Sean Costello – “A Memorial Retrospective”
Label: Landslide Records
Formaat: CD
Datum release: oktober 2009

Sean Costello A Memorial Retrospective

In april 2008, de dag voor zijn verjaardag ging er een ware schok door Bluesland, met het overlijden van een heel groot en jong talent: Sean Costello, die ons 5 albums heeft nagelaten en vooral ook een onuitwisbare indruk.

Sean’s eerste album genaamd Call The Copps kwam uit in 1996, en bevatte Traditional en Rythm and Blues klanken. Sean verzoende zich al heel snel met de wat stevige klanken van Stevie Ray Vaughn en was ook een groot liefhebber van Howlin’Wolf, maar behalve dat hij dit soort invloeden allemaal gebruikte in zijn muziek, deed hij er vooral iets ëigens”mee, en dat sprak werkelijk boekdelen.

Als je foto’s van deze jonge held bekijkt, lijkt het een kruising van Paul Newman en James Dean, die Blues en Rock and roll klanken combineert, maar het ook niet schuwt, om flink los te gaan in zijn gitaarwerk, want spelen kon deze kanjer. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel te laat met hem bekend ben geraakt, maar probeer dat nu ruimschoots in te halen. Zijn laatste album stamt uit 2008, maar op deze compilatie, die gerust een hele bijzondere mag worden genoemd, vinden we een soort van chronologisch overzicht van wat deze man gedaan heeft.

Het album heet dan ook “A Memorial Retrospective”, en hierin vinden we ook opnames met ondermeer Susan Tedeschi, waar hij ook op haar album medewerking verleende. Verder een aantal heel bijzonder tracks die nooit zijn uitgekomen , en ook een paar sublieme Live tracks, waar maar eens uit duidelijk wordt, hoe goed deze Sean eigenlijk wel niet was. Het is een compilatie waar we trots op mogen zijn, en de erfenis van Costello goed bewaakt, en de opbrengst gaat naar het goede doel overigens. Dat deze Sean zo goed was, bleek wel dat er een speciale award naar hem vernoemd is later.

De muziek op dit album is zeer divers, de eerste drie tracks stammen van het allereerste album, en geven het begin van de loopbaan aan, en ook de invloeden die hij toen had, veel Jump Blues en ook a Touch of Rock ‘n Billy .

Een nummer als “Loving machine” kent dan bijvoorbeeld weer een Jazzy invulling, en ook het instrumentale “The Plumber” heeft van die trekjes., met overigens uitstekend Blues harp spel van Paul Linden, die een zeer voorname rol heeft in de loopbaan van Sean. Dan een fantastische uitvoering van Otis Rush- “Double Trouble”, die gewoon een eigen spin krijgt, erg goed.

Track 12- “All Your Love”, 13- “Mojo Boogie”, en 14- “Motor Head Baby, zijn werkelijk van ongekende klasse, qua kracht, uitvoering, originaliteit en ga maar zo door, eigenlijk alles wat deze Costello zo uniek maakte.

Ja, uniek was Sean Costello, in zang, spel, persoonlijkheid en performance, eentje om altijd in ere te houden, en gelukkig kan dat nu weer met dit prachtschijfje. Een compliment zeker ook weggelegd voor de begeleiding die dit album vervolmaken. Dank je wel Landslide and ofcourse Sean Costello – niet over nadenken, meteen aanschaffen, en dan ook nog 20 tracks maar liefst – genieten met een hele grote GGGGGG
(Frank van Engelen)

01. Take Me back
02. Sail On