Yvette Landry & The Jukes – Louisiana Lovin’
Format: CD – Digital / Label: Soko Music Records
Releasedatum: 27 juli 2018

Met het nieuwe album van Yvette Landry & The Jukes lijk je in een soort tijdmachine te stappen. Terug naar de 50’s en 60’s rhythm & blues en country. De hoes van dit album verklapt het al een beetje want daar zie je Yvette zitten tussen allemaal singletjes uit die tijd.

Yvette is een zangeres en gitariste uit Breaux Bridge, Louisiana, die na haar debuutalbum ‘Should Have Known’ uit 2010 nu aan haar tweede album toe is. Hierop wordt ze bijgestaan door The Jukes, die voor een groot gedeelte bestaat uit muzikanten uit de band van Roddie Romero en Roddie zelf, namelijk Josef Butts (bas), JermainePrejean (drums), Eric Adcock (piano, orgel), Derek Huston (saxofoon), Beau Thomas (fiddle), Richard Comeaux (pedal steelgitaar) en Roddie Romero (zang, gitaar). Met Roddie zingt Yvette een groot aantal duetten op dit album.

Rhythm & blues, Louisiana blues, swamp en country dus, voornamelijk met dat heerlijk romige geluid uit de 50’s en 60’s. Op één uitzondering na en dat is de countryballad Three Chords And The Truth, dat geschreven is door Sara Evans, een zangeres, die momenteel erg populair is in de States (en bij ons dus weer niet). Dit nummer krijgt van Yvette een lome ingetogen versie met zeer atmosferisch fiddle en pedalsteel werk.
Het album opent met een cover van het Van Broussard nummer I Need Somebody Bad. Een heerlijk luchtig swingend Louisiana rhythm & bluesnummer met een licht country randje door de hemels zwevende pedal steelgitaar en Yvette’s stem. Derek Huston’s rauwe sax zorgt voor het rhythm & blues element. Daarna volgt de romige rhythm & blues ballad Homesick Blues, een duet van Yvette en Roddie Romero. Hun stemmen vullen elkaar prima aan en Beau Thomas zorgt voor krassend fiddlewerk.
Ruth Brown’s Daddy Daddy is een swingende shuffle met een weergaloos swingende Eric Adcock op de piano en ondeugende zang van Yvette. Het zacht slijpende Kiss Tomorrow Goodbye is wederom een duet tussen Yvette en Roddie met zacht priemende gitaar en zacht brommende sax. Een nummer in de beste Freddy Fender traditie.
Ivory Joe Hunter’s I Almost Lost My Mind is ook in duetvorm te horen. Deze klassieker heeft een warm deinend rhythm & blues geluid waarin de knorrende sax van Derek Huston een voorname rol speelt. Ook My Last Date With You is een cover en wel van een Skeeter Davis nummer. In deze versie wordt het countrygeluid vermengd met lichte rhythm & blues elementen.
Fats Domino’s Grow Too Old krijgt een romig deinende versie en is wederom een duet. Rhythm & blues met een poppy geluid, dat tegen de Phil Spector sound aan leunt. De stuwende rhythm & blues van Yea Yea Baby past perfect bij het geluid van 50’s/60’s band als The Contours terwijl Forbidden Love zo in de Doug Sahm/Freddy Fender hoek geplaatst kan worden.
Tot slot rocken Yvette Landry & TheJukes er behoorlijk op los in de cover van het Bobby Charles nummer Take It Easy Greasy met uitzinnig rockende piano en scheurende saxofoon.

Yvette Landry heeft gezorgd voor een zeer aangenaam en authentiek klinkend rhythm & blues album, zonder daarbij oubollig te klinken. Prima album!

01. I Need Somebody Bad