Beth Hart
Ziggo Dome, Amsterdam
12 mei 2018
Toen Beth Hart op 26 november 2016 na de toegiften van haar tweede concert in een uitverkochte HMH nog eenmaal terugkwam, om aan te kondigen dat ze op 12 mei 2018 in de Ziggo Dome zou gaan optreden, dacht ik ‘zou dat niet een maatje te groot zijn voor haar?’ Maar eerlijk is eerlijk: de grootste concertzaal van ons land was zaterdagavond vrijwel uitverkocht, OK, alleen zitplaatsen, dus niet de volle zeventien duizend capaciteit van de zaal, maar toch.
Tekst: Harry Pater / Foto’s: Rob Sneltjes.
(Let op: alle foto’s, video’s en teksten op deze website zijn auteursrechtelijk beschermd. Het is niet toegestaan deze zonder voorafgaande toestemming te gebruiken, af te drukken of te publiceren.)
Beth Hart is al sinds eind vorige eeuw vaak in ons land te zien geweest en ze is dan ook erg op Nederland gesteld, ze nam hier twee live-albums en -dvd’s op (solo en met Joe Bonamassa) en een groot deel van haar crew bestaat uit landgenoten.
Om acht uur komt zangeres Judy Blank het podium op, met een akoestische gitaar. Je zou haar kunnen (her)kennen van haar deelname aan het tv-programma De Beste Singer-Songwriter met Giel Beelen in 2013, waar ze indertijd veel indruk maakte, maar het net niet won, want de winnaar was Michael Prins. Na het eerste liedje vergezellen haar drie bandleden Judy en wordt het iets steviger, zeg maar meer countryrock. Het is allereerste keer dat ze samen voor publiek optreden.
Jammer is wel dat het steeds lang stil blijft tussen de nummers, voordat er een aankondiging volgt, kortom het komt een beetje rommelig over. Judy heeft leuke eigen liedjes, die ze ontwapenend brengt, zoals haar single Mary Jane. En ik heb kortgeleden wel een mooiere coverversie gehoord van Johnny Cash’ Ring Of Fire, maar het is een leuk half uurtje.
Na de pauze gaan de zaallichten uit en na een intro (helaas vergeten welk bluesnummer en van wie het was) gaan de lichten aan, begint de band te spelen en horen we Beth met opener Love Gangster, ze is niet op het podium te zien, want ze komt van achteruit de zaal tussen de vakken met stoelen door al zingend, handen schuddend en fans huggend richting het podium lopen, gevolgd door enkele cameramensen. Het concert wordt namelijk opgenomen voor een volgende live-dvd. Overigens werd het concert in de Londense Royal Albert Hall op 4 mei ook gefilmd. Misschien wat snel na de release van haar recente live-album en -dvd ‘Front And Center’, maar dat is een opname van een kleinschalig en intiem club concert.
Al bij de tweede song van de avond, Can’t Let Go, heeft ze het publiek al massaal aan het meezingen. Zoals we van haar gewend zijn kondigt ze veel songs aan door een persoonlijk verhaal te vertellen, wat ze ook doet voor Waterfalls, maar niet nadat ze eerst haar microfoon laat vallen, door de zenuwen uiteraard, want het is voor het eerst dat ze in zo’n grote zaal optreedt. Ze zegt iets als ‘dat gebeurt me nou altijd als het een belangrijke gebeurtenis is; was al bang dat m’n onderbroek naar beneden zou vallen!’. Dat laatste gebeurt niet, maar zelf valt ze tegen het eind van de song wel, terwijl ze al zingend van de verhoogde uitbouw van het podium lopend uitglijdt… maar gewoon blijft doorzingen, liggend op haar rug. Komt volgens haar door die ‘fucking KISS boots’, die ze overigens pas kort voor de toegift uit doet. Na Heart As Black gaat ze achter haar piano zitten en speelt Love Is A Lie, gevolgd door Good As It Gets, Jazzman en Setting Me Free, waarvoor ze uitlegt dat deze gaat over haar eerste relatie, waarin ze werd mishandeld door haar toenmalige partner.
Vooral als ze in haar eentje vanachter haar piano zingt, en dan vooral de ballads, krijgt ze de zaal helemaal stil. Er is gelukkig veel minder rumoer door geklets dan bij sta-concerten en de stoelen zitten prima! De band, bestaande uit gitarist en schrijfpartner Jon Nicols, bassist Bob Marinelli en drummer Bill Ransom is vanavond in topvorm, met prachtige solo’s van Jon, mooie baslijntjes van Bob die een uitstekend ritmetandem vormt met Bill, die verderop zijn kunsten mag vertonen in een drumsolo.
