Ribs & Blues 2011
Domineeskamp, Raalte
12 + 13 juni 2011
Tekst: Gerrit Harmsen, Imco Ceelen, Joris Pietersen / Foto’s: Marcel Wolthers
Met enige vrees vanwege de weersvoorspellingen reizen we weer af naar Raalte voor inmiddels al weer de 15de editie van Ribs & Blues. Tijdens het festival zelf vallen er slechts 3 druppels uit de donkere wolken en zo hebben we 2 dagen perfect festivalweer.
Verder hebben we dit jaar 2 podia waarbij de bands elkaar overlappen en we dus een keuze gemaakt hebben sommige bands te laten voor wat het was. De geluidsmensen hebben ons hierbij een handje geholpen door het volume van de bass en bassdrum op het Mainstage zo snoeihard te zetten dat wij ons genoodzaakt zagen vooral op het Open Air podium te vertoeven. Niks mis mee! Gave bands en een prima geluid waardoor er zelfs zonder oordoppen genoeg te genieten viel. Verder een heerlijke sfeer waarbij het mogelijk is een weekend samen met ongeveer 50.000 mensen door te brengen zonder één wanklank.
Hebben we dan nog wat gemist dit weekend? Jazeker, een zwarte bluesgigant zoals Michael Burks, Guitar Shorty of een John Primer en jawel de dames in de bluesscene. Hoewel Ribs & Blues allang geen bluesfestival meer is zou een artiest uit deze categorie de huidige programmering nog completer en gevarieerder maken. En voor wie het nog eens wil beleven of juist wil zien wat er gemist is, op youtube circuleren al genoeg filmpjes van prima kwaliteit.
Zondag 12 juni
Natuurlijk nestelen ook wij ons vooraan bij de opener van het festival waarbij The Veldman Brothers na de Pinkster Party van zaterdag de echte aftrap van het weekend mogen doen.
In Zoetermeer lieten de heren Veldman en Overkamp en van der Goes al horen dat er niet zómaar rekening gehouden wordt met deze band. Het lijkt er op dat The Veldman Brothers iedereen al vroeg uit bed hebben getrommeld want de tent is goed gevuld voor een opener.
Ruim 2x zoveel mensen dan in 2010 stonden voor het Mainstage. Indien dit een voorproefje is van de Dutch Blues Award en de opkomst van het publiek mee zou tellen dan lijkt de strijd om de beste bluesband van Nederland al beslist. Wel jammer dat later op de dag blijkt dat het volume en geluid op het Mainstage nog wel wat te wensen overlaat.
Dit is één van de reden om vanaf de start de Stefan Schill Band aan te doen. In 2009 zag ik deze jongeman voor het eerst als support van Dana Fuchs. Hoe snel talent zich kan ontwikkelen is de afgelopen 2 jaar wel gebleken. Veel meer power, veel meer flair.
En met een Prince achtige sound een nog groter publiek aansprekend, weet Stefan Schill bijna tot het einde te verrassen en te boeien. Het laatste gedeelte mis ik echter de swing die de toeschouwers zo weet te pakken. Desondanks het eerste hoogtepuntje van na later zou blijken een geweldige dag op het Open Air Stage.
Ergens te midden van een indrukwekkende drumkit steekt de Bluesman uit Florida “full-throttle” van wal met zijn aanstekelijke, moeras-doordrenkte rootsblues. Te zien aan een woud van oprijzende smartphones, camera’s en fototoestellen in het publiek, ben ik niet de enige die gegrepen wordt door de authenticiteit van Ben Prestage. Alle ledematen van de beste man worden aan het werk gezet. Zijn voeten beroeren vakkundig de drumsectie terwijl zijn handen zich gelijktijdig uitmuntend weten te uiten op een cigarbox gitaar, resonator of lowebow.
Dit alles wordt afgemaakt door een intense stem en zeer verdienstelijke harmonicasalvo’s.
Hij vertelt tijdens het spelen en tussen de nummers door, verhalen over Jessie Fuller, de cigarbox gitaar, en introduceert uitbundig zijn voltallige band: “And on my “rechts“, for you people “links“, the bassplayer of this band, mister… Ben Prestage! And on my left the guitarplayer….Ben Prestage!” Sluit je ogen en je hoort een volledige band los gaan met een passie waar veel groepen nog een puntje aan kunnen zuigen. Aan het eind van zijn set tovert hij het gezellige pleintje in Raalte nog even om in een ware “Baptist Church”. Zelfs de ongelovigen onder ons scanderen volmondig AMEN op het ritme van zijn muzikale preek..
