SHEMEKIA COPELAND EN KENNY WAYNE SHEPHERD BUNDELEN DE KRACHTEN OP NIEUWE SINGLE “HIT ‘EM BACK”

featuring Robert Randolph & Tony Coleman

Bekijk en luister de single :

 

Hedendaagse blues-vaandeldragers Shemekia Copeland en Kenny Wayne Shepherd hebben samengewerkt aan “Hit ‘Em Back”, een nieuwe track die vandaag uit is gekomen op het Provogue-label van de Mascot Label Group. De track werd slechts twee weken geleden opgenomen met gastoptredens van Robert Randolph op steelgitaar en ervaren bluesdrummer Tony Coleman die oa heeft gewerkt met BB King, Etta James, Bobby Blue Bland, Albert King en Buddy Guy.

‘Hit’ Em Back ‘werd geschreven op aandringen van Shemekia, die haar tekstschrijver John Hahn vroeg om een ​​nummer te schrijven om verdeeldheid en woede binnen de grotere bluesgemeenschap aan te pakken. Daarna nam ze contact op met Kenny Wayne met de vraag of hij de muziek wilde schrijven en met haar mee zou gaan om het nummer op te nemen. Kenny bedacht samen met producer Marshall Altman de muziek, nam het op en stuurde het naar Shemekia, waarop ze elkaar slechts enkele dagen later ontmoette in een studio in Nashville, samen met Randolph en Colemen.

Alle opbrengsten van “Hit ‘Em Back” zullen worden gedoneerd aan de Music Maker Relief Foundation, een non-profitorganisatie waarvan de missie is “de muzikale tradities van het zuiden te behouden door muzikanten die het nodig hebben rechtstreeks te steunen en ervoor te zorgen dat hun stemmen worden gehoord.”

Shemekia plaatste de nieuwe samenwerking in context: “Ik deed ‘Ain’t Got Time For Hate ’ nadat mijn baby was geboren, omdat ik niet alleen over problemen wilde praten, maar ook over het oplossingen ervan.” Dat werd gevolgd door “Uncivil War”, die in dezelfde richting gaat. “Ik had gedacht dat die twee deel zouden uitmaken van een trilogie en nu met ‘Hit’ Em Back ‘zijn ze dat ook.” Ze vervolgde: “Er is geen twijfel dat racisme in dit land voorkomt, maar bovenal is muziek wat ons samenbrengt. Mensen zijn boos en creëren soms hun eigen agenda’s die ons kunnen verdelen. Als we samen kunnen komen en het om de muziek kunnen laten draaien kan dat helpen ons weer nader tot elkaar te laten komen. Ik geef toe dat ik ook een deel van het probleem was door dingen in hokjes of categorieën te plaatsen die ons van elkaar afsloten; de muziek blijft evolueren en veranderen, dus de definitie van blues is uitgebreid. Je kunt zeggen ‘dit is de blues en dat is het niet’ en daar heb ik me ook schuldig aan gemaakt, maar naarmate ik groeide, heb ik gezien dat het alles omvat, van rock en folk tot noem maar op. Blues is de wortel van Amerikaanse muziek.

Kenny was het eens met Shemekia’s benadering van de blues. “De meeste mensen die lijnen in het zand trekken over wat wel en niet blues is, maken vaak zelf geen muziek. Op het moment dat je muziek daar neerzet en deelt, is het van iedereen; muziek komt uit de ziel en de ziel heeft geen kleur of uiterlijk en er is geen doos om het in te stoppen, het is van ons allemaal. Alles wat is opgenomen door echte muzikanten, spelend vanuit het hart, verdient steun, hoe je het ook noemt. ”
Shemekia’s relatie met Kenny dateert al decennia. Ze herinnert zich: “We komen elkaar al jaren tegen, sinds we elkaar voor het eerst ontmoetten als tieners; Ik was 17 en hij was 19. Voor de ‘Hit‘ Em Back ’-sessie was de laatste keer dat ik hem zag in 2019 en ik plaagde hem door te zeggen:” Je zou ooit een rockplaat voor me moeten produceren. ” In zekere zin is dat gebeurd met “Hit ‘Em Back”, maar zowel de artiesten als hun song zijn stevig geworteld in de blues. Ze zijn elkaar vaak tegengekomen en beiden waren al vroeg in hun loopbaan opener voor B.B. King.

Shemekia, een drievoudige Grammy-genomineerde, is zojuist door de UK Blues Federation uitgeroepen tot International Artist of the Year. Vorig jaar was zij, samen met haar vierjarige zoon Johnny – die vernoemd was naar haar vader, de Texas bluesgrootheid Johnny Clyde Copeland, gastheer van het Blues Music Award-programma van de Blues Foundation. Op een ander front organiseert Shemekia B.B. King’s Bluesville op SiriusXM doordeweeks van 10.00 tot 15.00 uur Eastern.

Het Trouble Is-album van Kenny Wayne Shepherd heeft de onderscheiding dat het het langstlopende album in de Billboard’s Blues Chart is en is een van de negen van zijn albums die de # 1-status op die lijst hebben bereikt, waarvan er drie RIAA-gecertificeerd platina zijn, samen met een gouden album. Hij ontving vijf Grammy-nominaties en zijn 10 Days Out: Blues From the Backroads-album en gefilmde documentaire-combinatie won zowel een Blues Music Award als een Keeping the Blues Alive Award. De documentaire belicht Kenny die speelt met veteranen van het genre, waaronder Etta Baker, Cootie Stark, Neal Pattman, B.B. King, Henry Townsend, Hubert Sumlin, Lazy Lester, Gatemouth Brown, Honeyboy Edwards en Pinetop Perkins. Net als bij ‘Hit’ Em Back ‘, werd en wordt de opbrengst van dat project gedoneerd aan de Music Maker Relief Foundation.

Shemekia is te zien in de coverstory van de huidige uitgave van Living Blues waarin ze wordt geciteerd als: ‘Ik wil niet dat mijn muziek uit woede komt, want als dat gebeurt, hoort niemand je. Laten we leren; laten we de ogen van mensen openen; waarom kunnen we niet verenigd zijn? ”

Kenny beschouwt zichzelf als een Shemekia Copeland-fan van de hoogste orde en beweert: “Zij is de real deal, de moderne Queen of the Blues. Ze pakte het stier bij de horens toen ze zei: ‘Laten we dit doen!’ En ‘Hit‘ Em Back ’was het resultaat. We waren echt gemotiveerd om eindelijk de geweldige muziek te maken die we zo lang hadden gehoopt. Het is zo’n positieve, bevestigende boodschap dat iedereen – Shemekia, Robert, Tony, hun A-game die dag naar de studio bracht. Als je in een kamer zit die zo vol met talent zit, verhef je elkaar. Je kunt het op dit nummer horen. ”