GESLAAGDE KRUISBESTUIVING TRICKLEBOLT OP NIEUWE ALBUM
MET TWEE FANTASTISCHE STUDIOALBUMS OP ZAK, EIGEN CLUBSHOWS EN SPELEN OP GROTE FESTIVALS ALS PAASPOP OF ZWARTE CROSS LEEK ER VOOR DE BAND TRICKLEBOLT EEN PRACHTIGE TOEKOMST TE ZIJN WEGGELEGD. OOK DE OPTREDENS ALS SUPPORT-ACT VAN GOLDEN EARRING, WOLFMOTHER, DI-RECT EN EXTREME KONDEN ALS ZEER SUCCESVOL WORDEN BESCHOUWD. TOCH BLEEK EEN NIEUWE PRIKKEL NOODZAKELIJK OM DE BAND WEER OP HET JUISTE SPOOR TE KRIJGEN. DE OPLOSSING HIERVOOR WAS EENVOUDIGER DAN ZE OP VOORHAND HADDEN KUNNEN DENKEN. MET BEHULP VAN MUZIKALE VRIENDEN SLAAGDE DE BAND ER IN HET ROER OM TE GOOIEN.
VRIJDAG 19 APRIL VERSCHIJNT ‘HONEY FROM THE SKY’, HET RESULTAAT VAN EEN BIJZONDER AMBITIEUS PROJECT DAT VANAF DIE DATUM OP ALLE STREAMINGDIENSTEN (VIA LAB MUSC) EN FYSIEK IN DE WINKELS TE KOOP ZAL ZIJN OP LP EN CD (online via Amazon).
BLUESMAGAZINE LUISTERDE AANDACHTIG NAAR HET VERHAAL OVER DE ZOEKTOCHT VAN TRICKLEBOLT.
Tekst: Jeroen Bakker
De Overijsselse band Tricklebolt is al ruim tien jaar actief. Een hecht collectief van jongens die uit hetzelfde hout zijn gesneden, uit dezelfde regio afkomstig zijn en samen een belangrijk doel voor ogen hebben: leven voor de muziek in een omgeving van volledige artistieke vrijheid zonder beperkingen. Na het sterke debuutalbum ‘Tricklebolt’ en de geweldige opvolger ‘Straight Into The Blue’ kwam de band voor een enorm uitdagende klus te staan. Bij het schrijfproces voor het nieuwe album kwam de band namelijk tot de ontdekking dat er weliswaar behoefte was om te experimenteren maar dat er ook onbewust een kader was gecreëerd dat hierbij een belemmering bleek te vormen. De term ‘seventies rock’ was immers al te vaak genoemd en om als ‘retroband’ te worden weg gezet zagen de jongens al helemaal niet zitten. De oplossing om de belangrijke stap voorwaarts te kunnen maken bleek eigenlijk betrekkelijk eenvoudig en nog dichterbij te vinden dan aanvankelijk gedacht.
De afgelopen jaren zijn er prachtige vriendschappen ontstaan met zielsverwanten uit dezelfde sector als waarin Tricklebolt zich doorgaans bevindt. Het zijn bands die de rockmuziek omarmen, het ruwe randje niet schuwen, live overtuigen, voornamelijk zelfstandig opereren, wars zijn van concessies en daarmee hun nek durven uit te steken. Te denken valt hier aan namen als DeWolff, Birth of Joy, The Grand East, Boogie Monsters, Death Alley, Indian Askin en Temples. Waarom dus niet contact zoeken om misschien ideeën uit te wisselen en wellicht ook samen een studio in te duiken.
“De single ‘Little Bitty’ kon al rekenen op veel positieve reacties. De mensen waren bovendien verrast dat er na ruim vier jaar weer iets nieuws werd uitgebracht”, aldus gitarist Tim Kampman. De track werd opgenomen met bevriende ‘gast’-drummer Rens Ottink, voormalig PAUW-bandlid maar sinds enkele jaren wereldwijd actief als drummer in Temples. Van verschillende sessies zijn de beelden op YouTube verschenen. Zo zien we bijvoorbeeld hoe enkele maanden geleden vroeg in de ochtend een busje vanuit Lemele vertrekt richting Rotterdam waar Ottink de band ontvangt om vervolgens gezamenlijk in de studio aan het werk te gaan. Ook is te zien hoe de onlangs verschenen tweede single, “Summer in the Lowlands” in een andere studio tot stand kwam met behulp van Chino, de frontman van Indian Askin. Bijzonder in dit geval is de manier waarop de karakteristieke stijl van beide bands op inventieve wijze wordt samengesmolten. Chino is nogmaals te horen op het bombastische ‘Scorpio’, een overweldigend geluid met verrassende wendingen van zowel akoestische als zwaar versterkte klanken waarin het moderne jasje Tricklebolt prima lijkt te passen.
Als in een soort roadtrip werden nog veel meer plaatsen aangedaan om de muzikale vrienden op te zoeken en hun inspiratie te gebruiken om de ideeën te kunnen omzetten in nieuwe muziek.
Bang dat al die gasten op het nieuwe album te veel afleiden is Tim niet. “We hadden alles al geschreven, het demo-materiaal komt dus uit dezelfde koker, en lieten ze vervolgens zelf kiezen welke we samen gingen doen. We hadden soms wel een idee wie waar te horen zou moeten zijn maar hebben die voorkeur niet benoemd. De demo’s lieten we horen om de sfeer aan te geven van het hele pakket. Dat Rens dan naast Daan, onze drummer zit is geen enkel probleem aangezien we genoeg ruimte vrij lieten voor de gastbijdragen. We mikten dus wel op een soort compilatie-vibe. De jongens die hebben bijgedragen op het album zijn eigenlijk allemaal creatievelingen die los durven te gaan, hun eigen sound hebben en het experiment opzoeken. Dat was precies wat we wilden.”
