TONY JOE WHITE
Cultuurpodium De Boerderij, Zoetermeer
16 Februari 2011
tekst: Jeroen Bakker / foto’s: Marco van Rooijen
De meningen over Tony Joe White als live-artiest zijn zeer uiteenlopend en dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Toch zijn er weer vele bekende gezichten te zien bij het optreden in de druk bezochte Boerderij te Zoetermeer dat onderdeel vormt van een omvangrijke Europese tournee. Zoals op ‘The Shine’ te horen valt klinkt White soberder dan ooit en op het podium klinkt het nieuwe materiaal ook al niet veel vrolijker. White schreef, speelde en produceerde voor bijna honderd procent alles op ‘The Shine’. ‘Uncovered’, zijn voorganger liet daarentegen een veel uitbundiger geluid horen. Niet vreemd als je de lijst van bekende namen die zich indertijd in de studio bevonden nog even doorneemt. Vanavond is de bezetting aanzienlijk minder omvangrijk. De ‘Godfather of Swamp’ opent de avond alleen, slechts gewapend met gitaar, harmonica en die o zo herkenbare maar bovenal indrukwekkende stem die nauwelijks aan kracht heeft ingeboet. ‘How Y’All Doing?’ Vraagt de 67-jarige singer-/songwriter/gitarist die voor vanavond maar weer eens zijn hoed en zonnebril heeft opgezet. Hij neemt ons mee ‘Way Down South’ en krijgt al snel assistentie van zijn drummer die het tempo even stevig omhoog stuwt. ‘Let’s Try To Do Some Swamp’, aldus White. ‘Under Cover Agent For The Blues’ werd ooit eens door Tina Turner vertolkt maar deze versie is er weer een zoals men dat vanavond graag hoort. Uiteraard wordt er met ‘Season Man’ nog even benadrukt dat er een nieuw album is uitgebracht. In ‘Roll Train Roll’ beschrijft hij de drang om er toch iedere keer weer op uit te gaan. ‘I Don’t Care Where It’s Going, I Just Need To Ride’, aldus White.
De setlist van ‘the Swamp Fox’ kent ten opzichte van de andere optredens in deze tour weinig verrassingen en met het vroege verzoek uit de zaal om ‘Polk Salad Annie’ belooft het wat dat betreft niet veel goeds. Desalniettemin blijven ‘You’re Gonna Look Good In Blues’ en ‘Tunica Motel’ nog altijd sterk overeind. Gelukkig wordt een track als ‘Stud Spider’ ook niet overgeslagen. De ‘verloren track’ blijkt weer helemaal actueel sinds de omstreden hiphopper Kanye West het in ‘Hell Of A Life’ op zijn veelgeprezen laatste album heeft gebruikt.
Waar White aanvankelijk de muur van fuzz and feedback achterwege laat lijkt het er op dat naarmate het rumoer in de zaal toeneemt het volume op het podium wordt aangepast. ‘Ik zal jullie krijgen’ zie je hem denken terwijl hij schuin van onder zijn hoed de zaal in kijkt zoekend naar de zondaars. Het vormt een goed excuus om even stoom af te blazen in ‘Steamy Windows’ waarin White fel van leer trekt. Van een vervelende sfeer is overigens absoluut geen sprake. Er wordt gedold met enkele bekenden vooraan bij het podium en ‘Even Trolls Love To Rock ’N Roll’ wordt zelfs aan één van hen opgedragen. Gelukkig blijven de toegiften niet uit en wordt het nieuwe ‘Tell Me Why’ op intieme maar indringende wijze uitgevoerd waarmee hij tevens bewijst het kunstje nog lang niet verleerd te zijn.
Setlist
1. Way Down South
2. Roll Train Roll
3. Undercover Agent For The Blues
4. Even Trolls Love Rock And Roll
5. (You’re Gonna Look) Good In Blues
6. Do You Have A Garter Belt
7. Long Way From The River
8. Tunica Motel
9. Stud Spider
10. Lake Placid Blues
11. Season Man
12. Polk Salad Annie
Encores:
13. Tell Me Why
14. Who You Gonna Hoo-Doo Now
15. Steamy Windows
Fotoalbum Tony Joe White @ De Boerderij, Zoetermeer
Website Tony Joe White : www.tonyjoewhite.com
In een goed gevulde zaal , wist deze brombeer zichzelf begeleidend op gitaar en mondharmionica,; ondersteund door drums een swampy, steamy en intense sfeer te creeëren. Veel ballads en natuurlijk enkele hits. Tony Joe White is een grote en een aanrader..
Trouwens het cultuurpodium De Boerderij heeft prima personeel.. lof hiervoor
Weer een geweldig overzicht.
Thanks again guys!
Zo te lezen had ik beter naar Zoetermeer kunnen gaan want het concert in A’dam vond ik bagger, vlakke stem, gitaarspel wat ontaarde in overstemd gejammer en niet zijn stijl is, geen contact met het publiek, en dan die stoel! ik heb het idee dat hij die stoel nodig had om niet te vallen om dat hij zo zat als een balletje was! alles was zooooo traaaaag!
Hij zat er bij als een zoutzak, een zompige vegeterende reutelende hoop ellende op het podium!
Ik had er maanden naar uitgekeken maar ging teleurgesteld naar huis en aan de reacties om mij heen te horen was ik niet de enige.
Jammer om een geweldige artiest zo af te zien gaan.