En Beth? Zij zingt de sterren van de hemel en laat het hele concert door merken dat ze het naar de zin heeft en geniet. Voor de fans is het genieten, want ze zingt vanavond naast haar bekende songs ook voor de niet-ingewijden onbekende songs als het eerder genoemde Setting Me Free en By Her, van haar oudere albums. En songs die je misschien verwacht had, zoals St. Theresa of Mama This One’s For You (tenslotte was het zondag Moederdag), worden vanavond niet gespeeld. Maar de fans weten dat Beth Hart nooit twee avonden achter elkaar dezelfde setlist heeft, wat het dus iedere keer weer spannend maakt welke keuzes ze maakt. Ook op de setlist die ze voor vanavond heeft gemaakt zijn kort voor het optreden nog wijzigingen aangebracht.
Natuurlijk is de hele zaal dolenthousiast als ze L.A. Song (Out Of This Town) zingt, begeleid door Jon op akoestische gitaar en Beth op piano. Hierna vertelt ze hoe ze door haar man Scott Gueskow ten huwelijk werd gevraagd en ze zingt speciaal voor hem Living In The City, waarna ‘Scotty’ haar omarmt en zoent. Het dak gaat er echt af bij Leave The Light On, waarbij je heel veel lichtjes van smartphones ziet (ter vervanging van de aanstekers van ‘vroeger’). Dat lijkt een spontane actie, maar dat is het niet helemaal, want opgezet door een Facebookgroep van Beth-o-holics. En dat is natuurlijk een mooi effect voor op de komende dvd!
De toegift bestaat uit drie songs: Give It Everything, Do Right en afsluiter Fire On The Floor. In totaal duurt het concert van intro tot eind twee uur en een kwartier. Na afloop zijn uitsluitend blije gezichten te zien. Het moet gezegd worden: het geluid is vanavond geweldig, alle details zijn goed te horen en alles valt wat mij betreft op z’n plaats. Achter de band is een groot videoscherm, waarop vooral Beth te zien is, vaak in zwart-wit.
*Maandagochtend werd bekendgemaakt dat Beth Hart op 29 oktober aanstaande optreedt in Tivoli/Vredenburg in Utrecht.
www.bethhart.com
www.judyblank.com
SETLIST:
01 INTRO
02 LOVE GANGSTER
03 CAN’T LET GO
04 WATERFALLS
05 HEART AS BLACK
06 LOVE IS A LIE
07 GOOD AS IT GETS
08 JAZZMAN
09 SETTING ME FREE
10 CHOCOLATE JESUS
11 ONE EYED CHICKEN
12 TAKE IT EASY
13 BADDEST BLUES
14 SICK (including drumsolo)
15 TELL HER YOU BELONG TO ME
16 BROKEN & UGLY
17 BY HER
18 BOOGIEMAN
19 G.O.P.
20 L.A. SONG (OUT OF THIS TOWN)
21 LIVING IN THE CITY
22 LEAVE THE LIGHT ON
encore:
23 GIVE IT EVERYTHING
23 DO RIGHT
24 FIRE ON THE FLOOR
Kijk, dit is nu een waardig verslag van iemand die zich goed in Beth heeft verdiept!
Eat your heart out OOR!
Volledig mee eens, Frank
Snap heel die recensie van Oor niet. Wij zaten zelf ook in de zaal en hadden zoals andere keren bij Beth een top avond. Voor zover je kon zien alleen maar bezoekers met een big smile, zowel tijdens als erna. Ja, Beth Hart doet vaak hetzelfde verhaal en we hebben Scott haar ook al vaker om de hals zien vliegen na een nummer aan hem opgedragen, nou en? Het blijft mooi, en het is bovendien naast een fantastische en prettig-gestoorde zangeres ook een showvrouw. En dat er bij een live optreden ook wel eens een noot iets anders dan verwacht uit de gitaar van Jon komt hoort er eveneens bij. Wat ons betreft blijven de live optredens beter dan de studio-opnames, Zo ook deze weer. Oor verstopt?
Helemaal met jouw en iedereen eens, Bart. En het feit dat Beth min of meer dezelfde verhalen over haar leven vertelt is niet meer dan logisch. Het zou erg raar zijn als ze er steeds een ander verhaal van zou maken. Ik hou van haar, het is een geweldige vrouw. Ik heb dan ook weer (met moeite) een eerste klas kaartje (voor de originele prijs) weten te boeken voor 29 oktober in Utrecht. Ik hoop dat OOR die avond iets anders te doen heeft.
Uitstekende recensie van een voor mij ook perfect concert. Goede en compacte begeleiding. En ook de echte emotie van een geweldige vrouw en dito zangeres. Ben blij de de man van Oor blijkbaar de enige was die er weinig aan vond.
Geweldig concert,Hart heeft ’n fantastische stem,die alle kanten op kan!Kippenvel bij het nr. Setting me free! Ze zingt alsof ze elk lied voor het eerst vertolkt.
Wat doen klachten over een recensie in OOR eigenlijk bij Blues Magazine? Volgens mij moeten jullie bij OOR zijn als jullie het er niet mee eens zijn.
Misschien dat de recensenten van OOR af en toe ook hier lezen om e.e.a. te leren!
Niks mis met de recensenten van OOR, maar soms hebben ze een andere mening. Dat heb je met recensenten, het is maar een mening en je hoeft het niet met ze eens te zijn.