Onder allerlei omstandigheden werd er in verschillende studio’s gewerkt met allerlei mensen aan het nieuwe album. “Het hele project heeft uiteindelijk zo’n tweeëneenhalf jaar in beslag genomen.” De hulp van bevriende muzikanten bleek een schot in de roos en de trip leverde ook nog eens leuke ervaringen op. “Toen we in Leiden belandden om daar samen met Douwe ‘MDMA’ op te nemen, stond tot onze grote verrassing de gehele band klaar. Superleuk ook om met hen het weekend door te brengen. We zijn daar nog heel laat gaan stappen en sliepen in hun oefenruimte, een lelijke loods. De track is ook een beetje lelijk, een beetje vreemd geworden. Bleek later dat die ruimte ook werd gebruikt voor andere feesten. Toen we de ochtend erna wakker werden waren andere mensen al vroeg in de ochtend bezig met de voorbereidingen van een Caribisch feest. Een geheel andere vibe is er in de (thuis)studio van Indian Askin, een soort lange gang dat door gordijnen is gesplitst in verschillende ruimtes en door verschillende andere bands wordt gebruikt om te oefenen. Er staan dus allerlei instrumenten en zo kan het gebeuren dat er percussie van Jungle By Night te horen is op het album.”
De samenwerking met Henk Hulzebosch, toetsenist van Boogie Monster, is niet eens heel merkwaardig te noemen aangezien hij met enkele Tricklebolt-leden in de Cuby and the Blizzards tributeband GROLLO te vinden is. Daarnaast kon er ook gerekend worden op hulp van ‘de buurman’, te weten Grand East-frontman Niek Cival in ‘No One But Time’. Eveneens onvermijdelijk is de bijdrage van Pieter Holkenborg, een buurtgenoot die met hoge intensiteit het in Oosterse sferen gehulde en psychedelisch getinte ‘Ostrich Jam’ zes minuten lang de band boven zichzelf doet uitstijgen.
Ook DeWolff behoort tot de kennissenkring van de band. “Pablo van de Poel hebben we opgezocht in hun eigen studio aan de Oude Gracht in Utrecht. Daar staan allemaal mooie spullen en hij wist precies wat we nodig hadden om in de juiste sfeer van ‘Paranoid’ een goede analoge opname te maken. Het was leerzaam aangezien we nog niet eerder op deze manier hadden gewerkt. Ik merkte bij mijzelf dat voordat de record-knop wordt ingedrukt je toch wat kritischer en radicaler een bepaald geluid gaat opzoeken.”
De album-opener ‘Energy’ dat is opgenomen met Wout Kemkens van Shaking Godspeed was al lange tijd onderdeel van de live-set tijdens de optredens. “Met Wout heeft het de juiste energie gekregen. We hadden hem al voordat we de studio bezochten in gedachten bij deze track. Toen het eenmaal werd opgenomen en hij begon te zingen leek het ineens allemaal te kloppen. Het is echt zijn nummer geworden.” Voor ‘Honey from the Sky’ werd uitgeweken naar een bebost gebied met uitzicht op een prachtige tuin. “Ik denk dat je sfeer daarvan terug kunt horen. Ik ben enorm trots op het resultaat. Het is de laatste track van het album die we ook als laatste hebben opgenomen en waarnaar het album is vernoemd. Je hoort hier Jim Zwinselman, onze eerste gitarist van tien jaar geleden. Daar stonden we ineens weer samen in één opnameruimte. Alsof de cirkel weer rond was. Het straalt kalmte maar ook heel veel sfeer uit. Vooraf kregen we dit liedje niet uit de verf maar tijdens dit project waarin we zoveel geleerd hebben, anders over dingen zijn gaan denken en anders zijn gaan spelen bleek dit dus wel te kunnen en dat was nou precies het doel voordat we hieraan zijn begonnen.”
Met Money & The Men zal een uitgebreide ‘Double Thrill Tour’ plaatsvinden die de band in alle uithoeken van het land zal brengen. Zwarte Cross is als vanzelfsprekend ook weer op de agenda te vinden. Er zullen er nog veel meer worden toegevoegd en reken er maar op dat er hier en daar verrassende gastoptredens te zien zullen zijn.
Een kijkje in de studiosessies nemen? Bekijk een aantal Behind the Scenes video’s op Tricklebolts YouTube.
De Tracklist:
1 ENERGY (featuring Wout Kemkens)
2 Paranoid (featuring Pablo van de Poel)
3 Little Bitty (featuring Rens Ottink)
4 MDMA (featuring SPLINTER)
5 Scorpio (featuring Indian Askin)
6 Summer in the Lowlands (featuring Indian Askin)
7 Ostrich Jam (featuring Pieter Holkenborg)
8 No One But Time (featuring Niek Cival)
9 Honey from the Sky (featuring Jim Zwinselman)
Vanaf April trekt Tricklebolt ook weer het land in en zijn te zien op de volgende plaatsen:
19 april Neushoorn, Leeuwarden
20 april De Pul, Uden
2 mei Metropool, Enschede
3 mei Victorie, Alkmaar
5 mei Bevrijdingsfestival Zwolle
8 mei EKKO, Utrecht, (powered) by Tivoli Vredenburg
2 juni Little Devil, Tilburg (powered) by 013
28 juni Corneel, Lelystad
18 juli Zwarte Cross, Lichtenvoorde.
Check de website voor meer shows: https://www.tricklebolt.nl/tour
Clubshows samen met Money & the Man.
Kaarten zijn nu in de voorverkoop via de websites van de zalen.
We horen graag je mening! Voeg reactie toe