Sugar Blue – “Threshold”

Artiest: Sugar Blue
Label: Beeble Music LLC
Format: CD
Datum release: januari 2010

Sugar Blue - Threshold (CD)

Dat niet elke goede muzikant ook automatisch een goede songwriter en bandleider is, bewijst Sugar Blue weer eens te meer met zijn nieuwste album Threshold. Bekend en alom geroemd voor zijn geweldige harmonicaspel op de platen van o.a. de Rolling Stones, sloeg hij een aanbod om met de Stones op tour te gaan af om zich te gaan richten op zijn eigen carrière. Threshold is nu alweer zijn zesde soloalbum.

Het mondharmonicaspel op Threshold is geweldig. Blue weet vele verschillende geluiden uit het ding te halen en in zijn handen klinkt het instrument helemaal niet beperkt. Op elk nummer is wel een lekkere virtuoze harmonicasolo te horen. Maar daarmee is wat mij betreft helaas al het positieve dat over deze CD te melden valt wel gezegd. Stilistisch gaat het alle kanten op: pop, bossa nova, funk, chicago blues en een paar ballads; het komt allemaal voorbij. Maar hoewel de band bestaat uit een groot aantal gerenommeerde studiomuzikanten die hun vak goed verstaan, wordt het nergens écht interessant. Dit is voornamelijk te wijten aan de wat vlakke stem van Sugar Blue en de schamele kwaliteit van de composities. Teksten vervallen vaak in clichématige thema’s als ‘stop the war’ en de ronduit slechte ode aan de gewone man ‘average man’. Zijn zang klinkt ingehouden en heeft weinig expressie in zich. Hoewel de muzikanten die op de plaat meespelen zeer capabel zijn gaat het eigenlijk nergens écht swingen. Ook vind ik de productie erg glad en vlak. Het enige lichtpuntje is wat mij betreft zijn cover van het door Elvis Presley bekend gemaakte nummer ‘Trouble’, maar ook hier vind ik de zang niet denderend. De CD eindigt met een kwalitatief erg slecht opgenomen interview, afgenomen door een giechelende dame, waarbij ik me ernstig afvraag waarom het aan het album toegevoegd is.

Sugar Blue mag zich voortaan wat mij betreft weer alleen bezig gaan houden met mondharmonica spelen. Zijn mondharmonica spel is fantastisch, en ik geniet altijd weer met volle teugen van zijn toevoegingen op de Stones platen Some Girls en Tattoo you. Dit album zou ik echter laten liggen. Jammer.
Micha Sprenger

01. Living Your Love
02. Averace Guy