CD recensie: Zachary Richard – Last Kiss

Zachary Richard – “Last Kiss”
Label: Fontana
Formaat: CD
Datum release: 2009

Zachary Richard Last Kiss

Ja, ik hoor sommige mensen nu al brullen, dit heeft toch helemaal niets met Blues and beyond te maken? Welnu vrienden, dan zal ik U hier toch in tegen moeten spreken. Richard is een cultureel activist die buiten dat een voortreffelijk Singer Songwriter is, en vooral Louisia , Cajun en wonderschone melodie lijnen aan elkaar knoopt in prachtige songs, omgeven door een sfeertje om te zoenen. Wat mij betreft de zomer beleeft hoogtij dagen met deze release.

Richard heeft zijn Roots duidelijk liggen in het Cajun en Louisiana gebied, en kreeg op 21 jarige leeftijd zijn eerste platen Deal, en maakt er het album High Time, wat eigenlijk pas in 2000 werd uit gebracht, omdat er een heleboel was zoek geraakt qua materiaal.

De ommekeer in de muziek komt met het feit dat Zachary een Cajun Accordeon koopt en helemaal verknocht is aan dat ding, en het instrument veel bij zijn nummers wordt betrokken. Zijn loopbaan loopt van overal en nergens, In Louisiana, naar Frankrijk en weer terug , maakt in de tussen tijd wel heel veel albums, waar zelf 2 de Gouden Status bereiken. “Mardi gras en Migration”. De texten van deze man liegen er vooral ook niet om, maar dat mag je allemaal zelf ontdekken.

In de zomer van dit jaar dus na 15 jaar een nieuw album van deze Zachary Richard, genaamd Last Kiss, met een duet met Celine Dion er op, maar wat mij betreft is dat vooral het minst interessants qua wapenfeit, want wat schrijf deze man mooie nummers. het een is nog mooier dan het andere.

Af en toe heb ik het idee muziek ala Billy Joel te horen, maar ook die jazz artiest die ook wat New Orleans dingen heeft gedaan. Precies Haryy Connick jr. Zo een mooie sfeer zit er in dit album met zo een mooie vocalen in de back ground. Ik krijg er werkelijk kippenvel van kan ik je zeggen, en onderga dit album gracieus, ontspannen, als door een engel gestreeld. Laat je verwennen met een stukje schoonheid in deze toch al zo moeilijke wereld. Ik ga er een track uitlichten, omdat ik dat van een zo ongekende schoonheid vind “The Levee Broke” en de rest moet je gewoon zelf horen. Uitstekende begeleiders, maar gewoon snel luisteren U in grote getale, De beste plaat van de zomer vind ik zonder pardon- wauw
(Frank van Engelen)

01. Danse
02. Fire In The Night