Wynton Marsalis & Eric Clapton - Play The Blues

Wynton Marsalis & Eric Clapton – Play The Blues

Format: CD-DVD/ Label: Warner/ Release: 09/09/2011
Cosmox.nl, Blues CD’s online bestellen

Tekst: Niels Zuurendonk

Het lijkt op het eerste gezicht misschien vreemd dat een jazztrompetist (Wynton Marsalis) een album opneemt met een blues gitarist (Eric Clapton),maar zoiets kan best goed uitpakken. Zelf was ik eerst ook nogal sceptisch over het te verwachten eindresultaat,maar het valt uiteindelijk best mee wat we voorgeschoteld krijgen. Het album is in april van dit jaar live opgenomen in het Jazz At Lincoln Center met het gelijknamige orkest Jazz at Lincoln. De nummers zijn door Eric Clapton zelf uitgekozen en deze zijn weer verder gearrangeerd door Wynton Marsalis.

De opener Ice Cream is een Dixielandtrack en zoals dat met alle Dixielandnummers het geval is, klinkt dit nummer ook lullig. Kortom je moet er van houden.Met Forty-Four o.a. bekend van Howlin’Wolf wordt het leuker,Mr. Slowhand geeft hier een prima solo weg en de Trompet van Marsalis misstaat niet. Joe Turner’s Blues is een lekkere slowblues met zoals verwacht een jazz sausje eroverheen,prima gitaar en trompetwerk.The Last Time is weer een typische jazztrack met een trompetsolo van Wynton Marsalis en daarom eigenlijk niet bijzonder te noemen.Nee dan liever Careless Love, gewoon blues met de zang en gitaar van Clapton als hoofdgerecht. Op deze wijze springen ook tracks als Kidman Blues, Layla & Joliet Bound eruit. Dat Taj Mahal nog meezingt op Just A Closer Walk With Thee & Corrine, Corrina is slechts interessant voor de statistieken.

Conclusie helemaal geen onaardig album van de heren Clapton & Marsalis maar wel een album met twee gezichten. De nummers met Eric Clapton op de voorgrond zijn goed te verteren en geven de juiste intenties weer van dit project. De overige nummers zijn slechts interessant voor liefhebbers van jazzmuziek en dan met name Dixielandmuziek!

CD and DVD Track Listing
1. “Ice Cream”
2. “Forty-Four”