast het “Still Got The Blues” festival, dat twee keer in het jaar wordt georganiseerd, was Ruud Bruinsma ook toe aan een ander muziekfestival. Gisteravond was het zover: de bovenzaal werd ingericht met een podium op de korte zijde, twee tribunes en een bar op de andere korte zijde en een ruimte in het midden voor de geluidsregeling.

De stevige aftrap werd gedaan door de Ruben Hoeke Band. De laatste keer dat ik ze zag, was bij de Zwarte Cross en toen zong Machiel Boon voor het eerst. Sindsdien is zijn stem alleen maar krachtiger geworden. Uiterlijk ontspannen, enthousiast en onderling ontzettend veel lol, zo kun je band omschrijven met inderdaad een hoofdrol voor Machiel, die ook de gitaar en de mondharmonica bespeelde. Blues met een stevige portie Rock werd er over het publiek de zaal ingeslingerd.

_MG_4792

Na een half uurtje ombouwpauze kwam Jan Akkerman met band het podium opgewandeld. De eerste twee nummers waren instrumentaal en een beetje jazzy, daarna werd zanger Brown Hill erbij gehaald. Met veel soul in zijn stem bracht hij de songs. Verrassend was dat zowel Somebody Will Know Someday als Window Of My Eyes van Cuby op zijn Akkermans werden gespeeld. Daar kreeg hij dan ook een daverend applaus voor. Vol trots werd ook zijn dochter Laurie ten tonele gevoerd en zij zong onder andere Down Man van Brainbox. Jan zag dit allemaal ontspannen, met trots en af en toe een lachje aan.

_MG_4930

Na een toegift, werd het publiek verzocht naar de foyer beneden te gaan, alwaar Bas Paardekooper & the Blew Crue gereed stonden. Zij waren voor mij en voor velen de verrassing van de avond: stevige bluesrock met prima zang en uitstekend gitaarwerk. Hoogtepunt voor mij was toch het titelnummer van de CD: “Broken Heart For Sale”. Wat een emotie! Gekke bekken trekkend a la Walter Trout en Julian Sas. Aan het eind van de set nog een compilatie van Jimi Hendrix en het publiek kon na deze prima avond huiswaarts keren, nadat de CD’s bij bosjes werden verkocht. Kortom: Bas heeft het noorden van het land veroverd en we hopen allemaal op een vervolg.

_MG_5076

_MG_4650