Recensie: Zac Brown Band – Welcome Home

Zac Brown Band – Welcome Home
Format: CD / Label: New Elektra Records
Releasedatum: 15 mei 2017

Tekst: Joop van Rossem

De Amerikaanse Zac Brown Band bestaat al sinds 2002 en heeft in het eigen thuisland al menig muziekprijs in de wacht gesleept, waaronder drie Grammy’s. Nederland kent het gezelschap rond naamgever Zachry Alexander ‘Zac’ Brown nog slechts mondjesmaat of helemaal niet.  Het zevental uit de staat Georgia wordt meestentijds ondergebracht in het vakje country, en inderdaad die invloeden zijn zeker traceerbaar, maar de groep heeft veel meer te bieden. Want ook elementen uit southern-rock, folk, pop en blues worden door Brown geïntegreerd in het zeer attractieve bandgeluid. Het zevende album ‘Welcome Home’ trapt af met een geheide hit, Roots. Brown heeft een helder, licht melancholiek klinkend stemgeluid en zijn secondanten weten eveneens van wanten, zowel instrumentaal als vocaal, zodat regelmatig kippenvel opwekkende harmonieën ons deel zijn, toch wel duidelijk een specialiteit van het huis. Met een duim omhoog wordt de finish gehaald met zieltjes wervende liedjes als Real Thing, Long Haul, Trying To Dive, Your Majesty het naar The Allman Brothers lonkende Family Table, My Old Man en het akoestische All The Best.
Met dit mooie album, dat door producer Dave Cobb in goede banen werd geleid, zou de status van The Zac Brown Band in ons land gerust een positieve injectie mogen krijgen.

01. Roots
02. Real Thing