Doordat we bij Ben Prestage niets wilden missen komen we wat later bij 24 Pesos binnen. Deze band uit de UK mocht in maart van dit jaar nog naar Berlijn om deel te nemen aan de Europese Blues Challenge, en was ook al eerder in ons land te bewonderen. Ook nu staan de heren weer strak en gelikt op het podium.
Ik deins echter achteruit van het volume wat op me afkomt. Mijn oren worden gegeseld en ik besluit na een halfuurtje te passen. Het kan mij persoonlijk niet genoeg boeien om me nog langer door het snoeiharde geluid te laten teisteren. Voor degene die dit hebben weten te trotseren blijkt het later toch één van de toppers te zijn.
Halverwege de dag staat voor het eerst in de 15 jarige geschiedenis van Ribs & Blues een Duitse band op het podium. Henrik Freischlader & Band bestaat uit drummer Bjorn Krueger, bassist Theofilus Fotiadis, toetsenist Moritz mr. Mo en uiteraard Freischlader zelf. Men startte direct met een paar stevige bluesrock nummers.
Halverwege het optreden werd me duidelijk waarom ik van veel mensen goede verhalen over deze band had gehoord; de forse toon werd afgewisseld met lange instrumentale solo’s, waaronder een 10 minuten lang spel tussen de hammond en de gitaar. Soms was het in het midden wat aan de lange kant maar de goede opbouw tot het ‘losgaan’ was telkens weer het wachten waard.
Na een tip van kenner Ton Kok gaan we richting Liptease & The Backstreet Crack Bangers die een dusdanige set weten neer te zetten die tot het eind blijft boeien. De vrolijke rockabilly/rock’n roll sound met daarbij de toneelachtige presentatie is heerlijk verfrissend tussen alle andere bands.
Wat mij betreft een super act voor het reizende theater en muziek circus wat altijd in de zomer periode aantal grote steden aandoet: De Parade.
Aynsley Lister mag rond Prime Time aantreden op het buitenpodium waar we eerder die dag al positief werden verrast door een aantal bands. Aynsley was relatief laat aan het programma toegevoegd en de organisatie heeft hier zeer goed aan gedaan. Voor een werkelijk bomvol plein laat hij zien waarom hij al eerder verschillende keren in Nederland te zien is geweest. De band lijkt in een bloedvorm en geniet zichtbaar van het enthousiasme wat op hen af komt. Fonkelende ogen bij de artiest is iets geweldigs om te signaleren. Ook ik word gepakt door de energie die er in de lucht hangt. Hopelijk haalt men ergens in ons land deze band weer snel terug. Voor mij is deze blues met een poppie randje samen met Ben Prestage het absolute hoogte punt van de eerste dag.
Door velen gezien als de headliner van zondagavond was het optreden van John Mayall.
De zeer bekende 77 jarige John heeft een stel zeer goede muzikanten om zich heen en de verwachtingen waren bij aanvang dan ook hooggespannen. Opvallend was dat je John geen 77 zou geven zodra je hem het podium op ziet lopen, hij speelt toetsen en harmonica, zingt sterk en oogt energiek, al hoor je af en toe in de solo’s dat het vroeger misschien allemaal nog net wat sneller ging.
Desalniettemin zette John een ijzersterk optreden neer en maakte ook Greg Rzab op bas veel indruk door zijn lange solo partijen. Het publiek reageerde dan ook zeer enthousiast, zelfs tijdens de soms wat lange instrumentale solo’s. Vanwege langdurig aandringen vanuit het publiek werd er zelfs nog tijd gemaakt voor een encore bestaande uit 1 nummer. De band kwam terug op het podium terwijl de tourmanager al aanwezig was om de boel weer op te ruimen. Na dit laatste en onverwachte nummer valt de band nogmaals een daverend applaus ten deel. Met recht een headliner….
Maandag 13 juni
Na het soms snoeiharde volume op het Mainstage van de zondag laten we de opener daarvan voor wat het is en steken we in bij het Engelse Hokie Joint. Hebben ze daar een frontman, t’s maar net hoe je daar tegen aankijkt. Zonder de bassist en gitarist te kort te doen springen naast zanger Jo Jo Burgess ook bluesharp koning Giles King en veldgeneraal van de shuffle Stephan Cupsey Cutmore enorm in het oog, sorry bedoel gehoor.
