Sean Chambers – “Ten Till Midnight”
Label: Blue heat records
Formaat: CD
Datum release: september 2009

Sean Chambers - Ten Till Midnight

Sean Chambers is afkomstig uit Florida, en op 10 jarige leeftijd begon hij al met gitaarspelen , en zodra hij er al iets van merkte dat hij daar aanleg voor had, was meteen zijn plan gemaakt voor de rest van zijn leven n.l. gitaar spelen. Dat kan natuurlijk alleen maar als je veel hebt geluisterd naar andere gitaristen, en hij was al heel gauw in de ban van Jimi Hendrix, en het was vooral ook dit hoofstuk die Sean deed besluiten om de boel eens wat dieper te onderzoeken qua tecniek en dergelijke .Via nummers als “Red House, Catfish Blues” begon de passie voor de Blues al ernstige vormen aan te nemen. Ook was hij erg in de ban van mensen als Howlin’ Wolf, Stevie Ray, Johnny Winter en ook BB King.

Op 19 jarige leeftijd had Sean zijn eigen eerste band, en begon zichzelf toonbaar te maken in de Tampa Bay Area, en stond al op affiches samen met BB King en Robert Cray.

“Strong Temptation” was zijn debuut welk in 1998 uit kwam en kreeg goede en lovende kritieken. Daarna heeft deze Chambers eigenlijk alleen nog maar hoogtepunten gekend met ondermeer Hubert Sumblin, en deed menige tour met deze grootheid.

Het tweede album genaamd “Humble Spirits” kwam in 2005 uit, en nu dan het nieuwe album van deze Sean Chambers.

Het nieuwe en derde album luistert naar de titel “Ten Till Midnight”, en is volgens mij een waar feest voor de fans ala Walter Trout, Bonamassa, Winter, en eigenlijk de mannen die zo een grote invloed op de loopbaan van deze kanjer hebben gehad. Sean speelt de sterrren van de hemel op dit album wat een groot aantal covers bevat, die vooral wel erg goed worden uitgevoerd, maar ook een aantal prima eigen songs.

De band is solide, en bestaat uit heel veel vrienden van hem. Het album ademt een beetje een Live sfeer uit, en zit goed in elkaar.

De tracks gaan alle kanten op: Opener “Ten Till Midnight” zet meteen al de toon voor heftig gitaarwerk en een Rock Sound, “Blues And Rock ’n Roll , ook een rocksong met scheurende Harp er in, en dan All The King’s Horses(van Luther Allison) krijgt een pracht uivoering met heel erg goed gitaarwerk. Vervolgens “You Gonna Miss me”, een song ala “Trouble”, dus Mississippi Delta sound, en een prima slide er in, want deze Sean kan het allemaal. Vervolgens een eigen nummer met een wat eenvoudige tekst, maar daarom wel een Slow Blues van Top niveau gewoon, en weer met die briljante gitaar expressie er in verweven- kippenvel dus!

Dan een nummer als “Make It Go”, gruizig Bluesnummer met Wah Wah er in, en tot slot noem ik dan nog het nummer van Billy Gibson, ZZ top natuurlijk achtig, maar goed gewoon. De mensen die hij aangetrokken heeft voelen aan wat deze Sean bedoeld met deze tracks.

Hij is niet echt nog bekend deze Sean Chambers, maar let op; Dit is een grote jongen kan ik je melden, Checken dus meteen!
(Frank van Engelen)

01. Ten Till Midnight