Onlangs kwam een bericht naar buiten, dat een Duits gerechtshof heeft beslist, dat het gitaar-intro van het succesnummer “Still got the blues” van Gary Moore gestolen zou zijn.
Duits muzikant Jurgen Winter heeft beweerd dat hij en niet Gary die legendarische gitaar riff heeft geschreven, in 1974 al, voordat Gary hem 15 jaar later uit bracht.
Het gerechtshof was min of meer gedwongen om te geloven, dat Gary het mogelijk gehoord heeft uit Jurgen’s eigen song, welke overigens nooit is uitgebracht op vinyl of casette. Het nummer is wel op concerten gespeeld door de band van Jurgen Winter en ook 1 keer op de Duitse radio te horen geweest.
Gary Moore was toen op dat moment ook in Duitsland voor een tournee met Thin Lizzy, waar hij toen in zat, en de rechtbank besliste dat het heel goed mogelijk zou kunnen zijn dat hij het al die tijd heeft onthouden. Een expert bevestigd die stelling nog eens…
Het was natuurlijk wel even een stress moment hoewel de rechtbank wel van mening was dat het niet opzettelijk gecopieerd zou zijn, maar dat deed eigenlijk niet ter zake.
Feit is wel dat Gary inmiddels bewezen heeft dat hij er in ieder geval veel geld mee verdiend heeft… hoeveel precies moet Gary nog bewijzen.
In onderstaande versies kan je zelf je mening vormen omtrent deze kwestie, beide versies van Jurgen Winter uit 1974 en ook van Gary Moore – Still Got The Blues.
Wij zouden zeggen ga beide songs eens aandachtig beluisteren en geef je mening hierover, met de kantekening dat het duitse nummer wel 10 minuten lang is.
Het origineel van Jürgen Winter opgenomen in 1974
[YouTube link : http://de.youtube.com/watch?v=hqudqHsrQaY ]
Het is een lang nummer, echter het meest interessante deel is vanaf 6 min 20 sec !!!
Still Got The Blues – Gary Moore
[YouTube link : http://de.youtube.com/watch?v=Xx3yXUunEq8 ]
En wat denken jullie ervan??
Geef hieronder jullie mening….
Lijken erg op elkaar en ik denk dan ook dat Gary het opgeslagen heeft in zijn muzikale brein en dat is er op een gegeven moment mee aan de slag gegaan. Gestolen is misschien een groot woord maar hij is zeker door dit nummer op het idee gebracht…
1e Ik ken die Duitse band niet.
2e Heeft Gary Moore deze band ooit gehoord of gezien
3e Als hij het ooit gehoord heeft zal hij niet gedacht hebben
goh da's wat wat voor mij
4e horen we soms niet in andere muziek een ander thema bijvoorbeeld Stonehenge of Mountain of One
Fur meiner gefuhl, ist es gross geloel
Nou, Nou, wat een berichtje nietwaar? Toen ik het las keek ik toch wel even raar op kan ik je melden. Gary Moore zo een fanatieke guitarfreak iets stelen van een ander? Ik vroeg me af of dit daadwerkelijk kon. Ik heb het artikel dus ook aandachtig doorgenomen, en jawel mijn nieuwsgierigheid was al gauw gewekt, temeer ik zelf ook guitar probeer te spelen, en dit dus echt wel nieuws is. Dat intro van dat sternummer in kwestie, heeft natuurlijk al tonnen met geld opgeleverd. Als dan later blijkt , dat het eventueel van iemand anders is, komt dat natuurlijk wel een beetje als mosterd na de maaltijd nietwaar? 15 jar maar liefst heeft het geduurd.Desalnietemin wel even luisteren naar de 2 gebodene versies van Jurgen Winter(ik had er nog nooit van gehoord, en een band die zich wat mij betreft een beetje beweegt in het rock, psychydelische vlak van de muziek). Een nummer van 12 minuten afluisteren, ja dat doe ik wel, als het interessant is, en dan inderdaad na 6 minuten ongeveer dat loopje tegenkomen van "STill Got The blues". het loopje komt ook regelmatig terug, en ook het vervolg is wereklijk erg herkenbaar, en ik moet zeggen dat een muzikant best dingen kan opslaan in zijn muzikaal brein, hoe dacht je anders dat mensen hun invloeden gebruiken om hun muziek vorm te geven. Als je kijkt naar wat gary Moore ermee gedaan heeft kan je eigenlijk spreken van totaal geen vergelijking meer, want de rest van het nummer strookt niet met het van Jurgen. Ja, wat nu te doen? een deal maken en wat geld overmaken, ik weet het niet, en denk ook dat sommige muzikale dingen onontkoombaar zijn om niet vaker te horen in een muziekstuk. Kijk maar eens in de pop-muziek hoeveel klassieke thema"s daarin verwerkt zitten. Nee laten we genieten van de erfenis van muzikanten en het eventueel ook op een goede mannier vorm geven, hoewel ik er voorkeur aan geef dat wel in een eigen vorm te doen, indien mogelijk.
Gary Moore blijft een fabelachtige gitaarplukker, en die tijd van Thin Lizzy gebruikt hij alleen maar om de blues weer te herontdekken, en stiekum lekker die rifjes te oefenen, en ziet het heeft baat gehad. Still got the blues- Whell me too- frank van engelen
Muziek is in mijn ogen iets universeels en eerlijk gezegd vind ik dat we af moeten van auteursrechten en plagiaatverbod. Dit belemmert juist nieuwe creaties want inspiratie komt nu eenmaal van voorgaande muziekstukken, rifjes en akkoorden. Bovendien zie je vaak veel geneuzel van nabestaanden die nog geen steek hebben mogen werken. Blurred lines van Pharrel is daar een voorbeeld van.
Het lijkt ook erg veel op het refrein van Hallo van Lionel Ritchie: exact dezelfde akkoordovergangen, en je kunt het er gewoon doorheen zingen. Of ben ik de enige die dat vind?
En mijn dochter speekt net Primavera van Einaudi op de piano – en dat is ook gewoon Still got the blues. Heeft nog niemand daar een punt van gemaakt?