Hokie Joint opent met Apologize van het nieuwe album en weet een fijn sfeertje te creëren. Van degene die de band voor het eerst zien staan sommige gefascineerd de verrichtingen van Jo Jo te volgen. Smetje op de performance is het te overdreven in herhaling treden om ons de nieuwe CD aan te smeren. Verder een prima gig en dus een heerlijke opener van de dag, zeker als we als afsluiter The Way It Goes ……Sometimes te horen krijgen.
We blijven even hangen om een stukje Tommy Ebben mee te pakken voordat we ons naar slide virtuoos Sonny Landreth begeven. De jonge band heeft met zijn mix van americana/rock het afgelopen jaar her en der wel behoorlijk indruk gemaakt. Hoewel alles muzikaal degelijk in elkaar steekt en het prima is om er een behoorlijk stuk van mee te krijgen is het voor ons net wat te lief om echt indruk te maken.
En het moet toch nog maar eens gezegd, ook nu weer is het geluid op dit kleine podium weer prima in orde. Het lijkt erop dat de geluidsmensen aan deze zijde wel weten hoe het hoort, of? zouden zij al de nieuwe geluidsnormen van de maximale decibels hanteren.
Stevig doorstappend gaan we snel richting Sonny Landreth want zo vaak komt deze slide geweldenaar niet naar ons kleine landje. Het repertoire van deze gitarist is van een zo grote omvang dat het afwachten is wat er op je af gaat komen. Sonny kiest deze keer voor veel instrumentale en wat minder rock georiënteerde nummers. Het begin is pakkend en iemand roept met zelfs toe, “nou, best wel goed”. Gaande weg verdwijnt echter de pit uit het optreden. Dit mede veroorzaakt door de introverte houding van Sonny Landreth. Voor de liefhebbers van zijn virtuoze gitaarspel en de gitaartechniek freaks echter smullen geblazen.
Over Ralph de Jongh & The Crazy Hearts was ik bij voorbaat nogal gereserveerd. In het bezit van de te verwachtte CD Free Music die afgelopen mei zou verschijnen, maar helaas tot november is uitgesteld, was ik wat angstig dat hij zijn solo carrière in de achterkamer zou zetten. Of dit daadwerkelijk gaat gebeuren zal de toekomst ons wel duidelijk maken. Samen met The Crazy Hearts heeft Ralph echter een prima andere CD afgeleverd die bij mij thuis ook regelmatig door het huis knalt. Ralph heeft inmiddels samen met zijn stoel alle schroom van zich afgegooid en blijkt staande ook prima uit de voeten te kunnen. Okay, De Dijk moet dan nog wel komen maar deze band maakt er met hun aanstekelijke muziek een groot feest van op het Open Air Stage.
En ja, de muziek schuurt erg tegen de Rolling Stones aan. Sommige zien dit als een punt van kritiek, anderen juist als een compliment. Na deze band live te hebben mogen aanschouwen ga ik voor het laatste. Als het muziekwereldje in Nederland maar een beetje oplet, kan Ralph & The Crazy Hearts in de toekomst wel eens op Lowlands en/of Pinkpop verschijnen.
Omdat we ons niet konden los maken van het Crazy Hearts feessie is het sprinten geblazen naar The Juke Joints. In januari van dit jaar sprak ik de wens uit de Juke Joints graag eens te willen zien op een groot festival buiten Kwadendamme en dan graag zelfstandig, zonder Eddy Clearwater, gewoon, omdat ze dit verdienen. Een paar maanden later staan ze dan inderdaad op 2 grote festivals. Als ik de tent binnen sprint ben ik blij verrast geen dreunende bassdrum of bass te horen. De band heeft kennelijk ingegrepen en zijn eigen grenzen aangegeven. Aha, dit kan wel eens het volgende feessie worden. Voorin bij het podium staan de meeste mensen al te swingen op de zeer aanstekelijke sound die de Juke Joints op ons af slingert. Genieten met een grote G. Verrassend? Voor enkele muziekmaatjes van mij wel. Gaaf om te zien dat de heren zelf ook staan te genieten.
Nou heren, soms komen wensen gewoon uit, we zien jullie weer op Bospop….Hopelijk in de sfeervolle tent, zodat het dak er af kan, en de planken uit de vloer kunnen worden gespeeld.
Dan is het tijd voor de inwendige maag en moeten we helaas The Rhyhtm Chiefs missen.
Want eten gaan we natuurlijk niet doen tijdens het optreden van De Dijk.
