The Hoax Tourverslag 2013
24 Augustus – Huntenpop, Ulft
29 Augustus – Corn Exchange, Devizes (UK)
7 September – BluesRock Festival, Tegelen
Tekst: Nineke Loedeman / Foto’s: Marco van Rooijen
Meer foto’s, zie fotoalbum Huntenpop 2013 en Bluesrock Tegelen 2013
The Hoax is Back?
Toen half mei 2013 het bericht naar buiten kwam dat er een fonkelnieuw studio album van THE HOAX gepland stond voor Augustus 2013, met een uitgebreide tour door de UK en Nederland, dachten we bij BluesMagazine dat het misschien wel een leuk idee zou zijn om daar wat concerten van mee te pakken en een klein tourverslag te maken. Interessant vooral, omdat deze meermaals tot Beste Britse Bluesband uitgeroepen band is gestopt in 1999, op het toppunt van hun roem en na een aantal bijzonder succesvolle jaren in het bluescircuit, waarbij 3 studio albums en 1 live album zijn uitgebracht.
Het plan om, voor het eerst in bijna 16 jaar, weer een studioalbum uit te brengen, zorgde voor een golf van opwinding. Het benodigde kapitaal hiervoor werd dmv “crowdfunding” in uitzonderlijk korte tijd bij elkaar gebracht, door hun vele fans over de gehele wereld. Het album BIG CITY BLUES bestaat uit louter fonkelnieuwe songs.
In Nederland is de populariteit van Jesse Davey, Robin Davey, Hugh Coltman, Jon Amor en Mark Barrett bijzonder groot, en de aftrap van de tour zal in Nederland plaatsvinden, en wel op 24 Augustus 2013 tijdens Huntenpop in Ulft, een mooi groot popfestival in de Achterhoek. Fans van The Hoax uit het hele land (en zelfs uit Denemarken! ) staan in de regen te wachten op het eerste optreden van The Hoax op het vasteland sinds 2 jaar.
De één iets meer gespannen dan de ander, verschijnen de heren op het podium. Logisch die spanning, want slechts daags ervoor hebben ze weer met elkaar geoefend, voor het eerst sinds de albumopnamen in mei jl. Maar zodra de eerste tonen van Hipslicker klinken, voelen de mannen zich duidelijk beter. Het festivalpubliek reageert onmiddellijk uitbundig, en de sfeer zit er meteen goed in. Een powerset van voornamelijk nieuwe nummers wordt met veel enthousiasme over het publiek gestort. Voor diegenen die financieel bijgedragen hebben, zijn de nummers al bekend, en er wordt volop meegezongen. Ook is de cd al als download te verkrijgen, enkele dagen voor de tour begint. Is dit optreden soms nog wat afwachtend en voorzichtig, gaandeweg zie je een meer en meer relaxte sfeer ontstaan op het podium.
Natuurlijk kan een gouwe ouwe als Feeding Time niet ontbreken, ik denk toch wel één van de meest geliefde Hoaxsongs. Ondanks de druipende regen, gaat zowel de menigte als de band compleet uit hun dak, met vooral een indrukwekkende Hugh Coltman. De frontman springt, huilt, blaast en zingt vanuit zijn tenen. Met heel zijn wezen slingert hij zijn tomeloze energie het publiek in. Kippenvel. De mannen zijn het er na afloop over eens: de tour is goed begonnen!
Een paar dagen later reis ik af naar Devizes, door Jon Amor liefkozend D-town genoemd. Daar treedt The Hoax op in de Corn Exchange, een prachtig stukje architectuur in het kleine dorp in het graafschap Wiltshire, Engeland. Aangezien de vijf mannen in deze omgeving zijn opgegroeid, lijkt het mij een bijzonder optreden te worden, te midden van familie, vrienden en dorpsgenoten. En niet te vergeten weer die diehard fans!
