Zippy Leaps  - Zippy Leaps

Zippy Leaps – Zippy Leaps
Sound Vision Studio. Releasedatum 4 juli 2015

Tekst: Paul Scholman

Zippy Leaps is een band rondom Klaske Bos, zo staat op de website te lezen. Samen met gitarist Brend Bakker, drummer Marco Overkamp en bassist Donald van der Goes- beiden komen onder de hoede van The Veldman Brothers vandaan – staat Zippy Leaps garant voor grenzeloze energie, zichtbaar plezier en voelbare synergie. Een rauwe, strakke band die Klaske opstuwt tot indrukwekkende prestaties als zangeres en als entertainer, gaat het verder. Op festivals en tijdens sessies hebben de vier elkaar leren kennen en hadden ze raakvlakken in wat ze leuk vonden: Jimi Hendrix, Stevie Ray Vaughan, Ida Cox, Etta James en Janis Joplin. Een geijkt rijtje.

Zippy Leaps was tijdens Challenge van The Dutch Bluesfoundation oktober vorig jaar een van de verrassingen in mijn ogen. Anna Hoekstra stond toen nog op het podium en maakte indruk met haar stem. Helaas heeft ze om persoonlijke redenen een stap terug gedaan en het trio heeft een waardige opvolger in Klaske Bos gevonden. De vier wilden graag een cd maken met een eigen sound dat rauw, maar energiek moest klinken: Raw Zippy Blues moest het worden.

Voor me heb ik een cover van een cd. Een drawing, zoals dat heet in dit geval. Het design is gemaakt door Rudy Simon (tevens de tekenaar). ‘Dit was zijn eerste associatie bij de naam van ons bandje’, aldus Donald van der Goes. ‘Grappig, want we herkenden het eigenlijk allemaal direct. In de details schuilen meer persoonlijke associaties, zoals bijvoorbeeld die lemming die met z’n maatjes ook Zippy Leaps schijnen te maken vanaf een hoge rots aan zee.’

Wild Woman (Don’t Have the Blues), een cover van Ida Cox, is wat dat betreft al een veelbelovende titel als opener. Ik heb Brend Bakker een paar keer aan het werk gezien. Er staat een jonge robuuste vent op het podium die met beide getatoeëerde armen indruk maakt als hij op die gitaar begint in te hakken. Gelukkig klinkt dat niet zo, maar als je Wild Woman hoort, zie je het hem doen als je hem ooit hebt zien spelen. Hij staat daar altijd met veel plezier stoer om zich heen te kijken of hij zeggen wil ‘Wie doet me wat?’ Dit was dus een eerste indruk van deze verse plaat en eigenlijk meteen wel lekker te noemen.

Love Me Like A Man is een heerlijk zompig nummer. Eigenlijk nog drassiger uitgevoerd dan Chris Smithers dat zelf deed. Klinkt wel lekker. I Feel A Sin wordt naar mijn mening beter gezongen door Klaske Bos dan het origineel van Miranda Lambert, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. I Feel A Sin opent a capella en pas na een klein minuutje komt Donald van der Goes voorzichtig om de hoek kijken met zijn bas, later even ingetogen komt Brend Bakker er bij. Na twee minuten is het feest compleet als Marco Overkamp aansluit. Het gitaargeweld van Brend is kort op het randje.

Rivers Invitation, origineel van Percy Mayfield, is een rokerig zwijmelend jazzy nummer met een contrabass en sax voorgrond en ander koperwerk op achtergrond, een piano er doorheen geweven. Een nootje van kritiek naar mijn mening is dat Brend hier volledig los gaat en er naar mijn mening geen touw meer aan vast te knopen is als hij na één minuut twintig volledig los gaat met een distortion er op. Je kunt het RAW noemen, maar dit past niet in de sfeer van Rivers Invitation naar mijn mening en hier hadden de ervaren Donald en Marco de teugels een beetje mogen aantrekken. Laat ik het zo zeggen dat het niks toevoegt. Beetje overkill. Zal live best leuk klinken overigens. Zonder dit is Brend ook een goede talentvolle gitarist dus wellicht zal het jonge onbezonnenheid zijn? Gonna Leave You voegt wel wat toe aan deze plaat en daar laat Brend op een andere, in mijn ogen betere wijze horen dat hij zijn gitaar vast kan houden. Maar we moeten Klaske haar stem niet vergeten die dit nummer van Big Mama Thornton uitstekend verzorgd heeft.

Chauffeur Blues doet mij een beetje denken aan het sfeertje dat we van The Delta Saints gewend zijn. Klaske haalt het er met haar stem een beetje uit als ze de hoogte in gaat, maar het zit in de buurt. Brend Bakker is echter een compleet andere gitarist dan Dylan Fitch van The Delta Saints. Maar ik dwaal af. Het sfeertje staat dan weer wel net iets te ver af van Memphis Minni, maar dat maakt dit nummer er niet minder mooi om met de huilende gitaren op de ‘achtergrond’, die ook hier raw langs de afgrond lopen. Hound Dog, bekend in de uitvoering van Big Mama Thornton, had wat mij betreft ook heel wat minder raw gemogen. Iets te veel wah wah en iets te veel open rijtende solo’s die alleen maar laten horen wat Brend allemaal kan. Beetje jammer… Klaske gaat de discussie aan het end van Hound Dog echter niet uit weg en heeft een ‘heus gesprek’ met de gitaar, dat in dat licht dan nog wel ludiek aan doet, maar of het zo ook bedoeld is?

You’ve Got To Give Me Some is wel wat opgeschuurd zullen we maar zeggen. Er wordt nog een heerlijke spanning opgebouwd door Donald waar Brend doorheen, overheen gaat en waar Klaske bijna niet overheen komt. The Man Next Door de afsluiter deze debuut cd Zippy Leaps is een waardig slot akkoord. Phil Bee zingt nog een paar regels mee en het duet is best spannend.

In het voorwoord schreef ik dat de band om Klaske Bos is geformeerd, maar ik denk daar anders over. Ik vind Brend een hele goede gitarist, maar het is helaas hier en daar te veel van het goede en had de handrem er wat mij betreft best opgemogen. De band is om Brend gebouwd, en dat maakt op zich niet zoveel uit, maar er zitten met Marco Overkamp en Donald van der Goes, die met de Veldman Brothers gepokt en gemazeld zijn geworden en naar mijn mening de overkill hadden kunnen beteugelen. Er zitten een paar hele goede nummers bij maar helaas ook minder goede, hoewel men zijn/haar best heeft gedaan. In potentie zit er zeker meer in het vat en we zullen dit maar beschouwen als jeugdige overmoed.

1. Wild Woman (Ida Cos)
2. Love Me Like A Man (Chris Smithers)
3. I Feel A Sin (Miranda Lambert)