Tja, De Dijk. Kort en krachtig het grootste feest van dit weekend. Maar eerlijk gezegd ben ik niet anders van ze gewend.
Website: www.ribsenblues.nl
Meer foto’s op: http://www.flickr.com/photos/metrique/sets/72157626971100552/[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]
Helaas kon ik er niet bij zijn maar de kritiek op het geluid is niet van nu, in 2009 werden Hokie joint en Dana Fuchs verkracht, 2010 was iets beter.
Hopelijk volgend jaar eens een geluidsman met gevoel voor muziek.
Walgelijk harde bassen op beide podia.
Je kon in de tent het knallen van het open air podium er doorheen horen.
Mijn broekspijpen wapperden met de sub-tonen mee.
Wat was ik gelukkig met mijn nieuwe set oordopjes, zonder deze had ik echt af moeten haken.
Tijdens een van de sets stond ik te praten met een beroeps muzikant die me er op wees, hij zij: “Heel knap om een band zo te mixen dat je absoluut niets van de snare drum hoort”.
Met een beetje geluk is volgend jaar de nieuwe wet van kracht, dat je nog maar 103 dB mag maken bij een festival.
Wie weet veroorzaakt dit een nieuwe denkwijze op festivals.
Een leuk en gezellig festival, en een uiterst fraai verslag ! Helemaal eens ook met de lovende woorden over Aynsley Lister, Ben Prestage en Ralph de Jong !
Wat het geluid betreft: wellicht een idee voor de organisatie om eens contact op te nemen met Rob Acket welke (in team verband) o.a. het geluid voor het Highlands festival regelt. Voor de derde keer op rij, onder beperkende condities (overlast, windstoten) is een werkelijk uitstekend (bijna HiFi) geluid neer gezet. Het zou het R&B festival nog beter maken.
nou het geluid bij Highlands was de eerste uren ook niet om te harden, OEREND hard!!!
Helaas mis ik the Cuban Heels die ook een ijzersterk optreden hadden
Heel leuk om te lezen dat jullie ook zo hebben genoten van Stefan Schill. We moeten deze gozer in de gaten blijven houden, want hij kan swingen als een gek. Verder heb ik enorm genoten van Sonny Landreth. het is niet normaal zoals hij slide kan spelen. Ik had na afloop van zijn optreden nog de mazzel dat ik door zijn gitaar technicus meegnomen werd achter de coulissen om een oude cd van hem te laten signeren. En het is inderdaad een heel introvert iemand, maar hij vertelde mij ook moe te zijn door de tour, hoewel hij wel redelijk tevreden was over het optreden. Maar hij klaagde ook over het geluid.
Verder was het weer een heerlijk festival met meerdere goede bands.
Kleine correctie: de drummer van de Henrik Freischlader Band is sinds een kleine 2 jaar Bjorn Krueger.
Verder niets dan lof voor jullie verslag!
Helaas kon ik er nietbij zijn vanwege het Grolsch Bluesfestival in Schoeppingen. Sonny Landreth daar backstage gesproken en vriendelijke man, maar inderdaad erg moe. Festivalverslag volgt spoedig. (moet hook nog werken………
Tnx Andre, jou correctie opgenomen in verslag..
leuk verslag boys, en ja dat geluid had ik vorig jaar ook erg moeite mee, vreselijk hard en inderdaad die bass drum en donker geluid, het lijkt wel een soort tendens om de boel zo af te stellen, want ik hoor dit soort dingen steeds meer. Het was daarom ook een verrukking om Dennis Burke en zijn Soulmachine te horen op een wel aanvaardbaar geluidsvolume afgelopen maandag. Van wat ik lees, een erg lekker programma, en erg jammer dat ik er niet bij kon zijn IK had graag Landreth, Mayall en Prestage gezien natuurlijk zijn,some onther time perhaps. Thanks guys. Frank
Bands waren super,alleen het geluid blijft een groot probleem.
Cuban Heels waren TOP,maar helaas verscholen achter een “waal of sound”
Erwin
Ik ben alleen maandag geweest, maar heb een superdag gehad. Had Hokie Joint nog nooit gezien en was onder de indruk. Dat ze het over hun nieuwe cd hebben.. ah ja..daar moeten bands het van hebben..daar verdienen ze wat aan. Ik had er geen last van. Jo Jo deed het met veel humor.
