Chicago Blues – “A Living History”
Artiesten: Billy Boy Arnold – John Primer – Billy Branch – Lurrie Bell
Label: Raisin’ Music
Formaat: 2-CD
Datum release: 2009

Chicago-Blues_A-Living-History

De titel van dit Album zegt het eigenlijk al helemaal, nl. de Chicago blues in al zijn puurheid en de tegenwoordige vorm daar in. Een viertal nemen het voortouw om deze tak van de Blues muziek eens extra onder de aandacht te brengen. Chicago Blues heeft meerdere vormen zoals U misschien al weet, en de tegenwoordige vertolkers laten dat veelvuldig zien op de concerten. Toch deze 4 mensen kunnen met recht The Blues Ambassadors van de Chicago Blues worden genoemd, want die hebben een staat van dienst waar je werkelijk U tegen zegt. Iedereen kent deze mensen, en regelmatig zijn zij ook in een of andere vorm wel in Nederland te zien, hoewel ik moet zeggen dat deze soort van Blues Muziek naar mijn idee te weinig wordt geprogrammeerd op de diverse festivals. Als je bekijkt hoe erg het aanslaat bij de bezoekers is dat eigenlijk onbegrijpelijk, maar goed we hopen op betere tijden. Lurrie Bell is bijna te gast bij elke grootheid van de deze scene en mag gerust de meestgevraagde sessiemuzikant worden genoemd in deze, en dat is vooral ook niet voor niets en ook John Primer is regematig te bewonderen met of zijn eigen band of in samenwerking met Little Boogie Boy. Gelukkig was er op het North Sea jazz festival wel het nodige in deze, want deze heren waren er dus, om dit project te kunnen promoten.

Een project van zeer groot kaliber, want deze vier kanjers hebben samen met wat vertegenwoordigers uit de hedendaagse Chicago blues een overzicht in elkaar geknutseld wat werkelijk zijn weerga niet kent. het album bevat klassiekers die vooral alle kanten op gaan, en een zeer eigen bewerking krijgen van de diverse mensen. Het is een document voor liefhebbers van “The Real Deal” maar ook voor mensen die voor het eerst kennis maken met deze bijzondere tak van de Blues Muziek. Het is een dubbel album gevuld met parels als je het mij vraagt, en ik dacht dat er ook een dvd van uit is of gaat komen. Bovendien maakt dit project een grote kans op een Blues Award denk ik. Eens temeer wordt er maar weer eens bewezen hoe lekker deze Chicago Blues klanken eigenlijk wel zijn. Schroom niet om je eens te wagen aan een luister test van dit grandioze project. It is The Blues-Yahhhhhhhhh Chicago Blues!
(Frank van Engelen)

CD 1
01. My Little machine – Billy Boy Arnold