Zac Harmon – “From The Root”
Label: NorthernBlues Music
Formaat: CD
Datum release: 2009

Zac Harmon From The Root

Zac Harmon, gitarist van oorsprong gaf op z’n 16e al gitaarlessen en deed vanaf die periode tot nu veel sessiewerk waaronder ook veel filmmuziek. Met 1 eigen bluesalbum in 2005 en een live album achter zijn naam – evenals het winnen van een aantal internationale bluesawards- bracht hij eerder dit jaar ‘From the root’ uit. Een 14 diverse tracks tellend album met uitstekend vocaal en instrumentaal werk. De eerste track, ‘Don’t give me another reason’ laat meteen horen dat deze zwarte bluesman flink wat inspiratie op heeft gedaan door naar Eric Clapton’s recente werk te luisteren, qua compositie, gebruikte gitaarlicks/tone en niet in de laatste plaats door z’n eigen stemgeluid, zonder dat ik daarbij het idee krijg dat hij imiteert. “Hattie Mae’ dan, Chicago blues met alle clichee’s die daarbij al in duizenden songs te horen zijn…saai? Hell no, want deze man straalt enthousiasme uit! Heel langzaam en heel soulfull wordt het dan op ‘Price of lovin’ you’, een duet met een erg goede zangeres met achter het geheel lekkere backing vocals, tasty guitarlicks en een Hammond die hierin niet mag ontbreken kleedt heel subtiel deze dik 7 minuten durende song aan, very good! Basloopje en tempo van ‘Honey bee’ is vast niet bewust weggehaald bij Cream’s ‘Crossroads’ riff, gelukkig gaat het niet over een pact met de duivel maar over een stuk luchtiger onderwerp; Een zo te horen erg aantrekkelijke vrouw! Vrijwel alle essentiele elementen van Reggae zijn te horen in ‘That’s what a woman needs’ met Wah gitaarsounds, Hammond en drums met een hoop galm. Traditioneler wordt het niet dan op ‘A man is not to be alone’. Dit klinkt zo live en droog opgenomen dat je jezelf in de achtertuin van Harmon zelf waant, geweldig!

Live? Een echte performer en band-frontman, contact met het publiek zoals bijv Buddy Guy, soms bijna als een predikant en altijd met geweldige gitaarlicks die hij zonder enige moeite lijkt te produceren! Is het album vernieuwend? Nee, en eerlijkgezegd had ik dat ook al niet verwacht, hoe moeilijk moet dat niet zijn na zoveel decennia geweldige blues…En ondanks dat ik als behoorlijke purist toch het liefst luister naar het oude spul van mijn meesters van de blues is dit toch album toch een erg prettige afwisseling!
(Patrick Engelen)

01. Don’t Give Me Another Reason 5:20
02. Hattie Mae 5:00