Ik was nieuwsgierig naar Tommy Ebben, maar precies zoals hier ook staat.. het was te lief, te braaf. Hij is volgens mij nog niet helemaal uitontwikkeld, maar heeft zeker potentie. Over een jaar of 5 tot 10 steelt ie vast onze harten.
Ik persoonlijk had helemaal geen last van het geluid. Ik draag gewoon standaard professionele oordoppen, en als het mogelijk is, doe ik ze uit. Ik wil mijn oren gewoon beschermen..die moeten nog wel een jaartje of 45 tot 50 mee..
Jammer dat jullie zijn gaan eten tijdens The Rythm Chiefs.. dat swingde de pan uit!!! Wat zijn die mannekes goed!!!! Kreeg er energie van!!
Wat ik als laatste nog wil zeggen.. mijn persoonlijk gevoel bij De Dijk.. ik heb ze altijd fantastisch gevonden. Maar.. ik vind dat je bij hen duidelijk merkt dat dit werk voor hen is. Alleen Huub maakt contact met het publiek en zonder hem zou een live optreden van De Dijk lang niet zo tof en zou je net zo goed een cd van ze op kunnen zetten, want voor het visuele hoef je het dan ook niet meer te doen. Ik heb ze in ieder geval niet afgekeken.
Mijn complimenten voor dit verslag, heel fijn geschreven. Ik kan het niet.
Dan nog 1 heel klein puntje van kritiek.. laten jullie er niet eerst een spellingscontrole overheen gaan voor je gaat publiceren?
Zie trouwens mijn YouTube kanaal, de link staat hierboven.
Ik kijk uit naar het volgende Ribs & Blues Festival!! Heerlijk!!!
Ik ben alleen zondag geweest. Ik vond de afstelling van het geluid wel meevallen, alleen bij Cuban Heels was het een doffe geluidsbrij.
Absolute hoogte punten: Aynsley Lister, geweldige gitarist/zanger met een top band. En natuurlijk John Mayall, ik had niet gedacht deze weer life te kunnen zien, maar het was een gaaf, enthousiast optreden.
“Room to move” kwam er ook weer prima uit.
Volgend jaar weer naar Raalte!
Hard gewerkt jongens! om het zo snel online te krijgen. @Marcel… zie je wel…. Topfoto’s!
meer dan PRIMA foto’s Marcel!!!
Volgens mij zaten er idd enkele DJ’s achter de geluidsknoppen in Raalte. De beat van de bassdrum won het moeiteloos van de nuance. De akoestische gitaar van Ben Prestage klonk erg dun. Nietemin zette mr Prestage een fantastische show neer. Alle lof voor de organisatie. Super-festival. Volgend jaar kom ik weer.
Helaas zitten er tegenwoordig te veel rock jongens achter de knopen.
Voor hen is alleen bas en drums interessant.
Gelukkig prijzen wij ons in Tiel al 21 jaar met het geluid van Atlantic uit Amersfoort.
Deze weten hoe het hoort op een bluesfestival.
Uiteraard 2 x Mijn held Supreme Slide Master Sonny Landreth gezien.: 10 juni DE KADE,Zaandam en op RIBS&BLUES.Wilde hem zowel in een club als(na Highlands in 2009)ook op een festival LIVE.
Verschil? Yep Het geluid en de intimiteit van een club(Lekker in de Kade tegen het podium staan)en een stuk beter geluid daar. Bovendien was hij toen ik hem sprak na de soundcheck @ DE KADE nog lekker “fris”.Heb hem gezegd dat zijn optreden in de grote tent @RIBS&Blues een beetje a la het NO Jazz festival in de US zal lijken. Maarr zoals @Carlo al schreef jammer van het geluid @ Ribs&Blues…. Sonny is een perfectionist & ontiegelijk kritsch als het om het geluid gaat… en terecht.
Hij kwam inderdaad vermoeider over tijdens Ribs . Wat wil je Een European tour(9juni-1juli) (met: 2x Nederland,2x Duitsland, 2x Belgie en daarna nog Zwitserland en 4x(!)Italie en dat voor een 60 plusser! :-) IK heb 2x genoten!
Sonny Introvert? Yep! Maar:
Quote:
“The magical, unique fingers of the slide master had guitar fans transfixed!”
Op YouTube circuleren een aantal fraaie opnamen met goed geluid ondermeer @DE KADE van René(user:’vtwin666′, ‘Blues and Bikes’)en zijn eerste optreden tijdens zijn European tour op 9 juni @ THE GARAGE in Duitsland.
GOT SLIDE
~William