Spontaan aangekondigd door Jon, opent Well Hung Heart, de (andere) band van Robin Davey, die zijn overigens nu gitaar speelt. Samen met drummer Phil Wilson en frontvrouw Greta Valenti brengen ze een pittige set van wat rauwe alternatieve bluesrock. Greta’s sterke stem en goede performance, begeleid door de strakke gitaarrifs en dito drums, brengt het publiek alvast in de juiste sfeer.
Onder luid gejuich komen de “jongens” het podium op, en presenteren vol trots hier hun nieuwe album aan hun achterban. Een tikkie spannend is het toch wel, maar een weergaloze sfeer maakt zich meester van de gemeenschapsruimte. Onderlinge grapjes vliegen over en weer, en er is vooral veel plezier op het podium en in de zaal. Hier kunnen ze gewoon zichzelf zijn, en het is zoals Hugh later vertelt “de mensen hier hebben ons zien opgroeien, hebben ons in onze korte broek zien lopen” Ook vanavond weer een superstrak optreden, en na vele felicitaties en schouderklopjes, stroomt het gebouw (te) snel leeg. De show is over, de bar sluit, verder geen poespas en mensen keren huiswaarts, dit is Devizes op een donderdagavond…
Voor hun laatste optreden in Nederland is The Hoax headliner van het BluesRock Festival in Tegelen, en de mannen staan hier voor 1500 uitzinnige bluesrock fans! Ze hebben er zelf ook bijzonder naar uitgekeken, want ze hebben goede herinneringen aan Tegelen. Ze spelen hier nu voor de derde keer, en dat laten ze de uitgelaten menigte weten ook. Als een stoomlocomotief walst het vijftal over het publiek heen, geeft werkelijk alles in een opzwepend optreden. Een sterke en uitgebalanceerde set, bestaande uit nieuwe en bestaande nummers volgt in hoog tempo. Slowblues One Step Forward is nu al een hit, evenals het gruizige Hipslicker, beide van het nieuwe album. Maar voor toppers als Feeding Time en Don’t Shake My Hand gaat het publiek werkelijk helemaal plat.
Gesterkt in het plan hier het dak eraf te spelen, komt hun grote idool Guy Forsyth tot twee keer toe zijn bewondering voor The Hoax tonen. Wat uitmondt in een ongelooflijk gave uitvoering van Going To The Church van The Red Devils, met een flitsende bluesharpbattle tussen Guy en Hugh. Duidelijk een memorabel optreden voor zowel het publiek als voor The Hoax en Guy Forsyth. De grote grijnzen op alle smoelen spreken boekdelen! Wat een perfecte afsluiter vandaag.
In de loop van deze tour, bestaand uit een twaalftal optredens, is de band ongelooflijk gegroeid. Ieder bandlid is in de vorm van zijn leven: hier staat een stel volwassen, gepokt en gemazelde muzikanten. Ze voelen elkaar en het publiek goed aan. De retestrakke basis van bassist Robin Davey en drummer Mark Barrett plaveid de weg voor het werkelijk sublieme gitaarwerk van Jesse Davey en Jon Amor. Twee totaal verschillende, maar oh zo ongelooflijk goede gitaristen, beide excellerend in hun solo’s, maar ook in hun ondersteunende functie als ritmegitarist. Is iedere afzonderlijke solo al indrukwekkend, tezamen solerend is werkelijk onnavolgbaar. En Hugh Coltman, pfff de man is fenomenaal. Hij pakt iedereen in met zijn tomeloos passionele energie, trekt alles naar zich toe, maar geeft daarnaast volop ruimte aan de andere bandleden om hun ding te doen. Zijn fantastische stem en bluesharpspel brengt kippenvel op mijn armen, en tranen in mijn ogen. Dit is de magie van The Hoax…
Yep, The Hoax is terug en Nederland weet het!
In December komt The Hoax terug voor een aantal optredens:
13 December – De Boerderij, Zoetermeer
14 December – De Groene Engel, Oss
15 December – De Bosuil, Weert
Check voor meer data de BluesMagazine concertagenda!
En…binnenkort volgt een uitgebreid interview met The Hoax op Blues Magazine
We horen graag je mening! Voeg reactie toe