JOHN F. KLAVER – ORGANIC & SUSTAINABLE SESSIONS VOL.2

Op een paar weken na is het precies vier jaar geleden dat de band onder leiding van John F. Klaver ‘Organic & Sustainable Sessions Vol. 1’ uitbracht. Het was november 2019 en hoewel populaire begrippen als ‘duurzaam’ en ‘biologisch’ nog niet zo vaak in de media werden genoemd, leek Klaver over een vooruitziende blik te beschikken. Wat hij toen wellicht nog niet kon vermoeden was dat al vrij snel werd gevraagd naar de opvolger hiervan en hij zal waarschijnlijk ook niet hebben nagedacht hoe het vervolg er precies uit zou zien. Die opvolger is onlangs verschenen en heet logischerwijs dan ook ‘Organic & Sustainable Sessions Vol.2’.

John F. Klaver - Organic & Sustainable Sessions Vol. 2 (CD cover foto)

Tekst: Jeroen Bakker

Een eerste beluistering leert dat begrippen als ‘ongedwongen’ en ‘organisch’ in dit geval nog meer van toepassing zijn. Daarnaast lijkt er zo op het eerste gehoor weinig overeen te komen met deel 1. ‘Vol. 2’ bestaat namelijk uit tien geheel instrumentaal opgenomen tracks die met een kleine bezetting tot stand zijn gekomen. Waren er vier jaar geleden vele gasten te bewonderen op het album, deze keer heeft Klaver slechts drummer Niek van Wiggen en bassist Thomas Pol naast zich waarmee de bandleider weer terug gaat naar hoe het ruim vijftien jaar geleden ooit begonnen is, als Trio. Het was overigens Van Wiggen die het idee opperde om de jazzkant op te gaan. Een idee dat een enorme uitdaging betekende voor Klaver die zich vervolgens moest verdiepen in het genre waarmee het voor hem voornamelijk ooit is begonnen.

Met het uitbrengen van een volledig instrumentaal opgenomen album toon je als muzikant aan over lef te beschikken. Afgezien van de commerciële risico’s is het vooral belangrijk genoeg variatie te bieden om de aandacht van de luisteraar vast te houden. Wat dat laatste betreft is dat hier geen enkel probleem. De acht zelfgeschreven tracks zijn avontuurlijk, dikwijls kwalitatief hoogwaardig en bevatten naast de jazz- en fusion-invloeden genoeg elementen die de bluesliefhebbers zullen aanspreken. Het gevoel en vooral de groovende manier van gitaarspelen zoals in het swingende ‘Fronsborstel’, het geladen ‘Waggelwater’ en ‘Pilgrims Shuffle’ verraden de liefde voor de blues. Het van The Meters geleende ‘Cissy Strut’ zit vanzelfsprekend boordevol speelse New Orleans-funk-geluiden maar evenals het van Thelonious Monk afkomstige ‘Straight No Chaser’ wordt behoorlijk afgeweken van het origineel. Dat Klaver zich tijdens de gitaarpartijen in deze jazz-klassieker thuis voelt is niet zo vreemd aangezien hij de compositie al op vroege leeftijd uitgebreid bestudeerde en het zich ‘eigen’ wist te maken. Een mooie gelegenheid dus om dat hier toe te voegen en met het werkelijk fenomenale drumwerk zoals Van Wiggen hier levert is deze vertolking van een bijzonder hoog niveau waarbij het virtuoze basspel van Pol eveneens niet onvermeld mag blijven.

De mooie melodieën en het speelplezier zijn overal aanwezig maar van het ontspannen gespeelde ‘Quietlly Amazing’ druipt daadwerkelijk de emotie af. Klaver heeft het speciaal geschreven voor zijn vader, de man die zo belangrijk was in zijn ontwikkeling als muzikant en die vorig jaar is overleden. Daarnaast heeft hij ook nog eens het gehele album aan hem opgedragen. Het stevig rockende ‘Spetter’ is de spectaculaire afsluiter van een boeiend en een in alle opzichten geslaagd album. Klaver Sr. zou ontzettend trots geweest zijn op zijn zoon en zich geen mooier eerbetoon kunnen wensen.

John F. Klaver - Organic & Sustainable Sessions Vol. 2 (CD backcover foto)

JOHN F. KLAVER
ORGANIC & SUSTAINABLE SESSIONS VOL.2