Travis Moonchild Haddix – “If I’m One, You’re One Too”

Artiest: Travis Moonchild Haddix
Label: Benevolent Blues
Format: CD
Datum release: januari 2010

Travis Moonchild Haddix - If I'm One, You're One Too (CD)Een paar jaar geleden heb ik ook een album van deze super Bluesman beschreven. het album had als titel “Daylight At Midnight”, en dat was een album vol met Chicago Blues, maar wel anders dat dat wij het gewend zijn, deze Travis klinkt n.l. heel eigen kan ik U zeggen, heeft een ander gitaargeluid, en zijn band bevat veel blazers, en soul en Funk invloeden.

Travis werd geboren in Walnutt in de Missisippi, waar ook BB King,en al die andere grote artiesten vandaan komen. Op zeer jonge leeftijd leerde hij al piano spelen, en op 8 jarige leeftijd hoorde hij B.B. King, en dat was de doorslag om gitaar te gaan spelen. Ja, en de dingen gaan zoals ze altijd moeten gaan, van het een komt het ander, en al gauw smeede hij zijn eigen band. The bijnaam “Moonchild” kreeg hij door zijn enorme energie, en sexy uitstraling altijd vergezeld van een gulle lach. Travis heeft al heel wat albums op zijn naam staan, en op andere albums zijn kunnen getoond. ook zijn vele nummers al gecovered door mensen als Jimmy Dawkins,Son Seals, Michael Burks en meerdere. Zijn optredens zijn weergaloos, en de albums (11 geloof ik ), hebben ook al de nodige status verworven. Titels als Ole Goodrun en ook Winners never Quit, en Mudcakes zijn begrippen in de Blueswereld.

Het is naar mijn idee toch wel vreemd dat deze man dan toch hier niet of nauwelijks bekendheid geniet, om al helemaal niet te spreken over optredens hier. Nou, het nieuwe album zou daar hoop ik wel eens a change in kunnen brengen.

Het album met de titel If I’m One, Your’re One too, liegt er niet om. Pure Chicago Blues met soms geluiden van Son Seals, door pittige solo’s op de gitaar, en uitstekende composities, die menig blueslover zal laten kronkelen van genot. Het is soms een kruising van 2 grote kanjers in de Blues, B.B King en ook Joe Louis Walker. De nummers zijn allemaal originals en de laatste 2 tracks zijn acoustisch getint, terwijl de rest spettert uit je speakers. Een groot feest gewoon. 4 awards kreeg deze man in 1999 voor o.m Best Bluesman. Dit is een superman die zijn sporen reeds lang geleden al verdiend heeft mij inziens.

Kijken we even naar wat Tracks, welke vooral weer het nodige bieden. Het album opent met Sacred Half To death, Twice- Pure Funk Blues met Wah Wah Gitaar er in en pittige blazers. Dan ‘Clean Out Of Love’, Chicago Blues optima forma, Kort maar zeer krachtig ala Carl Wheatersby Dan een van de highlights “Dollar Worth of Gas”pracht Slowblues ala stijl Son Seals, met veel blazers, die het nummer prachtig in kleuren. “A Little Snack” heeft een mooi ronkend hammond in de track zitten. Dan confrontatie in de song Getting Old,The Alternative, Slowblues
had zo ook goed bij Johnny Copleland gepast, met die puntige rifjes, en het gaat maar door. Wat te denken van Jazzy Sound achtige rifjes,ala B.B. King in Can’t get You back, prachtige blues ballade.

De titelsong “If I’m One, Youre One Too” , zit vol met Soulitem,met weer de pittige gitaar licks erin die ook weer aan B.B. doen denken. En dan wederom een groots nummer, wat lijkt op een van mijn lievelingen Walter Wolfman Washington, qua compositie en die blazers wederom, erg mooi gewoon. het nummer heet trouwens Lump In My Throat. Ook nog zo een beauty tot slot “Don’t get Too Comfortable”, dat doet denke aan de unieke Freddie Robinson

Dit is een album wat naar mijn idee een van de beste albums momenteel is, en deze man verdiend dan ook alle lof die er bestaat, alleen al om zijn staat van dienst. De band, kan ik heel kort over zijn, geweldig dus. gaat deze man zien, als hij komt, gelukkkig wordt je Hiervan, veel balzers, uitstekende hammond, en strakke nummers,die Live helemaal tot zijn recht zullen komen, maar Travis doet het echte solowerk, en hoe
(Frank van Engelen)

01. Sacred half To Death, Twice
02. Clean Out of Love