Susanne Alt Quartet - Live At Bimhuis

Susanne Alt Quartet – Live At Bimhuis

Format: CD/ Label: Incrowd/ Release: 2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Frank van Engelen

Susanne Alt werd in Wurzburg(BRD) geboren als kind van 2 muzikanten, Ze leerde via lessen piano en gitaar spelen. Op 12 jarige leeftijd ging Susanne saxofoon spelen en won al heel snel prijzen. Met 15 jaar was zij de jongste studente aan het Meistersinger-Konservatorium.
Er werd toen ook een groot talent ontdekt in haar spel en haar het advies gegeven om naar het Hilversumse, maar tegenwoordige Amsterdamse conservatorium te gaan, om zo haar talent meer te gaan etaleren. In 1996 kwam Susanne dan ook in Nederland wonen.
2004 kwam haar eerst album Nocturne uit, e 2007 was de komst van het meer dan voortreffelijke album Delight, wat lovende kritieken kreeg in de pers. Het laatste wapenfeit van Alt was het album On Track waarop ook special gasten als Fred Wesley mee doen, die natuurlijk meer dan bekend is van zijn werk in de band van James Brown, De JB’s .
Susanne verrast elke keer weer met een scala aan variatie, eigenzinnigheid en erg mooie composities die zich gemakkelijk laten meten met de aller grootste vind ik persoonlijk. . Ze heeft een een heel eigen stijl, vrijwel allemaal eigen nummers, en onderscheidt zich van mensen als Candy Dulfer of Tineke Postma. Ze speelt net zo gemakkelijk, Blues, Jazz, Bebop maar ook prachtige ballades a la Joshua Redman.

Het dubbelalbum Live At Bimhuis, is opgenomen in het zeer bekende Bimhuis in 2010, en samengesteld door middel van e-mails, en verzoeken uit het publiek uit het hel oeuvre van haar en de band. De band trouwens zijn ook al niet de  minste en hebben in de Jazz and Beyond wereld hun sporen ruimschoots verdiend al. Meester bassist Sven Schuster o.m. heeft al heel wat plaatjes mooi ingekleurd, met zijn meer dan voortreffelijk baslijntjes. Susanne heeft daarom ook al het nodige achter zich, en speelde ook al met vele bekenden als Anton Goudsmidt op gitaar. Op dit album speelt ze echter met haar band, en niets meer of minder dan dat, en dat levert vooral een erg spannend, mooi, pakkend en  variabel luister spektakel op. Er komt een bloemlezing voorbij van nummers van haar vorige albums, maar sommige veel intensiever en ook qua lengte  meer uit gesponnen..

Opener Now Forever, een swingend stuk met uitstekend solo werk maar vooral ook een heerlijke begeleiding en piano werk, wat alle kanten uit gaat.  Dan Delight, een ballade a la Optima Forma, gelijkend een beetje op Cannonbal Adderly, en Redman maar wel degelijk origineel is. Een erg sfeervol stuk. Righ Now, een heftig loei strak nummer. Vervolgens Music For President, een soortement van late Night jazz stuk ala Crusaders jaren zeventig met die heerlijk ontspannen Groovy Feel er in.
Ja, en dan een van de parels op deze dubbel schijf: het zeer sfeervolle stuk Zindervlinder, wat een beetje klassiek soms aan doet, maar precies op dit moment past qua jaar getijde , de lente dus. Erg mooi gevoelig stuk.  Crash Course, Funky Soul Stuff met veel eigenzinnigheid en power er in.  Na een intro op de Bass volgt dan Six Tease wat een Cubaanse invloed verraadt maar herlijk je weg kan laten dromen naar warme oorden, een echte zomer track dus.

Cd 2, kent vooral flinke lange stukken moet ik zeggen, en daar moet je wel even voor gaan zitten. Doe je dat, dan wordt je ook wel heel erg verrast, want Susanne heef en stijl die echt uniek is, en getuigt van onwijs veel lef in de jazz wereld vind. Bovendien heeft ze ook heel veel originaliteit en souplesse in haar spel, waardoor altijd alles net even anders klinkt, als je misschien zou verwachten. Things To Do is wederom een Funky stuk. Ik pak uit deze cd nog even het nummer Sintra & Sonora, wat ook al te vinden was op On Track, maar hier nog veel mooier klinkt. Het is een dromerig stuk, wat af en toe wat invloeden a la Jeroen van Vliet heeft, maar oh zo mooi is.

Deze dubbelschijf toont maar weer eens wat voor een geweldige muzikanten Nederland eigenlijk wel heeft en vooral het lef wat ze hebben, want dit Quartet onder leiding van de uitstekende saxofoniste Susanne, welke behalve alt ook af en toe sopraan blaast speelt werkelijk de sterren van de hemel, in een uitzinnig Bimhuis in Amsterdam.

Het klinkt geweldig allemaal, en ja ik zou het ook nog wel op dvd willen hebben, maar wie weet komt dat nog op een later tijdstip. Gaat deze dame zien, want zoals ik al eerder melde, het is erg verrassend en vreselijk goed wat ze etaleert allemaal. Het album is te koop op haar website en bij Incrowd  Records en uiteraard haar optredens, zeker aanschaffen deze dubbelschijf.

Bezetting:
Susanne Alt- alt en Soprano saxofoon
Thijs Cuppen- Piano en Fender Rhodes