Foto Album recensie: Ellis Mano Band – “Live:Access All Areas” –

Release: 15-03-2024
Label: SPV Recordings

Bluesmagazine kreeg het album “Live: Access All Areas”van de mij totaal onbekende Zwitserse Ellis Mano Band opgestuurd voor recensie en ik kan zeggen: Wat een geweldig goed afwisselend en veelzijdig album!

Het persbericht schrijft:

De band is in 2017 opgericht en is een multinationale groep bestaande uit een Kroaat, een Duitser en Zwitsers. Hun aan rock en blues gelardeerde muziek is doorspekt met melodieuze en stemmingsvolle muziek, gespeeld door fantastische muzikanten.
Ze hebben drie albums gemaakt: Here and Now, Ambedo en Luck Of The Draw en dan is er nu het dubbellive-album “Live:Access All Areas”. De stijl op dit album is breed en varieert van rock naar blues, soul en semi-akoestisch.
De band staat bekend om haar geweldige live shows waarin de muziek steviger en grondiger is.

De recensie:

Het is een dubbelalbum in stevige klaphoes met fotoboek, maar geen tekstboek. Er staan in totaal 15 songs op met een speelduur van in totaal 93 minuten.

Cd 1.
De song ‘Whiskey’ opent met een strak drum-intro en zware riffs volgen met gitaar, diepe bas in een heerlijke rockgroove. Dameskoortje erachter, mooie break en alles naar een rockende bombastische climax. Een stomende opener. Dan volgt ‘Turtle’, hier funky riffs, goed gezongen maar stem beetje vlak, een mooi ingetogen middenstuk met psychedelisch gitaarspel. De ritmes doen denken aan Little Feat, lekker. Countrystijl kenmerkt de gevoelige ballade ‘Goodbye My Love’ met prima zang. Een stevige slowblues is ‘Bad News Blues’ met een schitterende orgelsolo waarna bas en drums komen opzetten naar de climax met gitaarsolo en een krijsende schreeuw van onmacht., passend bij de tekst. ‘Ambedo Mind’ is weer heel andere koek, lekker jazzy begin en prachtige jazz-rock met groovende bas, vol warm geluid en bassolo. Topnummer. Zware riffs, psychedelische gitaarklanken, schreeuwende kreten van frustratie kenmerken ‘Forsaken’ met de tekst over oorlog en strijd. Indrukwekkend. Deze cd sluit af met het stemmingsvolle meeslepende ‘Blue Paranoia’. Bombastisch, psychedelisch, emotioneel en goed gezongen.

Cd 2.
‘The Horrible Truth’ is een rocksong met mooie breaks en is een protestsong tegen honger en armoede in de wereld. ‘Badwater’ zit ontzettend knap in elkaar. Gaat van hard naar intiem, veel breaks, details, geluidseffecten. Het wordt een lange jam met op het eerste gehoor geen gemakkelijke ritmes (net als vaak bij Frank Zappa), maar het past en zit muzikaal heel goed in elkaar. Advies: koptelefoon! Vrolijk, uptempo en countrybluesy is ‘Keep It Simple’. Verder gaat het met ‘Long Road’ een rustige liefdesballade met koorzang. Fijn rustpunt met helder gitaarspel. Ook rustig is ‘A Lifetime’ en heeft wat weg van Wolkenwinde van Henrik Freischlader: heerlijk laidback en dan een zalige overgang naar groovend eind met klankvolle lange gitaarsolo. ‘Only With You’ begint als een rustige lovesong, intens gezongen, tegendraadse ritmes naar een stevig knallende gitaarsolo en op het eind weer rustig. Het voorlaatste nummer ‘Johnny & Susie’ begint met tikkende drums en wordt dan rockend met een vlammend eind. Het album eindigt met akoestische gitaar en emotionele meeslepende zang in de ballade ‘Luck Of The Draw’ .

Met Live- Access All Areas” heeft de Ellis Mano Band een zeer veelzijdige album gemaakt, waarin blues, rock, jazz, funk, country en akoestisch vertegenwoordigd zijn. Het zijn klassemuzikanten en de band klinkt hecht en is live geweldig. Het beluisteren absoluut waard.

(Geluidskwaliteit is top, ook belangrijk bij een live-opname!)

Ellis Mano Band - Forsaken (Official Music Video)

Chris Ellis: vocals, guitar
Edis Mano: guitar, backing vocals
Severin Graf: bass
Lukas Bosshardt: hammond organ
Nico Looser: drums

( Na deze geschreven recensie gezien dat de band opgetreden heeft in Crossroads van Rockpalast en het wordt uitgezonden op 26.05. 2024, Een preview van het nummer ‘A Lifetime’ en interview is nu al te zien op Rockpalast Crossroads Ellis Mano Band. Geeft je een idee!).