Zakiya Hooker – “Keeping It Real”
Label: Boogie With The Hook Records
Formaat: CD
Datum release: augustus 2009

Zakiya Hooker Keeping It Real

Zakiya hooker, wat een mooie naam nietwaar, maar daar achter schuilt dan weer wel de dochter van onze blues legende John Lee Hooker, en daarmee heeft deze dame dan eindelijk de stap gezet om in de voetsporen van haar vader te treden. Dat doet ze trouwens niet met dit album voor het eerst moet ik U melden, want Zakya liet zich in 1996 al publiekelijk zien aan de zijde van haar vader, en daarna volgde de muzikale aspiraties qua optredens al heel snel met mensen als Etta james en Taj Mahall en Blues harpist Musselwhite. Dat zijn zowaar geen kleine luitjes, waar je dan meteen mee mag spelen. maar deze dame kan dan ook wat.

De stijl van Zakiya is niet altijd persee blues maar klinkt ook Jazzy en Funky, maar ze heeft zeker ook het bloed der Blues in zich zitten, en is daarom dan ook de perfecte persoon om de fakkel over te nemen van vaderlief.
Dit is inmiddels al het vierde album; 1993-“Another generation Of Blues”, 1997-“Flavors Of The Blues”, en ook nog een “live” album in 2003.

Het nieuwe album “Keeping It Real” is geproduceerd door haar echtgenoot Ollan Bell, die ook mee geschreven heeft aan een aantal tracks op dit album. Verder speelt Henry Oden de bass op dit album en leent John Lee ook zijn stem aan een track en doet hij ook een intro. Zakya heeft al de nodige awards binnen gesleept en haar albums zijn uitgebracht op een onafhankelijk label “Boogie With The Hook records”. Op dit album spelen heel veel muzikanten mee, van Amerikaanse afkomst maar ook Argentinie, dus het is wederom een mix van Blues and much more en ook nog wat aardig wat geschreven eigen songs.

De tracks: opener “Hug You Kiss You” chicago blues van jewelste ala John Lee Hooker, die het ook schreef, Slow Blues in Cold Cold Feeling, Standing at jawel The crossroads, in een funky arrangement, Het titelnummer is een beetje jazzy funk met een ingetogen maar wel lekker stem geluid van Zakya. Mooie koortjes sieren dit album ook op trouwens, en af en toe ee beetje Gospel aandoend, wat natuurlijk voor dit soort zangeressen geen toeval kan zijn. “End Of The World Blues” intro John L. Hooker, en dan Slow Blues optima forma, “Love Hotel”, Chicago Blues met mooie accenten. Eigen nummer en beauty Love Foreclosure, absoluut een van de hoogtepunten. Dan One Bourbon enz, natuurlijk van pappa en goed uitgevoerd, maar anders klinkend. en dan “Over the Top”, prachtig mooi soulachtig werkje, Softsoul dan wel, met mooie harmonica geluiden hier in, en ook weer die mooie vocalen op de achtergrond. In de laatste track “Rock These Blues Away” zingt deze dame samen met haar voorbeeld, steun en toeverlaat, “Good Old John Lee Hooker” – EEN TOP ALBUM!
(Frank van Engelen)

01. Hug U, Kiss You
02. Cold Cold Feeling